زهرا علی‌اکبری – قیمت ارز در شرایطی رشدی قابل توجه را تجربه کرده که تا کنون سیاست دولت تنها معطوف به حرف درمانی و خبر درمانی بوده و از سوی دیگر با مدیریت بازار و ترزیق ارز، بازار را به کنترل خود درآورده است . بر اساس این گزارش در شرایطی بسیاری از کارشناسان همسو با […]

زهرا علی‌اکبری – قیمت ارز در شرایطی رشدی قابل توجه را تجربه کرده که تا کنون سیاست دولت تنها معطوف به حرف درمانی و خبر درمانی بوده و از سوی دیگر با مدیریت بازار و ترزیق ارز، بازار را به کنترل خود درآورده است .

بر اساس این گزارش در شرایطی بسیاری از کارشناسان همسو با دولت و رسانه‌های همسو بر این نکته مانور می‌دهند که افزایش نرخ ارز مقطعی است که رفتار بازار نشان از افزایش انتظارات تورمی دارد.

بنا بر اعلام فعالان بازار، سد مقاومتی اول ۵۵ هزار تومان بود که در روزهای گذشته شکسته شد. سد مقاومتی دوم نیز بنا بر اعلام معامله‌گران ۵۷ هزار تومان بوده است و سد مقاومتی سوم که سد بسیار مهمی است شصت هزار تومان است.

در این فضا بازار پیش‌بینی‌ها درباره آینده قیمت ارز داغ است و تحلیل‌های متفاوتی درباره دلایل افزایش نرخ از نیز به گوش می‌رسد .

سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با خبرانلاین، افزایش نرخ ارز را قابل پیش‌بینی دانست و گفت: از مدتها پیش سرکوب نرخ ارز خود را نشان داده بود و همین مساله گواه این بود که با توجه به نرخ بالای تورم ریالی افزایش نرخ ارز دور از انتظار نیست .

از سوی دیگر برخی نیز رشد بهای ارز را ناشی از تحرکات سیاسی و نظامی منطقه دانسته‌اند . نکته قابل توجه اما در این میان تحلیل برخی اصولگرایانی بود که این روزها منتقد دولت رییسی شده و تلاش دارند خود را متفاوت از دولت نشان دهند.

اتهام جدید از سوی یک اصولگرا

یک مجری اصوگرای تلویزیون در شبکه‌ی فیلتر شده‌ی ایکس در توییتی اتهامی مهم را متوجه دولت و بانک مرکزی کرده است. امیرحسین ثابتی در پستی که تنها یک روز پیش منتشر شده خطاب به رییس کل بانک مرکزی نوشته است: آقای فرزین، رییس بانک مرکزی! قیمت دلار امروز از ۵۷ هزار تومان عبور کرد. آیا چون اخر سال است قرار است با نوسان‌گیری برخی کمبود منابع جبران شود یا علت دیگری وجود دارد؟ صادقانه علت را برای مردم توضیح دهید و از رویه روسای پیشین بانک مرکزی که هنگام افزایش نرخ ارز غیب می‌شدند پرهیز کنید .

نکته اینجاست که گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که در فاصله گذشت یک روز از انتشار این توییت قیمت دلار نزدیک به دو هزار تومانی افزایش یافته است.

تورم

افزایش قیمت طبیعی بود

در این میان عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی نیز در پستی تاکید کرده است: وقتی به رغم تداوم تورم۴۰ درصدی، دلار را دستوری و در نرخ‌های پایین‌تر از بازار تثبیت و مداخله در حاشیه بازار را، تحت عنوان نابازار حذف کنید، طبیعی است که در شرایط تنش و نااطمینانی، مهار نرخ ارز دشوار شود.

‏گواهی سپرده ۳۰ درصدی هم، با توجه به وضعیت بانک‌ها و بورس، راه‌حل نیست.

در این فضا اما اظهارنظرهایی نیز درباره آینده پیش روی دلار وجود دارد. سیدحمید حسینی معتقد است که افزایش نرخ دلار مقطعی است و نرخ ارز دوباره به سطوح پیشین باز می‌گردد. رسانه بانک مرکزی، ایبنا نیز در گزارشی از ۱۰ اقتصاددان درباره‌ی آینده نرخ ارز پرسیده و متفق‌القول همه‌ی ۱۰ کارشناس افزایش قیمت دلار را مقطعی و زودگذر دانسته‌اند.

از سوی دیگر، کامران ندری، استاد دانشگاه امام صادق نیز با اشاره به رشد نرخ از در بازار و اشاره به سیاست تثبیت نرخ دلار در کانال پنجاه هزار تومان از سوی بانک مرکزی تاکید کرده است: بانک مرکزی امکانات ارزی و توانایی لازم برای نگه داشتن نرخ در محدوده ۵۰ هزار تومان اعلامی توسط سازمان برنامه را برای میان مدت ندارد. همین مساله سبب می‌شود که برای فعالان اقتصادی درباره سیاست تثبیت نرخ ارز در بلندمدت توسط بانک مرکزی تردید قریب به یقین ایجاد شود و دست آن‌ها را برای فعالیت مطمئن و برنامه ریزی ببندد.

کامران ندری خاطرنشان کرد: مساله اصلی این است که شرایط اقتصادی مطلوب نیست و عملکرد ضعیف اقتصاد و بحران‌های داخلی و خارجی قدرت مانور بانک مرکزی در اجرای این سیاست را کاهش می‌دهد.

به نظر می‌رسد در این فضا عملکرد سیاستگذار است که روشن می‌کند جهت‌گیری آینده نرخ ارز چیست و آیا قیمت دلار قرار است در سطوح بالاتر تثبیت شود یا پایین‌تر. هر چه هست بازار ارز در فضای متلاطم و بحرانی قرار دارد و کاهش شدید شمار فروشندگان ارز نشان از آن دارد که ارزیابی فعالان بازار بر رشد قیمت استوار است.

۲۲۳۲۲۳

منبع: خبـرآنلاین