ناکامی رژیم صهیونیستی و سقوط برابر مقاومت حماس
ناکامی رژیم صهیونیستی و سقوط برابر مقاومت حماس

عملیات طوفان الاقصی که توسط حماس در ۷ اکتبر اتفاق افتاد، خسارات سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد کرد و منجر به اسارت تعداد زیادی از نظامیان و شهرک نشینان شد، اما دلیل بزرگی تلفات آن به شکست ارتش آن که ادعا می‌کرد شکست ناپذیر است و همچنین به ناکارآمدی سرویس‌های امنیتی خود، که ادعا می‌کرد […]

- ناکامی رژیم صهیونیستی و سقوط برابر مقاومت حماس

عملیات طوفان الاقصی که توسط حماس در ۷ اکتبر اتفاق افتاد، خسارات سنگینی به رژیم صهیونیستی وارد کرد و منجر به اسارت تعداد زیادی از نظامیان و شهرک نشینان شد، اما دلیل بزرگی تلفات آن به شکست ارتش آن که ادعا می‌کرد شکست ناپذیر است و همچنین به ناکارآمدی سرویس‌های امنیتی خود، که ادعا می‌کرد حرفه ای‌ترین دستگاه در کل جهان است، برمی گردد.

امروز پس از گذشت یکصدوهشتمین روز از این جنگ جنایتکارانه همه جانبه علیه مردم بی دفاع غزه، اسرائیل نتوانسته به هیچ یک از اهداف اعلامی و پنهان خود دست یابد و برعکس، خسارات جدید دیگری نیز به خسارات اولیه آن افزوده شده است.

از یک سو، اسرائیل به اولین هدف خود در این جنگ که نابودی توانایی‌های نظامی حماس است، نرسید و برخی از کارشناسان اسرائیلی، از جمله تامیر هیمن، مدیر امنیت داخلی موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، ادعا می‌کنند که «ارتش» اسرائیل توانست «بیشتر قابلیت‌های نظامی حماس» را از بین ببرد، اما بیشتر این کارشناسان، از جمله خود سرلشکر هیمن، اعتراف می‌کنند که حماس همچنان قادر به انجام حملات و وارد کردن خسارات سنگین به «ارتش» اسرائیل است که تاکنون نتوانسته به فرماندهان میدانی حمله کند. 

از سوی دیگر، حماس همچنان قادر است نه تنها مدیریت عملیات نظامی، بلکه مدیریت زندگی و امور روزمره را نیز کنترل کند، که در دوران آتش بس که در آن عملیات تحویل اسرا انجام شد، به وضوح مشهود بود. از طرفی دیگر، رژیم صهیونیستی نتوانست هیچ اسیر اسرائیلی را به زور آزاد کند و تمامی اسیران آزاد شده تاکنون از طریق یک معامله سیاسی با حماس آزاد شدند که این بدان معناست که حماس هنوز یک بازیگر اصلی است. 

چهره بین‌المللی رژیم صهیونیستی کاملا تخریب شده است 
در این باره ابوالفضل ظهروند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: تا این مرحله، اگر بخواهیم صحنه را توصیف کنیم، رژیم صهیونیستی با همه‌ی کمک‌هایی که از طرف آمریکا دریافت کرده و نیرو‌های ناتو نیز در کنار آن در غزه علیه مردم بی‌دفاع فلسطین جنگیده‌اند، دستاوردی جز ایجاد خرابی، ویرانی، قتل عام زنان و کودکان نداشته است.

وی با اشاره به اینکه آن سه محوری که آقای نتانیاهو برای انجام عملیات علیه حماس اعلام کرده بود هیچ کدام محقق نشده است، افزود: نه حماس را از بین برده و تضعیف کرده، نه توانسته است گروگان‌ها را آزاد کند و نه این که توانسته است برای امنیت رژیم صهیونیستی بازدارندگی ایجاد کند.

ظهروند با اشاره به اقدامات حقوقی و رسانه‌ای و سیاسی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تصریح کرد: چهره بین‌المللی این رژیم کاملا تخریب شده است و این اصلا برای آن‌ها خوب نیست. بعد از آفریقای جنوبی، مکزیک و شیلی هم دادخواست علیه اسراییل داده‌اند و این‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط است.

ظهروند گفت: معتقدم بازنده‌های اصلی این صحنه نتانیاهو و بایدن هستند. تصور من این است که ادامه حمایت آمریکا از نتانیاهو ریسک بزرگی است و در عین حال آینده را برای ملت فلسطین روشن می‌دانم.

به طور کلی، رژیم صهیونیستی از ابتدای عملیات طوفان الاقصی دچار سردرگمی بوده و همه انتخاب هایش تاکنون به شکست انجامیده و واضح است که این جنگ نه تنها هیچ دستاوردی برای آن‌ها نداشته، بلکه در عین حال منجر به فروپاشی آن و حضور آن در برابر مراجع قضایی بین‌المللی به اتهام ارتکاب جنایت نسل کشی شد. 

از سوی دیگر، کاخ سفید نیز به طور غیرمستقیم به ناکامی رژیم صهیونیستی اذعان کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به طور مکرر اعلام کرده که در تماس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از او خواسته تا با کاهش شدت بمباران و حملات، تعداد قربانیان را کاهش داده و برای حذف اعضای ارشد حماس به جای مبارزان خیابانی، به اصطلاح راهبرد «جراحی موضعی و دقیق» را اجرا کند. همچنین واشنگتن به اسراییل یادآور شده است که باید انتظاراتش را از حذف حماس به کاهش سطح تهدید امنیتی این جنبش کاهش دهد.

منبع: راه دانا

+