به گزارش زیرنویس به نقل از مهر، علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به اینکه در منطقه خَسرج در شهرستان آزادگان در غرب استان خوزستان مالچ نفتی یا وکیوم باتوم استفاده شده است، اظهار کرد: نامه نگاری‌هایی در این باره با سازمان محیط‌زیست انجام شده است و به طور رسمی مکتوب و موضوع را بررسی کردیم […]

به گزارش زیرنویس به نقل از مهر، علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به اینکه در منطقه خَسرج در شهرستان آزادگان در غرب استان خوزستان مالچ نفتی یا وکیوم باتوم استفاده شده است، اظهار کرد: نامه نگاری‌هایی در این باره با سازمان محیط‌زیست انجام شده است و به طور رسمی مکتوب و موضوع را بررسی کردیم و نتایج آن را به مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان و نیز سازمان منابع طبیعی کشور منتقل کردیم که آنچه در دشت آزادگان انجام می‌دهند منطبق بر ضابطه نیست

 پس از چهار سال توقف، دی ماه امسال مالچ پاشی در ماسه‌زارهای «خسرج»، غرب رود کرخه را سیاه‌پوش کرد. بیش از یک ماه از اعتراض فعالان محیط زیست می‌گذرد و طی این مدت یکی دیگر از زیستگاه‌های غنی خوزستان زیر لایهٔ قیر سیاه و سنگین مدفون شده است.

وی با بیان اینکه روی مالچ استفاده شده در دشت آزادگان مانند سایر مالچ های پلیمری، زیستی و رسی آزمایش انجام شد، گفت: آزمایش توسط یک مرجع علمی تحقیقاتی، یک آزمایشگاه معتمد و یک دستگاه دولتی و سه بار تکرار شد و سه مرجع مختلف آن آزمایش کردند و نتایج هر سه نشان داد منطبق با ضابطه نیست‌.

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار خاطرنشان کرد: نتایج آزمایش‌ها طی نامه‌ای به محیط‌زیست استان خوزستان و سازمان منابع طبیعی ابلاغ شده است و آنان موظف هستند بر اساس این نامه و مواد قانونی که ما به آن‌ها اشاره کردیم از جمله قانون حفاظت از خاک و همچنین ضوابط ستاد ملی گردوغبار که برای همه دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا است، اقدام قانونی کنند.‌

طهماسبی افزود: به زودی راجع به اقداماتی که همکاران ما در این زمینه کردند، خبرهای خوبی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مالچ پاشی نفتی از سال‌ها قبل بوده است، اظهار کرد: حدود ۱۰۳ محصول را تاکنون تست کردیم و ۲ محصول در حال حاضر کاملاً آماده اجرا است که سعی داریم به سازمان منایع طبیعی منتقل و جایگزین مالچ نفتی شود.

مالچ‌پاشی در دریاچه‌ارومیه تحت نظارت ستاد ملی مقابله با گردوغبار نبود

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار کشور همچنین در خصوص استفاده از مالچ در دریاچه ارومیه، گفت: مالچ پاشیده شده در دریاچه ارومیه اصلاً نفتی نبود.

طهماسبی با بیان اینکه مالچ پاشی در دریاچه ارومیه تحت نظارت و یا فرآیند طی شده ستاد ملی مقابله با گردوغبار نیز نبوده است، خاطرنشان کرد: در ستاد یک کارگروه تثبیت کننده‌های خاک وجود دارد که هر فردی هر محصولی دارد باید طی فرآیندی آن را معرفی و ارائه کند؛ این فرآیند نیز براساس یک ضابطه است.

وی ابراز کرد: این ضابطه در ستاد ملی مقابله با گردوغبار تهیه و تدوین و به سازمان برنامه ارجاع شد و دولت نیز آن را به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که باید هر کسی محصولی دارد این فرآیند را طی کند؛ در موضوع دریاچه ارومیه این فرآیند طی نشده بود.

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار کشور خاطرنشان کرد: آنچه درخصوص استفاده از مالچ در دریاچه به ما اطلاع رسانی شده این است که در سطح بسیار محدودی بوده و یک مرجع دانشگاهی می‌خواسته یک کار تحقیقاتی انجام دهد؛ هرچند که این قابل توجیه نیست و همان هم باید از طریق فرآیند ستاد ملی مقابله با گردوغبار انجام شود.

منبع خبر: رکنـا