به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، دکتر رضا بهراملو ظهر امروز در ششمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی از پایلوت الگوی کشت در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و افزود: با اجرای این میزان الگوی کشت در استان ۸.۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود. وی با اشاره به […]

- ۸۷ درصد محصولات زراعی استان همدان وابسته به آب است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، دکتر رضا بهراملو ظهر امروز در ششمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی از پایلوت الگوی کشت در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و افزود: با اجرای این میزان الگوی کشت در استان ۸.۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم در استان اتفاق افتاده است خاطرنشان کرد: به استناد آمارها در خصوص افزایش چند درجه‌ای دما و کاهش بارندگی‌ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت متوسط تغییر اقلیم مشهود است.

بهراملوبا بیان اینکه باید کشاورزی متناسب با اقلیم و سازگار با شرایط باشد افزود: ۸۷ درصد محصولات زراعی استان وابسته به آب است بنابراین انجام اقدامات درخور باید در راستای مصرف بهینه آب و خاک مد نظر باشد.

وی با تاکید بر اینکه متولیان تولید، کشاورزان و بهره‌برداران از آب مراقبت کنند گفت: استفاده از آخرین یافته‌های علمی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقای بهره‌وری به شمار می‌رود.

بهراملو در یادآور شد: نقشه راه کشاورزی استان از اقدامات ارزشی در این حوزه است که ماحصل تلاش شبانه‌روزی همه همکاران جهادی سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه با تدوین نقشه راه نشان دادیم به دنبال تولید تصادفی و سنتی نیستیم اظهار کرد: تولید باید هدفمند باشد به طوری که از وضع موجود به وضع مطلوب ارتقا یابیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نقشه راه کشاورزی نشان می‌دهد در هر بخش و در هر نقطه چه مقدار تولید نیاز است تصریح کرد: این مهم برای نخستین بار در کشور و در استان به نتیجه رسیده به نحوی که مراحل تولید در سال زراعی جدید بر این اساس آغاز شده است.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اهمیت اجرای الگوی کشت اظهار داشت: الگوی کشت، طرحی آب‌محور است و کشت جایگزین، تمرکز بر محصولات آب‌بر و تولید بیشتر در این طرح پیگیری می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی و احداث سردخانه‌ها کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد گفت: فرآوری محصولات کشاورزی در راستای ارزآوری و اشتغالزایی تاثیر بسزایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان امنیت غذایی پایدار را هدف نهایی سازمان جهاد کشاورزی‌ دانست و افزود: استفاده بهینه از آب و خاک ارتقای بهره‌وری ایجاد می‌کند بنابراین باید از تک تک قطرات آب بهینه استفاده کرد.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین