به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، اسفندیار خزائی با اعلام این خبر افزود: در سالجاری، ۲ میلیون اصله نهال با همکاری بخش خصوصی در استان همدان تولید شده هر چند همه این گونه ها قابل کاشت و توزیع نیستند. وی با اعلام اینکه باید نهال استاندارد در اختیار مردم گذاشته شود، گفت: نهال […]

- ۸۴۶ هزار اصله نهال در همدان کاشته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، اسفندیار خزائی با اعلام این خبر افزود: در سالجاری، ۲ میلیون اصله نهال با همکاری بخش خصوصی در استان همدان تولید شده هر چند همه این گونه ها قابل کاشت و توزیع نیستند.

وی با اعلام اینکه باید نهال استاندارد در اختیار مردم گذاشته شود، گفت: نهال با مشارکت شهرداری، نیروهای نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم کاشته شده است و به زودی با در اختیار قرار دادن گونه صنوبر در اختیار مردم این عدد تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خاطرنشان کرد: برخی از اراضی از جمله سایت گیان و گاماسیاب مناسب کاشت نهال نیست اما می تواند برای بذرکاری از آن بهره گرفت که در این راستا ۵۰۰ هکتار اجرای عملیات داشتیم و در هر هکتار یک هزار و ۶۰۰ چاله برای بذرکاری ایجاد شد که زمینه رشد ۸۰۰ هزار نهال متصور است.

خزائی با بیان اینکه تاکنون ۳۱ گونه نهال در همدان تولید شده است گفت: سهم پیش بینی شده برای جنگل کاشت ۲۰۰ هزار اصله نهال بود که این رقم به ۲ برابر و ۴۰۰ هزار اصله نهال افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: طرح “مردمی کاشت یک میلیارد درخت” پروژه محور است بنابراین افراد حق ندارند بدون برنامه نهال بکارند.

خزائی بیان کرد: به منظور پیشبرد صحیح کارها و با توجه به مردمی بودن این طرح، در هر استان یک سازمان مردم نهاد به عنوان ناظر بر طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نظارت دارد.

وی اظهار کرد: طرح “مردمی کاشت یک میلیارد درخت” اعتبار دولتی ندارد بلکه مردم محور است بنابراین در این رابطه ۲۰ تفاهم نامه با سازمان ها و نهادها منعقد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی در این استان از ظرفیت نیروگاه شهید مفتح و پساب این مجموعه برای کاشت نهال استفاده شده است.

خزائی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب نیز مکلف به تولید و کاشت نهال در مراکز تصفیه خانه شده است، همچنین توسعه فضای سبز شهری توسط شهرداری ها، مشارکت مردم در قالب زراعت گونه هایی با رشد سریع از جمله صنوبر، احیا و غنی سازپ پارک های جنگلی با استفاده از بذرهای جنگلی و مقاوم پیگیری می شود.

وی گفت: گونه هایی مقاوم در برابر کم آبی شامل بلوط، ارژن، بادامک، افرا، گلابی وحش، داغداغان، بنه، برای کاشت در عرصه های جنگلی و گونه هایی همچون سنجد، توت، اقاقی ها، ارغوان و کاج و سرو برای فضای سبز استفاده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: ۲۰ پویش مردمی برای نهال کاری برگزار شده است همچنین در تفاهم نامه ای با بسیج سازندگی، بسیجیان حفر ۶۰ درصد چاله ها و حفره های مورد نیاز برای کاشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نهال را عهده دار شدند.

خزائی افزود: با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش، کاشت نهال با شعار «هر مدرسه یک نهالستان» در حال اجرا است که تاکنون در مدارسی از شهرستان همدان، رزن و ملایر این نهالستان ها بهره برداری شده است.

وی اضافه کرد: ۱۵ هزار نفر روز آموزش برای دانش آموزان و مراقبان سلامت و دبیران جغرافیا برگزار شده تا دغدغه مندی آنها به منابع طبیعی و کاشت و نگهداری نهال افزایش یابد.

لازم به یادآوری است، وسعت جنگل ها در استان همدان به ۴۵ هزار هکتار می رسد که از این میزان یک هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی و مابقی اراضی جنگلی و جنگل های دست کاشت، پارک های جنگلی و ذخیرگاه ها هستند.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین