به گزارش زیرنویس، رئیس فراکسیون کارگری گفت: بزرگترین تعیین کننده مزد برای کارگران دولت است؛ چون دولت بزرگترین کارفرما است. همچنین حق رای و حق وتو دارد که تا امروز باعث شده این اتفاق به سود کارگران نباشد. اصلاً تفاهم و توافق در این ساختار معنی ندارد. علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس […]

به گزارش زیرنویس، رئیس فراکسیون کارگری گفت: بزرگترین تعیین کننده مزد برای کارگران دولت است؛ چون دولت بزرگترین کارفرما است. همچنین حق رای و حق وتو دارد که تا امروز باعث شده این اتفاق به سود کارگران نباشد. اصلاً تفاهم و توافق در این ساختار معنی ندارد.

علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری گفت: تا زمانی که دولت در تعیین حقوق کارگران دخالت می‌کند، اتفاقی نمی‌افتد. من بارها به آقای رییسی هم به عنوان رییس فراکسیون کارگری نامه نوشتم. یک بار باید رییس جمهوری محترم دستور بدهد تا دولت دخالت نکند.

وی در ادامه بیان کرد: بزرگترین تعیین کننده مزد برای کارگران دولت است؛ چون دولت بزرگترین کارفرما است. همچنین حق رای و حق وتو دارد که تا امروز باعث شده این اتفاق به سود کارگران نباشد. اصلاً تفاهم و توافق در این ساختار معنی ندارد.

در ادامه مطرح کرد: دومین نکته این است که اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم افزایش حقوق زیر ۳۵ تا ۴۰ درصد اصلاً مناسب کارگران نیست. باید همه ما تلاش کنیم تا زیر ۳۰ الی ۴۰ درصد با مشوق یا بی مشوق یا مستقیم از جیب کارفرما برداشتن، به مجلس برای مزد کارگران پیشنهاد داده نشود.

علی بابایی کارنامی گفت: از منظر هزینه‌های جاری باید ساز و کارها را فراهم کنیم. همه باید فهم مشترک داشته باشیم وگرنه اتفاقی برای حقوق کارگر در کشور نمی‌افتد.

وی اعلام کرد که تا امروز ۲۰ درصد افزایش حقوق کارگری اعلام شده است و در ادامه تصریح کرد: عرف این است که باید ۲۷ الی ۲۸ درصد افزایش صورت گیرد. ۲۰ درصد را دولت تصویب کرده و عموماً ۷ تا ۸ درصد افزایش می‌یابد و ما توقع داریم بالای ۲۷ الی ۲۸ درصد باشد. ما تلاش کردیم بالای ۳۰ درصد نهاییش کنیم.

دستمزد ۱۴۰۳ منطقه‌ای می‌شود؟

سومین نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار با محوریت تصمیم‌گیری نهایی درباره منطقه‌ای شدن دستمزد ۱۴۰۳ کارگران در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، تاکنون چند جلسه کمیته دستمزد با هدف بررسی ابعاد تعیین مزد منطقه‌ای برگزار شده و قرار است در نشست امروز تصمیم‌گیری نهایی در خصوص اجرای مزد منطقه‌ای صورت گیرد.

قرار بود بحث مزد منطقه‌ای در جلسه قبل پایان یابد ولی با توجه به اینکه ابهامات و ایرادات بسیاری نسبت به پیشنهاد مزد منطقه‌ای از سوی برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های حاضر در جلسه مطرح شد و به سوالات مطرح شده پاسخی داده نشد و گروه کارگری نیز مخالفت خود را با منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران برای سال آینده اعلام کرد، مقرر شد تا یک جلسه دیگر در این خصوص تشکیل شود.

جلسات کمیته مزد شورای عالی کار دوشنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود و خواست گروه کارگری این است که جلسات کمیته مزد با محوریت تعیین سبد معیشت ادامه پیدا کند.