اسرائیل بایدن را گروگان گرفت
اسرائیل بایدن را گروگان گرفت

ابوالقاسم قاسم زاده: دادگاه بین‌المللی لاهه که آن را مهم‌ترین مجمع حقوقی جهانی می‌شمارند با بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی برای محکومیت دولت اسرائیل و ممانعت از ادامه «نسل‌کشی» در فلسطین، رأی اولیه خود را صادر کرد و این پرونده در مسیر بررسی و اعلان رأی نهایی این دادگاه بین‌المللی قرار گرفت. به نظر اغلب […]

- اسرائیل بایدن را گروگان گرفت

ابوالقاسم قاسم زاده: دادگاه بین‌المللی لاهه که آن را مهم‌ترین مجمع حقوقی جهانی می‌شمارند با بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی برای محکومیت دولت اسرائیل و ممانعت از ادامه «نسل‌کشی» در فلسطین، رأی اولیه خود را صادر کرد و این پرونده در مسیر بررسی و اعلان رأی نهایی این دادگاه بین‌المللی قرار گرفت.

به نظر اغلب کارشناسان سیاسی و حقوق بین‌الملل، اعلان علنی صدور این رأی از سوی دادگاه لاهه موفقیتی برای دولت آفریقای جنوبی و مردم فلسطین است؛ آن هم در حالی که نماینده رسمی دولت رژیم صهیونیستی(اسرائیل) در جلسات حضور داشت و پاسخگوی سخنان وزیر خارجه آفریقای جنوبی در دفاع از «دادخواست» ارائه شده به دادگاه بود.

صدور این رأی اگر چه ادامه بررسی شکایت را در بر دارد اما تا اینجا دادگاه لاهه اعلان کرده است، درخواست دولت اسرائیل مبنی بر «اعلام عدم صلاحیت ورود دعوا» را نپذیرفته و بر خلاف خواست دولت نتانیاهو، تدابیر اضطراری لازم برای توقف نسل‌کشی در فلسطین را خواهان شده است.

در متن اعلان شده از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه آمده است:«… اسرائیل باید همه تدابیر لازم در محدوده توانش را برای جلوگیری از ارتکاب تمامی اعمال مندرج در ماده ۲ کنوانسیون نسل‌کشی  اتخاذ کند.» کارشناس  حقوق بین‌الملل در تفسیر این بند اعلان شده نوشته است:«… در ماده دو کنوانسیون اعمالی که با هدف نسل‌کشی انجام می‌شود، تعریف شده است. این اعمال شامل قتل عام اعضای یک گروه قومی یا مذهبی یا ایجاد آسیب‌های جسمانی یا روانی شدید علیه گروهی از مردم… و ایجاد شرایطی با هدف نابودی قومی یا مذهبی به طور کامل یا بخشی است.» دادگاه از  دولت اسرائیل خواسته است، این اعمال به طور کامل متوقف شود.

از ۱۷ قاضی دادگاه ۱۵ قاضی موافق صدور این حکم بوده‌اند. در این مرحله دیوان اقدام به صدور رأی برای اقدامات فوری ـ موقت لازم و اضطراری کرده است. اما اصل دعوا یعنی رسیدگی به «نسل‌کشی» و رسیدگی ماهوی این پرونده طولانی خواهد بود. رأی دادگاه‌ نهایی است و تجدید نظر ندارد.

دولت نتانیاهو باید برای انجام آن فوری اقدام کند. اگر چه آراء دیوان لاهه الزامی نیست و ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد، اما پی آمد آن علیه دولت نتانیاهو در صحنه بین‌المللی تعیین کننده است. اسرائیل و متحدانش بسیار مشکل می‌توانند نسبت به آن بی‌اعتنا بمانند.

نتانیاهو در اولین واکنش به حکم دیوان لاهه گفت:« تعهد اسرائیل به قوانین بین‌المللی تزلزل ناپذیر است اما به همان اندازه تعهدمان به مردم اسرائیل هم تزلزل ناپذیر است.»

واقعیت در داخل اسرائیل همچنین در سراسر جهان از نگاه افکار عمومی، نفرت از نتانیاهو به عنوان جنایتکار جنگی است که باید فوراً از قدرت نخست وزیری اسرائیل برکنار و عزل شود. اما او بلافاصله با اعلان رأی دادگاه لاهه با شدت بیشتر، سراسر غزه و مراکز فلسطینی در کرانه باختری و… را توسط هواپیماهای جنگی آمریکایی و با گلوله‌هایی که در خط هوایی ـ جنگی واشنگتن ـ تل آویو برقرار است، بمباران کرد.

دبیر کل سازمان ملل نیز نمی‌تواند در توقف کشتار فاجعه بار و تخریب بیمارستان‌ها و منازل سراسر غزه و فلسطین اشغالی کاری انجام دهد، زیرا در رأی گیری‌های شورای امنیت این سازمان با آراء منفی دولت بایدن و رأی ممتنع روسیه(پوتین) و دولت چین همواره پیشنهادها از سوی دبیر کل سازمان ملل یا هر کشوری برای توقف «نسل‌کشی» و «زمین سوخته» از سوی نتانیاهو فرمانده ارتش اسرائیل، بایکوت و متوقف می‌شود.

واقعیت این است که «بایدن» خود گروگان لابی صهیونیست‌ها و سازمان یهودی  ـ صهیونیستی اِپک در نیویورک است، در حالی که در سراسر جهان مردم هر روز اعتراض‌های خود را  علیه جنایات دولت صهیونیستی اسرائیل ادامه می‌دهند.  

منبع: اطلاعات انلاین