شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) دو گروه از ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک»(Starlink) خود را روز ۲۸ ژانویه با فاصله زمانی چند ساعت به فضا پرتاب کرد. به نقل از اسپیس، یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) با ۲۳ ماهواره استارلینک در ساعت ۶:۱۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی از «مرکز فضایی کندی» ناسا در فلوریدا پرتاب شد. […]

- پرتاب دو گروه ماهواره استارلینک به فاصله چند ساعت

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) دو گروه از ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک»(Starlink) خود را روز ۲۸ ژانویه با فاصله زمانی چند ساعت به فضا پرتاب کرد.

به نقل از اسپیس، یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) با ۲۳ ماهواره استارلینک در ساعت ۶:۱۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی از «مرکز فضایی کندی» ناسا در فلوریدا پرتاب شد.

اسپیس‌ایکس اعلام کرد که یک موشک فالکون ۹ دیگر، ۲۲ ماهواره استارلینک را از «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ» در کالیفرنیا طی یک پنجره پرتاب تقریبا چهار ساعته به مدار خواهد برد که در همان روز ساعت ۹:۱۶ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی باز می‌شود.

همان طور که انتظار می‌رفت، اولین مرحله فالکون ۹ حدود ۸.۵ دقیقه پس از بلند شدن به زمین بازگشت تا روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس فرود بیاید.

اولین مرحله موشک فالکون ۹ پس از فرود آمدن

به گفته اسپیس‌ایکس، این هجدهمین پرتاب و فرود برای تقویت‌کننده‌ای بود که از مرکز فضایی کندی به پرواز درآمد و نهمین پرتاب برای تقویت‌کننده پرتاب‌شده از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ خواهد بود. رکورد استفاده مجدد این شرکت، ۱۹ پرتاب است که فالکون ۹ در ماه گذشته آن را به ثبت رساند.

اسپیس‌ایکس گفت که مراحل بالایی فالکون ۹، ماهواره‌های استارلینک را کمی بیش از یک ساعت پس از پرتاب در مدار پایین زمین مستقر خواهند کرد.

این دو ماموریت، هشتمین و نهمین پرتاب سال برای اسپیس‌ایکس هستند که ۱۴۴ ماموریت مداری را برای سال ۲۰۲۴ هدف قرار داده است.

براساس این طرح بلندپروازانه، اسپیس‌ایکس یک ماموریت دیگر را نیز در نظر دارد. در این ماموریت، یک موشک فالکون ۹ قرار است فضاپیمای باری رباتیک «سیگنوس»(Cygnus) شرکت «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman) را در روز سه‌شنبه ۳۰ ژانویه به مقصد «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) پرتاب کند.

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین