ماجرای ورود فاضلاب بندرعباس به خلیج فارس چه بود؟
ماجرای ورود فاضلاب بندرعباس به خلیج فارس چه بود؟

اطلاعات نوشت: مصیب نظری در هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان کشور که در بندرعباس برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به اتخاذ تصمیماتی برای شهر بندرعباس در حوزه صیانت از محیط زیست و حیات خلیج فارس، افزود: از ظرفیت این اجماع برای رفع مسائل بنیادی شهرها استفاده کنیم، […]

- ماجرای ورود فاضلاب بندرعباس به خلیج فارس چه بود؟

اطلاعات نوشت: مصیب نظری در هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان کشور که در بندرعباس برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به اتخاذ تصمیماتی برای شهر بندرعباس در حوزه صیانت از محیط زیست و حیات خلیج فارس، افزود: از ظرفیت این اجماع برای رفع مسائل بنیادی شهرها استفاده کنیم، شاید یک شهری نتواند به تنهایی موضوع کلانی را با مسئولان کشوری پیگیری کند اما وقتی پای ۳۰استان به میان می‌آید می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

 وی با اشاره به شرایط بغرنج ورود فاضلاب به خلیج فارس، خطاب به روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان کشور تاکید کرد: اگر بازدیدی از ورودی فاضلاب شهر بندرعباس به خلیج فارس انجام دهید، از نزدیک مشاهده خواهید کرد که چگونه محیط زیست با ورود فاضلاب در حال تخریب است، لذا امیدواریم در کنار یکدیگر رفع این معضل را به عنوان یه مساله ملی ، از مسئولان مطالبه کنیم.

شوراها نمونه تاثیرگذار پیشرفت کشور هستند

رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان کشور هم در این مراسم گفت: شوراها نمونه تاثیرگذار پیشرفت کشورهستند.

مهدی چمران با بیان این که دشمنان می‌خواهند امید را از مردم بگیرند و کسانی که می‌توانند بیشترین امیدآفرینی در جامعه داشته باشند همین اعضای شهرداری‌ها هستند، افزود: بنابراین اگر شهرداری‌ها در کشور بتوانند از لحاظ فیزیک شهر و همچنین ابعاد معنوی خوب کار کنند، تحولات خوب را شاهد خواهیم بود.اگر دولت‌ها هم می‌خواهند در دل مردم جا داشته باشند ،یکی از راه‌ها این است که در کنار شهرداری ها قرار بگیرند نه در مقابل آن ها ! و به نفع دولت‌ها است که این همکاری‌ها گسترش پیدا کند.

 وی در ادامه با تاکید بر این که وجود اختلاف نظردر شوراها یک نعمت است اما هماهنگی و همفکری هم باید وجود داشته باشد ، اظهارداشت: ما برای خدا و ملت کار می‌کنیم که به طور حتم نتیجه تلاش نمایندگان مردم سبب امیدواری مردم به آینده می‌شود و ماحصل آن شرکت مردم در بزنگاه‌هایی است که کشور به حضور آن ها نیاز دارد .

 چمران با بیان این که شوراها در زمینه پیشرفت کشور یکی از نمونه‌های موثر وتاثیرگذارند ، افزود: در بدنه دولت برخی افراد فکر می‌کنند که شوراها رقیب آن ها هستند، در صورتی که ما رفیق و دستگیر آن ها هستیم و قطعاً می دانم وزیر کشور از این موضوع راضی نیست. یک وزارتخانه نمی‌تواند در تمامی شهرها بنشیند و آنجا را اداره کند، پس بهتر است که این تصمیم را بپذیرند ،نباید فراموش کرد که تثبیت مدیریت سبب پیشرفت های چشمگیر می شود.

وی ادامه داد: تثبیت مدیریت شهرداران در کلانشهرها به ویژه در شهرهایی نظیر اصفهان و تهران سبب شده است که تغییرات خیلی خوبی در مدیریت شهری اتفاق افتد  که از شوراها خواهشمندیم حداقل در یک بازه زمانی چند ساله این اعتماد را به شهرداران شهرشان داشته باشند.

ضرورت بازنگری قانون شوراها

رئیس شورای عالی استان‌ها هم در این اجلاس گفت: قانون شوراها باید بازنگری شود که شورای عالی استان‌ها این موضوع را پیگیری خواهد کرد.شهرام دبیری با  بیان این که اختیارات شوراها کاهش یافته است، به تشکیل سازمان‌هایی به طور موازی با اختیارات شورا اشاره کرد و گفت: نمی‌توان در مسائل مربوط به شهرها، نسخه واحد برای همه نوشت.

وی با بیان این که عدم اجرای مدیریت واحد شهری اتلاف هزینه و صرف وقت زیادی به همراه دارد، اظهارداشت: امیدواریم در این دوره شوراها، مدیریت واحد شهری را محقق و به طور آزمایشی در چند شهر اجرا کنیم.

همچنین مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در این اجلاس با تاکید بر این که بندرعباس بهترین شهر ایران برای سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری و ورزش های آبی است،افزود: امروز شهرداری بندرعباس با قدرت وسرعت برای توسعه و زیباسازی منظر شهری در تلاش است.
وی افزود: اکنون ۳ پل بزرگ برای کاهش ترافیک شهری در دست ساخت  است که تا ۶ماه آینده به بهره برداری می رسد ؛ تمامی تلاش مان این است که در حوزه گردشگری اتفاقات خوبی بیفتد.

سیاست‌زدگی از آفات اصلی شوراهای اسلامی

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان  هم در این اجلاس در سخنانی سیاست‌زدگی را یکی از آفات اصلی شوراهای اسلامی دانست و گفت: در نظام حمکرانی اسلامی، مساله شورا به عنوان یکی از پایه‌های اصلی حکمرانی دینی شناخته می‌شود.

وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده ایم و نمونه‌های مختلفی از موفقیت‌های ارزشمند در عرصه شوراها را مشاهده کردیم؛ امروز فرصت مناسبی است که با یک نگاه نو و جدید به موضوع شورا نگاه کنیم تا جایگاه این نهاد مردمی که حلقه وصل بین مردم و مجموعه حاکمیت است تقویت شود.

عبادی‌زاده شوراها را یک مجموعه مستقل فراقوه‌ای دانست و گفت: میان تکالیف و حیطه اختیارات شوراها توازن وجود ندارد یعنی باید متناسب با تکالیف و وظایف، اختیارات هم تعریف شود.

منبع: اطلاعات انلاین