رویکرد گزینش آموزش و پرورش برای معلمان جوان باید تغییر کند
رویکرد گزینش آموزش و پرورش برای معلمان جوان باید تغییر کند

روند افراط و تفریطی در گزینش آموزش و پرورش اصلاح شود.

دستگاه تعلیم و تربیت باید راه را برای ورود افراد نخبه و با استعداد به آموزش و پرورش باز کند. در کار تخصصی آموزش و پرورش نباید به هر کسی سهمیه داد و باید با ایجاد انگیزه از طرق مختلف از جمله اعطای تسهیلات، کاری شود تا نخبگان وارد این حوزه شوند و گزینش های علمی را فدای بخش های دیگر گزینش نکنند. اگر کسی اشتباهاتی داشته است نیز می بایست از این وزارتخانه فرصت بگیرد تا بتواند مجددا خودش را ثابت کند. می بایست روند افراط و تفریطی در گزینش آموزش و پرورش اصلاح شود.

 معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با زیرنویس با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید دچار یک پوست اندازی اساسی شود گفت: یکی از پارامترهایی که بر توسعه کشورها اثرگذار است، با کیفیت بودن نظام آموزشی آنهاست. آمریکایی ها سالانه میلیاردها دلار برای این موضوع خرج می کنند. همچنین معلمان آنها به ویژه در مقطع ابتدایی، در سه حیطه ریاضی، علوم تجربی و مهارت های پایه تلاش می کنند تا از کشورهای رقیب مثل ژاپن و… پیشی بگیرند و باز نمانند.

۳۳ تا ۴۴ درصد از دانش آموزان در دوران ابتدایی، دچار فقر یادگیری هستند

وی با اشاره به اینکه ۳۳ تا ۴۴ درصد از دانش آموزان در دوران ابتدایی، دچار فقر یادگیری هستند گفت: ۳۰ هزار دانش آموز دارای معلولیت نیز دسترسی به آموزش و پرورش استثنایی ندارند و رقمی حدود یک میلیون بازمانده از تحصیلی هم داریم. همچنین در آزمون های تیملز و پرلز هم رتبه های خوبی اخذ نمی شود و نمرات دانش آموزان ایرانی از میانگین نمرات هم کمتر است.

حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار معلم در کشور کم داریم

وی در ادامه افزود: اینها یک روزه اتفاق نیفتادند و یکی از متغیرهای اثرگذار در این مورد، معلمان هستند. وقتی برنامه ریزی آموزشی کنند، می بایست تمام اجزای موثر بر نظام آموزشی را اعم از محتوا، تجهیزات، نیروی انسانی (به ویژه معلم) و… مد نظر داشته باشند. الان رقمی حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار معلم در کشور کم داریم. این برای آن است که کلاس ها را تا حد معمول بتواند پوشش دهد؛ وگرنه اگر بخواهد به سطح استاندارد برسد، شرایط خیلی سخت تر می شود. مثلا در شورای عالی آموزش و پرورش مشخص شده است که در دوره ابتدایی، برای تشکیل یک کلاس ۱۹ الی ۲۲ نفر دانش آموز داشته باشد. الان برخی از کلاس ها در شهرستان های استان تهران ۵۸ نفره اند که این یک انفجار است و چطور می توان از معلم بازنشسته توقع داشت که بتواند چنین کلاسی را اداره کند.

راه جبران کمبود معلم دست به دامن معلم های بازنشسته شدن نیست

ابراهیم سحرخیز تاکید کرد: راه جبران کمبود معلم این نیست که دست به دامن معلم های بازنشسته شویم. از یک طرف دولت سن بازنشستگی را افزایش داده است و به مرز ۶۵ سالگی رسانده است و در این شرایط با یک بی میلی شدید از سمت معلمان بازنشسته برای ادامه روند تدریس مواجه می شویم.

او با اشاره به اینکه حساب برخی از نیروهای بازنشسته علاقه مند هستند که در مدارس حضور پیدا کنند تا از فضای کاری خودشان دور نمانند و چند ساعتی را سرگرم باشند از بقیه افراد جداست، گفت: برخی از روی گرفتاری های اقتصادی است به رغم اینکه حقوق بازنشستگی را دریافت می کند، نیازهایش را برطرف نمی کند و از این جهت در دوران ابتدایی کل یک هفته را در کلاس ها حضور پیدا می کند.

روش های تدریس قدیمی دیگر کارساز نیستند

وی تاکید کرد: متون درسی و محتوا تغییر کرده است و روش های تدریس قدیمی دیگر کارساز نیستند. خواسته ها و نگاه دانش آموزان کاملا تغییر کرده است و می بایست ارتباطی بین دانش آموز و معلم وجود داشته باشد. در دوران کرونا به جمع بندی رسیدیم که بخش قابل ملاحظه ای معلمان توان استفاده از موبایل و برخی نرم افزارها را نداشتند و نمی توانستند با دانش آموزان در فضای مجازی ارتباط برقرار کنند چه برسد به تولید محتوای الکترونیک! لذا این فاصله نسلی نمی تواند نیاز امروز دانش آموزان ما را مرتفع کند.

ابراهیم سحرخیز گفت: این نوع رویکرد در استفاده از نیروی بازنشسته در نظام تعلیم و تربیت، یک نگاه اقتصادی صرفه جویانه است و دولت احساس می کند باید کاری کند که هزینه استخدامی به نظام آموزش و پرورش تحمیل نشود. استخدام های جدید که نیاز امروز آموزش و پرورش است، حال با عقب افتادگی ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار نفر معلم می خواهند چه کار کنند؟ راه این نیست که از بازنشسته ها استفاده کنند، راه برون رفت از این شرایط این نیست که به معلمی که باید ۲۴ ساعت تدریس کند و ۲۰ ساعت مطالعه، بگویند در ساعت مطالعه هم بیا و آموزش بده! اینها راهکارهای کهنه ای است که ۴۰ سال است استفاده شده و جواب نداده است و نتیجه اش را می توان در افت معدل در دیپلم، فقر یادگیری در پایه های مختلف و… است.

رویکرد گزینش آموزش و پرورش باید تغییر کند

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: دستگاه تعلیم و تربیت باید راه را برای ورود افراد نخبه و با استعداد به آموزش و پرورش باز کند. در کار تخصصی آموزش و پرورش نباید به هر کسی سهمیه داد و باید با ایجاد انگیزه از طرق مختلف از جمله اعطای تسهیلات، کاری شود تا نخبگان وارد این حوزه شوند و گزینش های علمی را فدای بخش های دیگر گزینش نکنند.

وی تاکید کرد: اگر کسی اشتباهاتی داشته است نیز می بایست از این وزارتخانه فرصت بگیرد تا بتواند مجددا خودش را ثابت کند. می بایست روند افراط و تفریطی در گزینش آموزش و پرورش اصلاح شود.

در ایران دولت ها در خوشبینانه ترین حالت ۲۵  درصد کسری داشته اند

او با اشاره به اینکه برای خروج از این بحران می بایست دو رویکرد را در نظر گرفت گفت: باید اولا بودجه آموزش و پرورش را واقعی کنند. دولت ها همیشه در ایران در خوشبینانه ترین حالت ۲۵ الی ۳۰ درصد کسری داشته اند. آموزش و پرورش هم به همین مصیبت گرفتار است و هر سال بودجه با ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری مواجه است و نمی تواند حقوق معلمان را پرداخت کند و دیگر چیزی برای انجام کارهای کیفیت بخشی باقی نمی ماند. دوم اینکه دستگاه آموزش و پرورش باید از استخدام های فله ای و موسمی منع شود و فقط از معلمان تازه نفس از طریق دانشگاه های فرهنگیان و تربیت مدرس و آزمون استخدامی جذب شوند.

لازم است که نیروهای تازه نفس جوان استخدام شوند

او با اشاره به اینکه بهتر است آموزش و پرورش قانون استخدام ویژه خودش را داشته باشد، گفت: الان در قانون استخدامی آمده است که استخدام افراد تا ۴۰ سال منعی ندارد. حال با این قانون جدید بازنشستگی، عملا یک فرد، فقط ۲۵ سال برای کار کردن فرصت دارد. لازمه اش این است که نیروهای تازه نفس جوان استخدام شوند.

منبع خبر: رکنـا