هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا برای سومین بار در کشور قطر در حال برگزاری و ۱۶ تیم برتر به مرحله حذفی رسیدند. تیم کشورمان برای پانزدهمین بار در تاریخ وارد این تورنمنت شده و یکی از این ۱۶ تیم است که بعد از ظهر چهارشنبه باید برابر سوریه آخرین بازی مرحله یک‌هشتم را برگزار کند. […]

- ایران و یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا/ این تیم باتجربه است!

هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا برای سومین بار در کشور قطر در حال برگزاری و ۱۶ تیم برتر به مرحله حذفی رسیدند. تیم کشورمان برای پانزدهمین بار در تاریخ وارد این تورنمنت شده و یکی از این ۱۶ تیم است که بعد از ظهر چهارشنبه باید برابر سوریه آخرین بازی مرحله یک‌هشتم را برگزار کند.

با وجود سابقه طولانی جام ملت‌های آسیا و حضور کشورمان در این تورنمنت مهم، این برای دومین بار است که ایران در این مرحله به میدان خواهد رفت. جام ملتهای آسیا تا ۱۹۹۶ امارات تنها مرحله گروهی و نیمه نهایی داشت. از ۱۹۹۶ مرحله یک چهارم نهایی به تورنمنت اضافه شد و از دوره قبل یعنی ۲۰۱۹ که دوباره کشور امارات میزبان بود، برای اولین بار مرحله یک هشتم نهایی هم به این تورنمنت سلام کرد.

یعنی هر دو مرحله یک چهارم و یک هشتم که از جذابیت‌های همیشگی جام جهانی است، برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا وقتی به مسابقات اضافه شد که امارات میزبان بود!

در دوره قبل هم تیم کشورمان مثل همین دوره  به عنوان صدرنشین از گروه خود صعود و وارد مرحله یک هشتم نهایی شد، با این تفاوت که در دوره قبل بازی آخر برابر عراق بدون گل مساوی شد و در این دوره با سه پیروزی و صددرصد امتیاز صعود کردیم.

به جایش در دوره قبل تیم کشورمان در دور مقدماتی اصلاً گل نخورد و در این مرحله یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ به مصاف تیم ملی عمان رفت. آن بازی در ۹۰ دقیقه با نتیجه دو بر صفر به سود کشورمان تمام شد، علیرضا بیرانوند در همان دقایق ابتدایی پنالتی گرفت و علیرضا جهانبخش در دقیقه ۳۲ و اشکان دژاگه ۴۱- پنالتی در همان نیمه اول نسخه حریف را پیچیدند.

حالا تیم کشورمان برای دومین بار در تاریخ در مرحله یک‌هشتم به میدان می‌رود و باز هم رقیب ما یک کشور عربی است که امیدواریم تاریخ تکرار و این بار هم تیم ایران برنده شود.

از جمع بازیکنانی که آن روز در مرحله یک هشتم نهایی در ترکیب اصلی ما به میدان رفتند علیرضا بیرانوند، رامین رضاییان، مجید حسینی، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و سردار آزمون اکنون هم عضوی از تیم ملی کشورمان هستند. روزبه چشمی و سامان قدوس هم به عنوان تعویضی به میدان آمدند که آنها نیز در این مسابقه شانس بازی خواهند داشت.

یعنی ۱۰ نفر از ۱۴ بازیکنی که تجربه بازی در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها را دارند، اکنون هم عضوی از تیم ملی کشورمان هستند و این تجربه قطعاً خیلی به کار تیم ما خواهد آمد. مرتضی پورعلی‌گنجی هم اگرچه عضوی از لیست تیم ما نیست اما در قطر حضور دارد. او در آن بازی مدافع ثابت ما بود.

منبع: خبـر ورزشی