به گزارش زیرنویس، بدعهدی خودروسازان تمامی ندارد و متقاضیانی که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کرده اند، می گویند خودروسازان با تخطی از قرارداد اولیه و بدقولی ها آنها را در شرایط سخت و عجیبی قرار می دهند که اغلب خلاف قانون است و هیچ نهاد و سازمان نظارتی هم به فکر […]

به گزارش زیرنویس، بدعهدی خودروسازان تمامی ندارد و متقاضیانی که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کرده اند، می گویند خودروسازان با تخطی از قرارداد اولیه و بدقولی ها آنها را در شرایط سخت و عجیبی قرار می دهند که اغلب خلاف قانون است و هیچ نهاد و سازمان نظارتی هم به فکر احقاق حقوق مردم در مقابل بی قانونی های خودروسازان نیست.

خودروسازان که در یک سال اخیر برخی مشتریان را با بهانه های مختلف از جمله تورم، افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد، استانداردهای ۸۵ گانه و … مجبور به تحمل تاخیرهای طولانی در تحویل خودرو، اجبار در پذیرش طرح تبدیل با خودروهای گران تر و انصراف از خرید و دریافت پول بدون سود می کنند، این بار با تعدی از قانون و دستکاری قرارداد اولیه آن هم بدون رضایت مشتری، اقدام به نقض قرارداد کرده و هیچ کس هم پاسخگوی آنها نیست.

این در حالی است که هیچ بند یا تبصره ای مبنی بر امکان تغییر بندهای قرارداد، تبدیل تیپ یا مدل خودرو ثبت نامی و دیگر بهانه های خودروسازان در قراداد اولیه مشتریان ثبت نشده است.

ایران خودرو قرارداد مشتریان را تغییر داد

در این خصوص یکی از مخاطبان زیرنویس به خبرنگار زیرنویس گفت: من از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو یک دستگاه تارا از ایران‌ خودرو ثبت نام کردم و ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه گذاشتم و خودرو تارا را با اولویت تحویل زمستان ۱۴۰۲ برنده شدم.

این مخاطب در ادامه گفت: پس از آن پیامکی ارسال شد که می توانید ثبت نام کنید و قرارداد پیش فروش امضا کنید و ۲۳۲ میلیون تومان واریز کردم. در قرارداد اولیه میزان سود مشارکت ۱۳ درصد محاسبه و قیمت خودرو به نرخ روز تعیین شد و قرارداد به امضای طرفین رسید و مهر نمایندگی ذیل آن درج شد.

این مخاطب با بیان اینکه سود مشارکت ۱۳ درصد به صورت روزشمار در سایت و قسمت کاربری محاسبه می شد، گفت: تا آخرین روز حدود ۷ میلیون تومان سود مشارکت برای من محاسبه شده بود تا اینکه دعوتنامه ارسال شد و وقتی وارد سایت شدم، متوجه شدم که علاوه براینکه سود مشارکت را حذف و صفر کرده اند، آن قسمتی که سود مشارکت را به صورت روزشمار برای مشتریان محاسبه می کردند را حذف کردند.

این مخاطب افزود: وقتی با ایران خودرو تماس گرفتم و به صفر شدن سود مشارکت و حذف سود حدود ۷ میلیون تومان اعتراض کردم، با بهانه های مختلف از جمله تورم، گران شدن خودرو آب پاکی را روی دستم ریختند و گفتند که سود مشارکت به شما تعلق نمی گیرد!

این در حالی است که در قرارداد با صراحت قید شده است که سود مشارکت ۱۳ درصد تعیین شده است و یک طرف قرارداد نمی تواند به صورت یک طرفه و بدون نظر و رضایت مشتری بندی از قرارداد را حذف کند یا تغییر دهد و تغییر یکجانبه بندهای یک قرارداد کاملا غیرقانونی است و یک طرف قرارداد نمی تواند یک بند را حسب میل خود حذف کند.

این مخاطب با بیان اینکه رشته تحصیلی من حقوق است، گفت: بسیاری از مردم هنوز متوجه این مساله نشده اند که سود ۱۳ درصدی باید به آنها تعلق بگیرد و ایران خودرو به صورت غیرقانونی این بند از قرارداد را حذف کرده است. ایران خودرو حق ندارد در قرارداد تغییری ایجاد کند و بدون رضایت مشتری یک بند از قراداد را حذف کند. زیرا از نظر حقوقی امکان پذیر نیست.

این مخاطب در آخر گفت: پیگیری های من از ایران خودرو به نتیجه نرسید و از نظر قضایی این مشکل را پیگیری و از نظر حقوقی ثبت خواهم کرد. ممنون می شوم این مشکل را در رسانه زیرنویس اطلاع رسانی کنید. زیرا اگر رسانه ها نباشند خودروسازان داخل کشور خون مردم را در شیشه می کنند.

قرارداد پیش خرید تارا از ایران خودرو

منبع خبر: رکنـا