ما ایرانی‌ها لبنیات کم ‌مصرف می‌کنیم. در کل تغذیه مناسبی نداریم‌وتا تغذیه‌مان درست نشودخیلی از امور دیگر زندگی‌مان نیز درست نخواهد شد. به همین دلیل است که اخیرا پویشی در کشور شروع شده با موضوع تغذیه و اصلاح آن چرا که تغذیه و کم و زیاد آن باعث بیماری‌های زیادی می‌شودحتی به مرگ‌ومیر و کم […]

 ما ایرانی‌ها لبنیات کم ‌مصرف می‌کنیم. در کل تغذیه مناسبی نداریم‌وتا تغذیه‌مان درست نشودخیلی از امور دیگر زندگی‌مان نیز درست نخواهد شد. به همین دلیل است که اخیرا پویشی در کشور شروع شده با موضوع تغذیه و اصلاح آن چرا که تغذیه و کم و زیاد آن باعث بیماری‌های زیادی می‌شودحتی به مرگ‌ومیر و کم و زیاد جمعیت هم ربط دارد. این پویش در سراسر کشور اجرایی می‌شود. در هفته اولش، بحث نمک و کم کردن نمک غذاهای ایرانی بود. هفته دومش هم به بحث لبنیات ربط دارد. این پویش، بهانه‌ای دست‌مان داد تا درباره مصرف لبنیات در کشورمان آمار و نکته‌هایی را مرور کنیم.در این بین،آمارها و آینده نگاری‌ها نشان می‌دهد که اگر سبک تغذیه خانواده ها به سمت بهبود تغییر کند میزان روندآب رفتن قد ایرانی‌ها کاهش می‌یابد اما همچنان قد ایرانی ها روی نمودارنزول کرد است.

خطر آب‌رفتگی ایرانی‌ها در سال های آینده!

دکتر مریم مظاهریون، فوق تخصص تغذیه و عضو انجمن علمی تغذیه:

متأسفانه تبلیغات غلط درباره شیر و سایر فرآورده‌های لبنی در کشور آن قدر زیاد است که خیلی از مردم را از مصرف آن منع می‌کند. مثلا گفته می‌شود شیر طبع سردی دارد و همه نباید آن را مصرف کنند .

شایعه دیگری که درباره لبنیات وجود دارد وجود وایتکس یا سفیدکننده داخل آن است و اینکه مصرف شیر باعث ابتلا به سرطان می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده که اگر مصرف شیر بیش از اندازه باشد، می‌تواند باعث بروز سرطان پروستات در مردها شود. طبیعی است که مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی می‌تواند منجر به بروز بیماری شود.

مصرف شیر در حد توصیه ‌شده هیچ مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند، اما توصیه ما این است که شیر کم‌چرب (۱.۵درصد و کمتر) مصرف شود. چون جذب کلسیم از شیر کم‌چرب بالاتر است.

لبنیات حتی می‌تواند استرس و اضطراب فرد را کم کند. بنابراین اینکه گفته می‌شود ماست و شیر استرس‌زا هستند هم حرف غلطی است.

لبنیات منبع غنی پروتئین، کلسیم و برخی ویتامین‌هاست و سلامت دستگاه گوارش، تامین کلسیم و پروتئین بدن و تامین ویتامینD را تا حد زیادی تضمین می‌کند. برای کودکان مصرف روزانه ۳واحد شیر و ماست ضروری است. بزرگسالان هم باید روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات مصرف کنند.

خیلی‌ها نمی‌دانند هر واحد لبنیات یعنی چه مقدار و باید گفت هر یک واحد لبنیات برابر است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست، یا ۳۰گرم پنیر یا حدود ۲لیوان دوغ.

+