در پی افزایش اخیر قیمت دلار، برحی معتقدند علت این رخداد، نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات اسفند است. اما نمی‌توان چنین ارزیابی‌ای را واقع‌بینانه دانست. تحولاتی که در بازار ارز اتفاق افتاده، بیشتر ناشی از درگیری‌هایی است که در خاورمیانه وجود دارد و یک پای این داستان هم ایران است ،گرچه ایران این موضوع […]

- ریشه جهش اخیر نرخ دلار

در پی افزایش اخیر قیمت دلار، برحی معتقدند علت این رخداد، نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات اسفند است. اما نمی‌توان چنین ارزیابی‌ای را واقع‌بینانه دانست. تحولاتی که در بازار ارز اتفاق افتاده، بیشتر ناشی از درگیری‌هایی است که در خاورمیانه وجود دارد و یک پای این داستان هم ایران است ،گرچه ایران این موضوع را انکار میکند ولی متاسفانه نقش ایران در این قضیه برجسته‌سازی رسانه ای‌شده و این دهنیت را به وجود آورده که در پی اتهامات وارده ضدایرذانی، کشورمان در آینده و شاید بزودی، در معرض اقدامات تحریمی و تنبیهیبیشتری قرار خواهد گرفت و همین نگاه، باعث تشدید ناامنی روانی و افزایش نرخ بازار ارز شده که اثر خود را بر شاخص های اقتصادی و بخصوص تورم و گرانی هم بر جای حواهد گذاشت.

شرایط سخت برای بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

اگر شرایط فعلی تداوم پیدا کند و این درگیری های منطقه ای تشدید شود و ایران یک نقش سازنده در فروکش کردن این درگیری ها نداشته باشد من خیلی به آینده نرخ ارز و شکوفایی اقتصاد خوش بین نیستم و بانک مرکزی خیلی سخت ، خواهد توانست، نرخ ارز را کنتزل کند و ثابت نگه دارد چرا که شرایط برای بانک مرکزی نسبت به یکی دوماه قبل برای کنترل نرخ ارز خیلی سخت تر شده است.

نرخ ارز یکی از عوامل کلیدی در تعیین نرخ تورم در اقتصاد است و بانک مرکزی نیز در این مدت تمام تلاش خود را برای پایین آوردن نرخ رشد نقدینگی بکار گرفته و دیگر پایین آوردن نرخ رشد نقدینگی بیشتر از این خیلی سخت و دشوار است،با فرض اینکه اگر به سختی بتوانیم رشد نقدینگی را زیر ۲۵ درصد هم بیاوریم الان مسئله کلیدی برای اقتصاد و کنترل تورم مسئله مهار نرخ ارز است که بنظر می رسد فعلا مدیریت اینکار خیلی سخت و دشوار شده است .

راهکار کاهش نرخ ارز

بنظر می رسد ایران باید به نحوی بتواند بحث مناقشات منطقه ‌ای و اتهامات ضد ایرانی را مدیریت و مهار کند تا جلوی تبعات منفیاین فشارها گرفته شود.الان ، حتی تبلیغات رسانه های غربی درباره احتمال درگیری با ایران هم اوج گرفته، سوای اینکه آرزوی تندروهای غربی برای کشاندن ایران به باتلاق جنگ، محقق شود یا خیر، نکته پابرجا اینجاست کع آمریکا و متحدان عربی آن، از تلاش برای تزریق سم بیشتر به دیپلماسی و تجارت ایران دست بر نخواهند داشت و متناسب با تشدید این تللاش ها، نرخ ارز هم تاثیر گرفته و صعودی خواهد شد و تنگنای مردم و اقتصاد کشورمان، فزون‌تر می‌شود.بنابراین تا زمان باقی است باید تدبیری گره‌گشا اندیشید و اجرایی کرد که البته در مقایسه با حتی چند ماه پیش، کار دشوارتری شده است.

*استاد دانشگاه

۲۳۲۱۲

منبع: خبـرآنلاین