فاصله سنی ایده‌آل بین فرزندان چقدر باید باشد؟
فاصله سنی ایده‌آل بین فرزندان چقدر باید باشد؟

ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات نوشت: داشتن بیش از یک فرزند نیازمند صبر، انعطاف‌پذیری و خلق خوش است. همچنین والدین باید بدانند که چند فرزند می‌خواهند داشته باشند و خانواده خود را تا چه اندازه می‌خواهند بزرگ کنند. بنابراین والدین باید درباره فاصله سنی بین فرزندان خود آگاهانه تصمیم بگیرند. برخی از والدین دوست دارند فاصله […]

- فاصله سنی ایده‌آل بین فرزندان چقدر باید باشد؟

ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات نوشت: داشتن بیش از یک فرزند نیازمند صبر، انعطاف‌پذیری و خلق خوش است. همچنین والدین باید بدانند که چند فرزند می‌خواهند داشته باشند و خانواده خود را تا چه اندازه می‌خواهند بزرگ کنند. بنابراین والدین باید درباره فاصله سنی بین فرزندان خود آگاهانه تصمیم بگیرند.

برخی از والدین دوست دارند فاصله سنی ببین فرزندانشان کم باشد تا چالش‌های بزرگ کردن بچه‌ها را یک‌باره تجربه کنند. برخی هم معتقدند فاصله سنی بین فرزندان باید زیاد باشد. تصمیم‌گیری در این رابطه منوط به در نظر گرفتن یکسری مؤلفه‌ها است؛ ازجمله وضعیت مالی، رابطه بین والدین و دغدغه‌های مربوط به باروری.

 به گفته وب‌سایت سلامت هلث لاین، مطالعاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده‌اند نشان می‌دهند که اگر زن و شوهری می‌خواهند فرزند دوم داشته باشند، باید دست‌کم بین زایمان فرزند اول و شکل‌گیری نطفه فرزند دوم ۲۴ ماه فاصله باشد تا خطر ابتلا به بیماری، مرگ و زایمان پیش از موعد به حداقل ممکن برسد. عواملی همچون سن مادر هم بر نتیجه بارداری دوم اثرگذار است. 

بر اساس یافته‌های این پژوهش، بهترین فاصله زمانی بین به دنیا آوردن فرزند اول و باردار شدن فرزند دوم باید ۲۴ ماه باشد و اگر به ۳۶ ماه هم برسد عالی است. بسیاری از متخصصان هم فاصله  ۲۴ ماه را توصیه می‌کنند. 

فاصله زمانی کوتاه‌تر از ۲۴ ماه خطر زایمان پیش ا ز موعد و به دنیا آوردن نوزاد بسیار کم وزن را افزایش می‌دهد. اگر زایمان نخست به صورت سزارین باشد و زن در فاصله زمانی کمتر از ۲۴ ماه فرزند دوم را باردار شود، زایمان دوم با خطر بروز زخم و پارگی شکمی همراه خواهد بود. زایمان سزارین دیواره شکمی را تضعیف می‌کند و هرچه فاصله بارداری‌ها کمتر باشد، زخم‌های قبلی که هنوز بهبود نیافته‌اند سر باز می‌کنند و خطر پارگی دیواره شکمی افزایش می‌یابد.

همچنین ممکن است مشکلاتی برای جفت ایجاد شود. هرچه فاصله زمانی بین دو بارداری کمتر باشد، مادر زمان کم‌تری برای بهبود یافتن از زایمان نخست و تقویت بدنی خود دارد. بنابراین توصیه می شود که برای به دنیا آوردن فرزند دوم، حتما فاصله زمانی مورد تأکید متخصصان لحاظ شود.

منبع: اطلاعات انلاین