تسلا به‌عنوان بخشی از یک سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری که فرماندار نیویورک آن را اعلام کرده است، قصد دارد ابرکامپیوتر Dojo را در کارخانه Gigafactory نیویورک بسازد. ابررایانه Dojo برای پردازش حجم عظیمی از داده‌های مربوط به خودروهای تسلا و آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی آن برای رانندگی خودران و کاربردهای دیگر طراحی شده است. انتظار […]

تسلا به‌عنوان بخشی از یک سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری که فرماندار نیویورک آن را اعلام کرده است، قصد دارد ابرکامپیوتر Dojo را در کارخانه Gigafactory نیویورک بسازد.

ابررایانه Dojo برای پردازش حجم عظیمی از داده‌های مربوط به خودروهای تسلا و آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی آن برای رانندگی خودران و کاربردهای دیگر طراحی شده است. انتظار می‌رود این ابررایانه با کنارزدن انویدیا به‌عنوان رهبری فعلی این حوزه، یکی از قدرتمندترین خوشه‌های کامپیوتری جهان باشد.

«کتی هوچول»، فرماندار نیویورک، در جریان جلسه‌ای درباره توسعه اقتصادی این ایالت به این سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت پروژه تسلا باعث ایجاد صدها شغل جدید می‌شود و اکوسیستم نوآوری منطقه را تقویت می‌کند. او همچنین گفت که ایالت از یک پروژه ابرکامپیوتر هوش مصنوعی جداگانه در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) با بودجه ۲۷۵ میلیون دلاری و بیش از ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی نیز حمایت خواهد کرد.

«ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا نیز این برنامه‌ها را در ایکس تأیید کرد. او همچنین گفت رقم ۵۰۰ میلیون دلاری فقط برای یک سیستم کوچک‌تر مبتنی بر تراشه‌های انویدیاست و هزینه ابررایانه Dojo بسیار بیشتر خواهد بود:

«فرماندار درست می‌گوید که این سرمایه‌گذاری برای سوپرکامپیوتر Dojo است، اما ۵۰۰ میلیون دلار پول بسیار زیادی است و معادل سیستمی با ۱۰ هزار تراشه H100 از انویدیاست. تسلا امسال بیش از این‌ها برای خرید سخت‌افزار از انویدیا هزینه خواهد کرد.»

ابرکامپیوتر تسلا ۵۰۰ میلیون دلار می‌ارزد!

کارخانه گیگافکتوری مستقر در نیویورک تسلا درحال‌حاضر پنل‌های خورشیدی، سقف‌های خورشیدی و قطعات سوپرشارژر تولید می‌کند و تیمی از تحلیلگران داده Autopilot نیز در آن حضور دارند. هوچول دقیقاً اشاره نکرده است که ابرکامپیوتر Dojo چه زمانی آماده خواهد شد، اما او از آن به‌عنوان یک تغییر بزرگ برای صنعت هوش مصنوعی این ایالات یاد کرد که انتظار می‌رود در چند سال آینده به یک صنعت ۱.۳ تریلیون دلاری تبدیل شود.

منبع: interestingengineering

۲۲۷۳۲۳

منبع: خبـرآنلاین