این دولت از واقعیت های کف اقتصاد دور است
این دولت از واقعیت های کف اقتصاد دور است

سید علی دوستی موسوی:  گفتمان دولت درمواجهه با رشد اخیر قیمت ارز مانند گذشته زنگار زده ورنگ و رو رفته بوده ومورد پذیرش جامعه قرار نمی گیرد.  دولت به عوامل بنیادین رشد قیمت ارز توجه نکرده ونمی خواهد واقعیت کف بازار ونقش دست بالای آن نسبت به سیاست های دستوری اش را بپذیرد. پذیرش این […]

- این دولت از واقعیت های کف اقتصاد دور است

سید علی دوستی موسوی:  گفتمان دولت درمواجهه با رشد اخیر قیمت ارز مانند گذشته زنگار زده ورنگ و رو رفته بوده ومورد پذیرش جامعه قرار نمی گیرد.

 دولت به عوامل بنیادین رشد قیمت ارز توجه نکرده ونمی خواهد واقعیت کف بازار ونقش دست بالای آن نسبت به سیاست های دستوری اش را بپذیرد.

پذیرش این واقعیت که نرخ ارز تابعی از نرخ تورم کشور بوده و بهای آن را بازار واقعی مبتنی بر عرضه و تقاضا – ونه بازارهای صوری ودستوری و تالارها- مشخص می کند و تعیین نرخ های دستوری پایین تر از این موازنه فقط رانت ایجاد می کند وضمن فسادزایی، آب به آسیاب کاسبان تحریم می ریزد، به دلایل نامشخص برای دولت دشوار است.

شک نیست که دشمنان خارجی درپی آشفته کردن بازار ارز کشورند اما توطئه های آنان بربستری از سوء مدیریت، انکار واقعیت جاری در بازار غیررسمی ارز، چشم پوشی عامدانه از واقعیت های سیاست داخلی و اوضاع خاورمیانه وتحریم ها، توجه به اقدامات روبنایی وکوتاه مدت وبخصوص عدم صداقت با مردم دربیان اخبار ارزی، درحالی که آنها جلوتر وبیشتر از دولت واقعیت ها وتحولات اقتصاد ملی وجهانی را درک کرده وبه موقع به آن واکنش نشان می دهند، حرکت می کند.

دوری گفتمان ارزی دولت از واقعیت های کف اقتصاد و پیوند دادن آن با موضوعات ایدئولوژیک ،شعاری و تریبونی فقط آب به آسیاب دشمن می ریزد والبته لبخند پرمعنی افکار عمومی را هم به دنبال دارد وباعث کاهش قیمت ارزهم نمی شود ومی بینیم که نشده است.

درنهایت هم، راه حل کنترل نرخ این روزهای بازار ارز که می دانیم ریشه ای روانی وذهنی دارد، از آرامش بخشی به جامعه از طریق بیان صادقانه واقعیت ها به مردم وپرداختن به آرام کردن اذهان، به جای تحریک وسخنگویی طلبکارانه می گذرد؛ البته راه حل کاهش پایدار قیمت ارز از تن دادن به مکانیسم بازار وتک نرخی شدن آن می گذرد وچه خوب که دولت سیزدهم فرمان را به این سو بچرخاند یا دست کم قصدش را اعلام کند.

منبع: اطلاعات انلاین