به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا،کاهش سن «جراحی‌های زیبایی» و افزایش تقاضای این اعمال در مردان و حتی کهنسالان، حاکی از آن است که این جراحی‌ها امروز دیگر جنبه «درمانی» ندارند و همین موضوع هم عرصه را برای تاخت و تاز شیادان سلامت و به جیب زدن پول‌های کلان و البته ایجاد عوارض جبران‌ناپذیر، […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا،کاهش سن «جراحی‌های زیبایی» و افزایش تقاضای این اعمال در مردان و حتی کهنسالان، حاکی از آن است که این جراحی‌ها امروز دیگر جنبه «درمانی» ندارند و همین موضوع هم عرصه را برای تاخت و تاز شیادان سلامت و به جیب زدن پول‌های کلان و البته ایجاد عوارض جبران‌ناپذیر، فراهم کرده است.

در همین راستا دکتر ابراهیم رزم‌پا – عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران با اشاره به تب داغ جراحی‌های زیبایی اظهار کرد: حدود ۶۰ سال از زمانی که جراحی پلاستیک در ایران آغاز شد، می‌گذرد. تعداد متقاضیان اعمال زیبایی در گذشته کم بود و بیشترین مراجعین، خانم‌ها و به منظور درمان بودند؛ اما در دهه‌های اخیر تعداد متقاضیان آقا نیز افزایش یافته است و حتی افرادی که سن پایین یا خیلی بالایی دارند و در رده کهنسالان قرار می‌گیرند نیز به این اعمال گرایش دارند و دیگر این عمل‌ها چندان جنبه درمانی ندارند که افراد برای رفع مشکلات مادرزادی مراجعه می‌کردند. امروزه در اکثر مواقع مراجعات به‌ منظور زیبایی مورد استقبال قرار می‌گیرند.

کاهش سن جراحی‌های زیبایی به ۱۴ سال

وی ضمن اشاره به اینکه نمی‌توان درباره میزان افرایش این جراحی‌ها آمار دقیقی ارائه داد، اما میزان آن‌ها به‌صورت چشمگیری به‌صورت روزانه افزایش داشته است، افزود: نکته مهم این است که در گذشته سن مورد تایید برای انجام عمل جراحی ۱۸ سالگی بود؛ اما امروزه به لحاظ علمی این سن کاهش یافته و دختران از ۱۴ سالگی و پسران پس از ۱۶ سالگی شرایط عمل را دارند؛ هرچند که سن تنها یک فاکتور است و عوامل دیگری همچون رشد سنی، جسمی، روانی و تکامل روحی و شخصیتی و … نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.

هزینه جراحی‌های زیبایی در ایران

رزم‌پا در ادامه درباره هزینه‌های اعمال زیبایی در ایران با تاکید بر اینکه در ایران کیفیت عمل‌های زیبایی بالا و هزینه‌ آن‌ به نسبت سایر کشورها مناسب‌تر است، افزود: مجموعه چنین عواملی موجب جذب مراجعه‌کنندگانی از کشورهای دیگر نیز شده است. اما به طور کلی دستمزد و درآمدهای ناشی از جراحی پلاستیک نسبت به سایر عمل‌ها بیشتر است؛ بنابراین روز به روز به تعداد جراحان پلاستیک افزوده می‌شود.

فریب تبلیغاتی شیادان سلامت

وی در عین حال با بیان اینکه افراد بسیاری وارد این حیطه کاری شده‌اند که صلاحیت و تخصص لازم را ندارند، هشدار داد: نکته بسیار مهم دیگر این است که بسیاری از جراحی‌ها حتی به دست تیم پزشکی انجام می‌شود نه یک جراح متخصص و این افراد با تبلیغات وسیعی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند و با استفاده از ناآگاهی مردم، زیباجویان را جذب خود می‌کنند که به دلیل ناآشنایی این افراد با اصول جراحی، عوارضی سخت و جبران‌ناپذیر برای مراجعه‌کنندگان به وجود می‌آید.

عوارض دخالت افراد غیرمجاز در اعمال زیبایی

وی افزود: عفونت، خونریزی، بافت‌مردگی و… تنها بخشی از عوارضی است که ممکن است برای افرادی که جهت انجام اقدامات زیبایی خودشان را به دست افراد غیر متخصص و غیر پزشک می‌سپارند، رخ دهد؛ عوارضی که به سختی قابل جبران بوده و عمدتا هم هیچ وقت به شکل اول بازنمی‌گردند. علاوه بر این در مراکزی که افراد غیرپزشک اقدام به انجام اعمال جراحی می‌کنند، اگر اتفاقی رخ دهد، این افراد نمی‌توانند مدیریت کنند و ممکن است خونریزی ایجاد شود و… نهایتا هم جان فرد را به خطر اندازد؛ بنابراین مردم باید توجه داشته باشند که به این مراکز مراجعه نکنند تا دچار خطر نشوند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران با هشدار چند باره نسبت به دخالت افراد غیرمجاز در اعمال پزشکی به‌ویژه حوزه زیبایی، تاکید کرد: جراحان حوزه زیبایی باید علاوه بر مجوز و مدرک این‌ کار، از نظر علمی نیز تجربه کافی داشته باشند؛ چراکه در برخی از رشته‌های پزشکی و جراحی افراد دوره‌های دستیاری و آموزش جراحی را نیز طی می‌کنند و با اصول علمی آشنا هستند، اما تجربه کافی، مدرک و مجوز عمل‌های جراحی را ندارند. همچنین محیط‌های انجام اعمال جراحی توسط افراد غیرمتخصص، غیرمجاز بوده و موارد بهداشتی در آن‌ها رعایت نمی‌شود.

وی هشدار داد: انجام عمل جراحی در چنین مراکزی می‌تواند عوارض شدید و جبران ناپذیری همچون عوارض عفونی ناشی از عدم رعایت بهداشت به همراه داشته باشد. بسیاری از افرادی که در این مراکز اعمال زیبایی انجام داده‌اند در برخی مواقع در اثر تزریق ژل و فیلر، قسمتی از عضو و صورت خود را از دست داده‌اند و عوارض بسیار شدیدی را تجربه کرده‌اند که به راحتی قابل اصلاح نیست.

چطور از تخصص پزشکان مطمئن شویم؟

رزم‌پا تاکید کرد: متقاضیان باید برای انجام اعمال زیبایی کد نظام پزشکی جراحان را بررسی کنند و بدانند که نام و تخصص این افراد به چه‌صورت ثبت شده است. در برخی مواقع در کارت این افراد عنوان جراح بینی و صورت نوشته شده، در صورتی که تخصص این کار را ندارند و حتی جراح نیز نیستند. بنابراین با مراجعه به سایت نظام پزشکی باید این پزشکان را مورد بررسی قرار دهند.

این عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران افزود: همچنین باید به مرکزی که پزشک مورد نظر، جراحی انجام می‌دهد، مراجعه کنند و تعداد جراحی‌هایی که طی یک روز توسط او انجام می‌شود را مدنظر قرار دهند؛ چراکه در برخی مواقع برای آن پزشک طی یک روز حدود ۲۰ تا ۳۰ جراحی ثبت شده است که این اصلا امکان‌پذیر نیست؛ در این صورت یا افرادی که جراحی می‌کنند، پزشک نیستند و یا آن پزشک تنها حکم پوشش جراحی‌ها را دارد تا بر پرونده‌ها مهر پزشک ثبت شود و جراحی توسط پزشک انجام نمی‌شود.

چراجراحی‌های زیبایی تعرفه ثابت ندارندچیست؟

وی درباره تعرفه نامشخص جراحی‌های زیبایی نیز به ایسنا گفت: برخی تعرفه‌ها برای جراحی‌های زیبایی مشخص شده است اما به‌طور معمول تعیین هزینه با توافق جراح و زیباجو انجام می‌شود؛ چراکه باید تفاوتی میان فردی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده و کم‌تجربه است با فردی که ۳۰ سال تجربه کاری در این زمینه دارد، وجود داشته باشد. نمی‌توان برای این دو تعرفه همسانی داشت. در حوزه جراحی پلاستیک پزشکان شاخص داریم که اقدامات علمی زیادی انجام دادند و در دنیا شناخته شده هستند. حال نمی‌توان توقع داشت که افراد با این میزان تجربه و تخصص با فردی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده هزینه یکسانی داشته باشند. در عین حال علت اصلی تفاوت تعرفه‌ها اختلاف سطح مهارت و دانش جراح است. از طرفی هم زمانیکه قیمت انجام یک عمل جراحی بسیار پایین است، باید شک کنیم کسی که این اقدام را انجام می‌دهد، یا تخصص لازم را نداشته یا از شیوه‌ها و تخلفاتی که ذکر شد، استفاده می‌کنند.

رزم‌پا با تاکید بر اینکه هزینه‌ها نباید بیشتر از یک حدی باشد و باید کنترل شوند، گفت: در هیچ کشوری تعرفه دقیقی برای این امور وجود ندارد، اما باید هزینه‌ها متعارف و متناسب با کاری که انجام می‌شود، باشد. متاسفانه افرادی که پزشک نیستند و اعمال جراحی انجام می‌دهند به دلیل اینکه مجوز انجام این کار را ندارند به عنوان عامل جاذبه، هزینه کمتری دریافت کرده و افراد را جذب خود می‌کنند.

این عضو هیات مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران همچنین درباره برخی جراحی‌ها و تغییر شکل‌های غیرمتعارف و بویژه محبوبیت این نوع تغییر شکل‌ها در میان نوجوانان و همچنین خطر عادی شدن این اعمال هشدار داد و گفت: متاسفانه امروزه پزشکانی که این اعمال غیرمتعارف را انجام می‌دهند افرادی هستند که غیرمجاز در این حوزه فعالیت می‌کنند و در مراکز غیر مجاز نیز این اعمال را انجام می‌دهند که در بسیاری از مواقع حتی قابل پیگیری نیز نیستند.

جراحی‌ سنین زیر ۱۸ سال با رضایت کتبی والدین

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره شرایط اعمال زیبایی برای افرادی که سن کمتری دارند به ایسنا اظهار کرد: بر اساس قوانین این اعمال در افراد زیر ۱۸ سال با رضایت کتبی والدین آن‌ها انجام می‌شود و پزشکان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند؛ چراکه اگر جراحی عوارضی به همراه داشته و بدون اطلاع خانواده آن فرد انجام شده باشد، مشکلاتی را برای جراحان خواهد داشت که باید پاسخگوی وابستگان و خانواده افراد باشند. در مراکز مجاز نیز این نکته مورد توجه قرار می‌گیرد اما در مراکز غیر مجاز بدون رضایت نیز انجام می‌شود که با رعایت این نکته می‌توان میزان این اعمال را بسیار کنترل کرد.

این عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران در پایان با اشاره به مسئله توریسم درمانی گفت: بسیاری از افراد با توجه به کیفیت بالای خدمات پزشکی در ایران برای انجام اعمال زیبایی به ایران مراجعه می‌کنند اما این مراکز غیرمجاز با تبلیغات، افراد را جذب می‌کنند و با هزینه و کیفیت پایین‌تر موجب تخریب جلوه بین‌المللی کشورمان می‌شوند.