آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن اعلام کرد که یکشنبه شب تماس خود را با این فرودگر برقرار کرده و این نشان می‌دهد که مشکلات اولیه آن برطرف شده است. به گفته آژانس فضایی ژاپن، سلول‌های خورشیدی آن پس از تغییر در شرایط و جذب نور که به آن اجازه می‌دهد تا از منبع انرژی خورشیدی مجددا […]

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن اعلام کرد که یکشنبه شب تماس خود را با این فرودگر برقرار کرده و این نشان می‌دهد که مشکلات اولیه آن برطرف شده است. به گفته آژانس فضایی ژاپن، سلول‌های خورشیدی آن پس از تغییر در شرایط و جذب نور که به آن اجازه می‌دهد تا از منبع انرژی خورشیدی مجددا تغذیه کنند، دوباره به کار افتاده‌اند. به نقل از دیجیتال‌ترندز، هنگامی که در روز ۲۰ ژانویه این کاوشگر فرود آمد، سلول‌های خورشیدی آن امکان تغذیه از نور را به دلیل اینکه در جهت مخالف نور قرار داشتند از دست داده بودند و نتوانسته بودند انرژی مورد نیاز برای فعالیت کاوشگر را جذب و تولید کنند.

این کاوشگر هوشمند ماه که SLIM نام دارد، ژاپن را به پنجمین کشوری تبدیل کرد که پس از ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق، چین و هند، توانسته بر روی ماه فرود بیاید. پس از فرود این کاوشگر، برای چندین ساعت با باتری کار ‌کرد تا اینکه مقامات تصمیم گرفتند آن را خاموش کنند تا امکان بازیابی احتمالی الکتریسیته در هنگام تغییر زاویه نور خورشید، فراهم شود.

آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن در شبکه اجتماعی ایکس تصویری را به اشتراک گذاشت که SLIM از یک صخره در همان نزدیکی گرفته بود و توضیح داد که این صخره شبیه به یک سگ پودل اسباب بازی است.

ارتباط ژاپن با کاوشگر سر و ته‌اش دوباره برقرار شد!

به گفته این آژانس، کاوشگر ژاپن اقدام به تجزیه و تحلیل ترکیب سنگ‌ها در ماه خواهد کرد، تا بتواند در جستجوی سرنخ‌هایی درباره منشاء ماه کمک کند. کاوشگر SLIM در لبه یک دهانه استوایی به نام شیولی در فاصله ۵۵ متری هدف اولیه خود فرود آمده است. آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن از این فرود به عنوان «فرود دقیق بی‌سابقه» یاد کرده است.

به گفته ژاپن، فناوری فرود SLIM می‌تواند به اکتشافات آینده در قطب‌های ماه که به عنوان منابع بالقوه سوخت، آب و اکسیژن تلقی می‌شوند، منجر شود. موفقیت در فرود این کاوشگر، پس از چندین شکست در تلاش‌های قبلی ژاپن انجام شد. از جمله آنها، تلاش‌های یک شرکت تازه تاسیس به نام آی‌اسپیس بود که رایانه‌اش در مورد ارتفاع از سطح ماه اشتباه کرد و فرودگر بر روی ماه سقوط کرد.

از نظر آماری ثابت شده است که فرود آمدن روی ماه بسیار سخت است و حدودا تنها نیمی از تمام تلاش‌ها موفق بوده‌اند. آژانس اکتشافات فضایی ژاپن در حال حاضر نمی‌تواند بگوید که SLIM تا چه زمانی امکان فعالیت در ماه را خواهد داشت. پیش از این گفته شده بود که این فرودگر نمی‌تواند در شب قمری فعالیت کند و برای انجام آن کار طراحی نشده است. یک شب قمری، زمانی است که سطح ماه در معرض خورشید قرار نمی‌گیرد و معادل حدود ۱۴ روز در زمین است.

۲۲۷۳۲۳

منبع: خبـرآنلاین