چند تیم در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا عملکرد جالبی نداشتند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

پنج‌شنبه هفته گذشته مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به پایان رسید و ۱۶ تیم حاضر در مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص شدند. اکثر تیم‌های حاضر در این مرحله در شرایطی از گروه‌شان صعود کردند که پیش از شروع مسابقات هم مدعی اصلی راهیابی به دور حذفی بودند.

با این وجود مرحله گروهی جام ملت‌ها بدون شگفتی هم نبود و عملکرد ضعیف چند تیم بیش از بقیه به‌چشم آمد. تیم‌هایی که قبل از شروع مسابقات انتظارات زیادی از آن‌ها وجود داشت ولی در مرحله گروهی عملکرد مناسبی نداشتند.

حذف پرحاشیه عمان زیر سایه پرسپولیس

تیم ملی عمان یکی از تیم‌هایی بود که باتوجه به قرار گرفتن در گروه عربستان، تایلند و قرقیزستان انتظار می‌رفت به راحتی راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شود. عمانی‌ها در سال‌های اخیر با برانکو ایوانکوویچ نتایج خوبی کسب کرده بودند ولی این دوره ناکام ماندند و بدون کسب حتی یک برد با جام خداحافظی کردند.

در روزهای اخیر و پس از حذف عمان، انتقادات زیادی از عملکرد برانکو ایوانکوویچ مطرح شده و بسیاری از کارشناسان رسانه‌های این کشور مذاکرات او با پرسپولیس در میانه مسابقات را یکی از دلایل عملکرد ضعیف تیم ملی کشورشان می‌دانند. برانکو پس از ناکامی در جام ملت‌ها از عمان هم جدا شد و آن‌ها تصمیمی برای تمدید قراردادش نگرفتند.

تیم ملی قرقیزستان هم که دوره قبلی در اولین حضورش شگفتی‌ساز شد و به مرحله بعدی رسید، این دوره عملکرد خوبی نداشت و بدون کسب برد با جام هجدهم خداحافظی کرد.

بدترین های جام ملت های آسیا تا امروز/ پای گزینه سرمربیگری پرسپولیس هم در میان است!

بدترین عملکرد ممکن از چینی‌ها

چین در سال‌های اخیر هزینه زیادی در فوتبال کرده و در رده باشگاهی هم به موفقیت‌های زیادی رسیده است. تیم ملی چین اما هرگز نتوانسته جایی در میان قدرت‌های فوتبال آسیا پیدا کند و علی‌رغم هزینه‌های زیاد و جذب مربیان نامدار در سال‌های اخیر موفق به راهیابی به جام جهانی هم نشده است.

آن‌ها دوره قبلی با هدایت مارچلو لیپی مشهور تا مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کردند و آنجا مقابل ایران شکست خوردند و حذف شدند. فوتبال چین پس از سال ۲۰۱۹ افت زیادی کرده و حتی در رده باشگاهی هم شرایط مطلوب گذشته را ندارد. آن‌ها با هدایت الکساندر یانکوویچ صربستانی وارد جام ملت‌ها و بدون زدن حتی یک گل و با کسب تنها ۲ امتیاز وداع زودهنگامی با این مسابقات داشتند. چینی‌ها درحالی موفق به صعود نشدند که در گروه‌شان از تیم ملی تاجیکستان هم پایین‌تر قرار گرفتند!

ژاپن و باختی که سرنوشت جام را عوض کرد

پیش از شروع مسابقات کمتر کسی تصور می‌کرد ژاپن به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شود. شاگردان هاجیمه موریاسو در چند ما اخیر نمایشی فراتر از فوتبال آسیا ارائه کرده بودند و با اختلاف شانس نخست قهرمانی محسوب می‌شدند. با این حال شکست مقابل تیم ملی عراق باعث شد ژاپن به عنوان تیم دوم از گروهش صعود کند و به سمت دیگر جدول برود. ژاپنی‌ها در ۲ بازی مقابل ویتنام و اندونزی هم گرچه برنده شدند ولی عملکرد بدون نقصی نداشتند و به‌خصوص در بخش دفاعی آسیب‌پذیر نشان دادند.

کره‌جنوبی هم مثل ژاپن عملکرد درخشانی در مرحله گروهی نداشت و با یک برد و ۲ تساوی به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی رسید. البته در خصوص کره شائبه‌هایی هم وجود داشت که این تیم عمدا در گروهش دوم شده تا در یک‌هشتم نهایی مقابل ژاپن بازی نکند.

بدترین های جام ملت های آسیا تا امروز/ پای گزینه سرمربیگری پرسپولیس هم در میان است!

ناکامی مربی قهرمان سال ۲۰۰۰

ویتنام در این دوره با هدایت فیلیپ تروسیه که سال ۲۰۰۰ ژاپن را قهرمان جام ملت‌ها کرده بود، وارد مسابقات شد. شاگردان تروسیه در گام نخست مقابل ژاپن نمایش بسیار خوبی داشتند و برای دقایقی حتی از این تیم جلو هم افتادند. آن‌ها با عملکردی که مقابل ژاپن داشتند نام خودشان را به عنوان یکی از مدعیان صعود به دور حذفی مطرح کردند ولی در ۲ بازی بعدی نتوانستند این عملکرد را تکرار کنند.

ویتنامی‌ها مقابل اندونزی یک بر صفر شکست خوردند و سپس در مقابل عراق هم با نتیجه ۳ بر ۲ تسلیم شدند تا بدون امتیاز به خانه برگردند. ویتنام، هنگ‌کنگ و هند تنها تیم‌هایی بودند که در جام هجدهم حتی یک امتیاز هم کسب نکردند و پرونده حضورشان با ۳ شکست بسته شد.

منبع: خبـر ورزشی