یک مطالعه جدید ارتباط بین مرگ و درس خواندن را نشان داده و عدم تحصیلات را با سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل مقایسه می‌کند. نتایج این مطالعه می‌گوید که هر سال تحصیل می‌تواند خطر مرگ را تا حدود دو درصد کاهش دهد. در عین حال نداشتن تحصیلات به همان اندازه برای سلامتی مضر است که […]

 یک مطالعه جدید ارتباط بین مرگ و درس خواندن را نشان داده و عدم تحصیلات را با سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل مقایسه می‌کند.

نتایج این مطالعه می‌گوید که هر سال تحصیل می‌تواند خطر مرگ را تا حدود دو درصد کاهش دهد.

در عین حال نداشتن تحصیلات به همان اندازه برای سلامتی مضر است که نوشیدن الکل زیاد یا کشیدن سیگار به مدت ۱۰ سال.

نتایج این مطالعه طبق یک متاآنالیز به دست آمد که هدف آن کمّی کردن رابطه بین تحصیلات و مرگ و میر بود. این بررسی شامل ۶۰۳ مطالعه از سراسر جهان بود و نتایج آن در مجله The Lancet Public Health منتشر شد.

دکتر ترژه آندریاس ایکمو، یکی از نویسندگان و رئیس مرکز تحقیقات نابرابری بهداشت جهانی در دانشگاه نروژ در بیانیه‌ای گفت: «آموزش به خودی خود مهم است، نه تنها به این دلیل که فوایدی بر سلامتی دارد اما اکنون توانایی کمّی کردن میزان این مزیت، یک پیشرفت قابل توجه است.»

طبق این تحقیق خطر مرگ در افرادی که تحصیلات ابتدایی را گذرانده بودند به‌طور متوسط ۱۳ درصد کمتر بود در حالی که افرادی که دوره متوسطه را (۱۲ سال تحصیلات) به پایان رساندند ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر مرگ در مقایسه با کسانی بودند که این دوره‌ها را سپری نکرده بودند. خطر مرگ در افراد با تحصیلات ۱۸ ساله ۳۴ درصد کمتر ارزیابی شد.

نقش آموزش در «کم کردن شکاف مرگ و میر»

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: «این یافته‌ها شبیه اثرات محافظتی یک رژیم غذایی خوب و فعالیت بدنی و مضرات عوامل خطرزا مانند نوشیدن الکل و کشیدن سیگار است.»

کلر هنسون، نویسنده و محقق در موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: «پر کردن شکاف تحصیلی به معنای از بین بردن شکاف مرگ و میر است و ما باید چرخه فقر و مرگ‌های قابل پیشگیری را با کمک تعهد بین‌المللی قطع کنیم.»

وی افزود: «به‌منظور کاهش نابرابری در مرگ و میر، سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی که فرصت‌های تحصیلی افراد را ارتقا می‌دهد مهم است. این می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت جمعیت در همه کشورها داشته باشد.»

تحصیل در کشورهای اتحادیه اروپا اجباری است. در فرانسه و مجارستان کودکان از سه سالگی وارد محیط آموزشی می‌شوند و در کرواسی و استونی آموزش از هفت سالگی شروع می‌شود.

طبق آمارهای رسمی، فرانسه، بلژیک و آلمان طولانی‌ترین دوره آموزش اجباری را در این بلوک دارند.

اکثر مطالعاتی که در متاآنالیز صورت گرفته است مربوط به مناطق پردرآمد بودند و نویسندگان این مطالعه خواستار تحقیقات بیشتر در مناطقی از جهان هستند که دسترسی به تحصیل در آن‌ها کم است.

نویسندگان می‌گویند با افزایش سال‌های تحصیلی در جهان، ما می‌توانیم به مقابله با تفاوت‌های فزاینده در مرگ و میر کمک کنیم.

بودجه این مطالعه از سوی شورای تحقیقات نروژ و بنیاد بیل و ملیندا گیتس تامین شده است.

یورونیوز

+