با بازخوانی تاریخچه و سرگذشت خودروی بوگاتی کلاسیک پادشاه مخلوع ایران می‌توان به میزان صحت و سقم شایعه فروش آن در دولت سیزدهم به‌منظور جبران کسری بودجه پی برد.      اخیراً شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر اینکه خودروی بوگاتی کلاسیک محمدرضا پهلوی پادشاه مخلوع ایران برای جبران کسری بودجه از […]

با بازخوانی تاریخچه و سرگذشت خودروی بوگاتی کلاسیک پادشاه مخلوع ایران می‌توان به میزان صحت و سقم شایعه فروش آن در دولت سیزدهم به‌منظور جبران کسری بودجه پی برد.

 

فروش بوگاتی محمدرضا پهلوی برای جبران کسری بودجه؟

 

 اخیراً شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است مبنی بر اینکه خودروی بوگاتی کلاسیک محمدرضا پهلوی پادشاه مخلوع ایران برای جبران کسری بودجه از سوی دولت فروخته شده است.

 

با بازخوانی تاریخچه و سرگذشت این خودرو که پیشتر نیز بارها منتشر شده است، می‌توان به میزان صحت و سقم این شایعه پی برد.

 

این خودرو که هم‌اکنون در موزه پیترسون آمریکا نگهداری می گردد، در سال ۱۳۱۸ به مناسبت اولین ازدواج محمدرضا پهلوی با که با فوزیه فاروق خواهر پادشاه وقت مصر صورت گرفت، توسط دولت فرانسه اهدا شد.

 

از آنجا که خانواده های سلطنتی که دارای پارکینگ اختصاصی هستند و گاه نسبت به فروش بعضی از خودروهای سفارشی موجود در پارکینگ خود اقدام می‌کنند، در سال ۱۳۳۸ شمسی نیز خودروی بوگاتی مذکور از پارکینگ شاهنشاهی به شخصی به نام هوشنگ جلیلی  فروخته و از کشور خارج شده است.

 

این خودرو در دهه ۱۹۶۰ میلادی به همراه پلاک فارسی خود به یک مجموعه دار آمریکایی فروخته شد و از آن زمان در مجموعه خودروهای موزه پیترسون در کالیفرنیا نگهداری می‌شود.

 

به این ترتیب، خودروی مذکور اساساً از روز اول انقلاب اسلامی تا کنون در زمره اموال سعدآباد یا نیاوران نبوده است.

ایسنا

+