به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه یکی از وظایف جهاد کشاورزی تلاش برای بهبود تولید گوشت قرمز در کشور است، افزود: پروژه همزمان سازی فحلی در گوسفند با هدف دوقلوزایی گوسفندان با حجم عملیات چهار هزار و ۷۰۰ راس در سال جاری اجرا […]

- با دوقلوزایی و تنوع نژادی، تولید گوشت قرمز در کشور افزایش می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه یکی از وظایف جهاد کشاورزی تلاش برای بهبود تولید گوشت قرمز در کشور است، افزود: پروژه همزمان سازی فحلی در گوسفند با هدف دوقلوزایی گوسفندان با حجم عملیات چهار هزار و ۷۰۰ راس در سال جاری اجرا شده است.

عادل بصیری محمد پور، درباره اقدامات انجام شده برای استفاده از نژادهای برتر در تولید گوسفندان با کیفیت تر گفت: بر اساس طرحی که در دست اجرا است تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند پربازده نژاد رومانف با گوسفند مهربان با حجم عملیات ۲ هزار راس در حال انجام است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: فحلی سازی دام از طریق تزریق هورمون صورت می پذیرد که سیدر گذاری(روشی که از آن برای فحلی شدن گاو و گوسفند استفاده می شود) و سپس تلقیح انجام می شود که می تواند نقش موثری در دوقلوزایی داشته باشد.

وی در باره هزینه انجام شده فحلی سازی برای دامداران گفت: جهاد کشاورزی فحلی سازی را به صورت رایگان برای دامپروران انجام می دهد.

بصیری محمدپور درباره بازخورد انجام چنین طرحهایی در بین دامپروران افزود: با توجه به اینکه این طرح می تواند موجب افزایش تولید شود، دامداران از فحلی سازی استقبال خوبی کرده اند و جهاد کشاورزی آماده انجام این طرح بر اساس درخواست دامپروران است.

وی در ادامه از میزان اعتبارات اختصاص یافته برای پرداخت تسهیلات بانکی به ۴۵ دامدار استان خبر داد و گفت: تاکنون ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات به این افراد پرداخت شده است.

بصیری محمد پور افزود: تاکنون هشت دامداری تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۹۰ میلیارد ریال به صورت یکساله و با سود ۲۰ درصد دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: نوع دیگری از پرداخت تسهیلات برای ساخت و ساز واحدهای دامداری با سود ۱۵ درصد است و ۲ سال تنفس پرداخت اقساط برای گیرنده وام دارد.

وی درباره طرح بهبود تغذیه دام ها با هدف افزایش و بهبود کیفیت گوشت و شیر نیز گفت: طرح ترویج خوراک کامل دام پلت بر پایه پسماند به میزان ۷۵ تن در استان در حال اجراست.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هدف جهاد کشاورزی از ارائه خدمات به دامداران تلاش برای کاهش واردات گوشت قرمز از دیگر کشورها است، تاکید کرد: هشت واحد دامداری در استان همدان که به علت مشکلات متعدد از تولید بازمانده بودند، احیا و فعالیت خود را مجدد از سرگرفتند.

بصیری محمدپور ادامه داد: دامداران علاوه بر بازار آزاد می توانند، نهادهای مورد نیاز را از طریق ثبت نام در سامانه بازارگاه تهیه کنند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه جهاد کشاورزی برای افزایش دولت گوشت قرمز شیر و گوشت سفید طرحهایی در دست اقدام دارد، افزایش سرمایه دامی دامداران از طریق ارائه تسهیلات بانکی را یکی از راهکارهای تقویت زمینه رشد دامداران دانست.

وی تعداد دام های سنگین استان را ۳۴۲ هزار و ۳۵ راس و تعداد دام سبک را یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۹۷۱ راس عنوان و میزان تولید گوشت قرمز در استان همدان را سالانه بالای ۳۰ هزار تن ذکر کرد.

وی درباره اینکه چه تسهیلاتی برای دامداران در نظر گرفته شده است، گفت: با شرکت پشتیبانی دام جهاد استان همدان برای خرید مدت دار نهاده های دامی توافق شده است و دامداران را به این شرکت معرفی می کنیم تا بتوانند نهاده های دامی را به صورت بلند مدت خریداری کنند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی ها، مقرر شد تا سال ۱۴۰۶ هر سال حداقل ۱۰ درصد دامداری های غیر فعال، فعال شوند.

وی طرح خرید قراردادی گوشت با دامداری ها را از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که می تواند در سرپا نگه داشتن دامداران موثر باشد و با ارائه نهاده های دامی، گوشت قرمز را از آنان دریافت کرد.

بصیری محمدی پور ادامه داد: طی تفاهم نامه با دانشگاه روزهای پنجشنبه به صورت رایگان با سفر به شهرستان ها برای دامداران کلاسهای آموزشی در زمینه تغذیه دام برگزاری می کنیم.

وی تاکید کرد: با تلاش های انجام شده در جهاد کشاورزی استان همدان، ذرت، جو و سویا در دسترس دامداران قرار گرفته و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

لازم به ذکر است، تعداد دام های سنگین استان ۳۴۲ هزار و ۳۵ راس و تعداد دام سبک یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۹۷۱ راس است و در استان سالانه بالای ۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می شود.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین