چگونه کلیه‌های افراد دیابتی را تقویت کنیم؟
چگونه کلیه‌های افراد دیابتی را تقویت کنیم؟

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از سی دی سی، اولین قدم مشورت با یک متخصص تغذیه است تا بر اساس آزمایشات دریافتی، رژیم غذایی مخصوص شما را تجویز کند. اما به صورت عمومی باید برخی از خوراکی‌ها و غذاهای آسیب رسان به شرح زیر محدود شوند: برای دیابتی‌های مبتلا به بیماری مزمن کلیه بسیار […]

چگونه کلیه دیابتی را تقویت کنیم؟

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از سی دی سی، اولین قدم مشورت با یک متخصص تغذیه است تا بر اساس آزمایشات دریافتی، رژیم غذایی مخصوص شما را تجویز کند.

اما به صورت عمومی باید برخی از خوراکی‌ها و غذاهای آسیب رسان به شرح زیر محدود شوند:

برای دیابتی‌های مبتلا به بیماری مزمن کلیه بسیار مهم است که میزان ورودی سدیم بدن خود را کاهش دهند چراکه به مرور زمان کلیه توانایی کنترل تعادل سدیم و آب را از دست می‌دهد. سدیم کمتر در رژیم غذایی به کاهش فشار خون و کاهش تجمعات در بدن کمک می‌کند.

روی غذاهای تازه و خانگی تمرکز کنید و فقط مقدار کمی از غذاهای رستورانی و غذاهای بسته بندی شده را مصرف کنید که معمولاً سدیم زیادی دارند. روی برچسب مواد غذایی به دنبال سدیم کم (۵٪ یا کمتر) باشید. در یک یا دو هفته، به نمک کمتری در غذای خود عادت خواهید کرد.

بسته به مرحله بیماری کلیوی، ممکن است نیاز به کاهش پتاسیم، فسفر و پروتئین در رژیم غذایی خود داشته باشید.

فسفر یک ماده معدنی است که استخوان‌های شما را قوی و سایر قسمت‌های بدن شما را سالم نگه می‌دارد.

کلیه‌های شما نمی‌توانند فسفر اضافی را به خوبی از خون شما خارج کنند. مصرف بیش از حد فسفر استخوان‌های دیابتی را ضعیف می‌کند و می‌تواند به رگ‌های خونی، چشم‌ها و قلب آسیب برساند. گوشت، لبنیات، لوبیا، آجیل، نان سبوس دار و نوشابه‌های تیره رنگ سرشار از فسفر هستند. فسفر نیز به بسیاری از غذاهای بسته بندی شده اضافه می‌شود.

سطح مناسب پتاسیم باعث می‌شود اعصاب و ماهیچه‌های شما به خوبی کار کنند. پتاسیم بیش از حد می‌تواند در خون شما جمع شود و باعث مشکلات جدی قلبی شود. پرتقال، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نان سبوس دار و بسیاری از مواد غذایی دیگر سرشار از پتاسیم هستند. سیب، هویج و نان سفید پتاسیم کمتری دارند. پزشک ممکن است دارویی تجویز کند که به بدن شما کمک می‌کند تا از شر پتاسیم اضافی خلاص شود.

مقدار مناسب پروتئین بخورید. پروتئین بیشتر از آنچه نیاز دارید باعث می‌شود کلیه‌ها سخت تر کار کنند و ممکن است بیماری مزمن کلیه را بدتر کند. اما خیلی کم هم سالم نیست. غذاهای حیوانی و گیاهی هر دو دارای پروتئین هستند. متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند ترکیب و میزان مناسب پروتئین برای خوردن را دریابید.

در پایان برای چنین افرادی توصیه می‌شود تا به خوردن سبزیجات، انواع توت و آب بیشتر روی بیاورند.

اما اگر دیالیز می‌شوید در مراحلی نیاز به پروتئین دارید و یا به دلیل فیلتر کردن خون هنگام دیالیز سطح قند خون بالا رود که در تمامی این مراحل باید از پزشک مخصوص خودتان برای تجویز غذای مناسب کمک بگیرید.

منبع: اطلاعات انلاین