زن را فارغ از نقش‌های خانوادگی‌اش هم ببینیم
زن را فارغ از نقش‌های خانوادگی‌اش هم ببینیم

گروه زندگی – مینا فرقانی: حوزهٔ زنان در کشور ما از آن حوزه‌های پر قانون و البته پر سر و صداست که با وجود تعدد و تنوع قانون و قوا، باز هم خلأها و مشکلات واقعی زیست زنانه را به طور کامل پوشش نمی‌دهد. گاهی نقش مادری زن را وزن می‌دهند و گاهی نقش همسری […]

گروه زندگی – مینا فرقانی: حوزهٔ زنان در کشور ما از آن حوزه‌های پر قانون و البته پر سر و صداست که با وجود تعدد و تنوع قانون و قوا، باز هم خلأها و مشکلات واقعی زیست زنانه را به طور کامل پوشش نمی‌دهد. گاهی نقش مادری زن را وزن می‌دهند و گاهی نقش همسری را. در حالی که بسیاری از زنان کشور ما به هر دلیلی جزو هیچ کدام از این دو دسته نیستند. این تنها یکی از چالش‌های قانون‌گذاری در حوزهٔ زنان است که در نشست صمیمانهٔ دختران جوان و رأی‌اولی‌ها با اعضای بنیاد ملی حجاب و عفاف مطرح شد.

 

- زن را فارغ از نقش‌های خانوادگی‌اش هم ببینیم
دکتر «طهورا نوروزی» مدیرعامل بنیاد ملی حجاب و عفاف، دکتر «سمیه رفیعی» عضو بنیاد

باید زن را فارغ از نقش‌های خانوادگی‌اش هم ببینیم

صبح امروز در آستانهٔ دههٔ فجر انقلاب اسلامی نشست صمیمانه‌ای با حضور «دختران جوان و رأی‌اولی‌ها» با موضوع «جایگاه نظام قانون‌گذاری در نهادینه‌سازی هویت زن انقلاب اسلامی» و به میزبانی بنیاد ملی حجاب و عفاف برگزار شد.

دکتر «طهورا نوروزی»، مدیرعامل این بنیاد در آغاز جلسه در ۳ محور عدالت جنسیتی، شایسته‌سالاری و حضور اجتماعی زنان به بیان دیدگاه‌هایی پرداخت. او با تأکید بر اینکه در قانون‌گذاری بحث عدالت جنسیتی را لحاظ نکرده‌ایم، گفت: «ما زن را همیشه در کنار خانواده و در نقش مادری یا همسری دیده‌ایم. در حالی که باید زن را فارغ از نقش‌های مختلفش در خانواده در نظر بگیریم. در حوزهٔ قانون‌گذاری، اجرا و نظارت هر کاری قرار است انجام شود باید مبتنی بر عدالت جنسیتی باشد.».

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب، نقش شایسته‌سالاری را در حوزهٔ مشارکت اجتماعی زنان بسیار مؤثر دانست و گفت «آرمان انقلاب، جنسیتی و سهم‌خواهی نیست که بگوییم حتماً این تعداد از مسئولان باید از بانوان باشند. بحث تعداد مطرح نیست، باید شایسته‌سالاری فارغ از جنسیت حاکم باشد.».

نوروزی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی هیچ منعی برای حضور اجتماعی زنان وجود ندارد، ۲ ملاحظه را برای این حضور مطرح کرد: «اول اینکه باعث آسیب به خانواده نشود. دوم، در چاچوب زیست عفیفانه باشد.».

حوزهٔ زنان و خانواده، پر از قانون و خالی از نظارت و اجرا

نوروزی چالش‌های نظام قانون‌گذاری در حوزهٔ زنان و خانواده را در ۴ محور اصلی دسته‌بندی کرد و گفت: «اولین مسأله نگاه سلیقه‌ای به این حوزه است. ما آرای امام (ره) و رهبر انقلاب را داریم و باید آنها را پیگیری کنیم. ولی موضوعی مثل حضور اجتماعی زن‌ها همیشه در کشاکش سلایق دولت‌ها یا مجلس‌ها بوده است.».

او دومین چالش را تعدد و تنوع قوانین در قوا دانست و توضیح داد: «مرجع بعضی قوانین دولت است و بعضی دیگر مجلس یا قوهٔ قضاییه. هر قوه در خصوص این حوزه از نگاه خودش عمل و نظارت می‌کند که باعث هرج و مرج می‌شود.».

چالش سوم نظام قانون‌گذاری در حوزهٔ زنان و خانواده، نگاه منفعلانه به اسناد بین‌المللی است. به اعتقاد نوروزی «بخشی از این سندها در حوزهٔ زنان و خانواده قابلیت تصویب در مجلس را دارند. اما با تغییر و بومی‌سازی بعضی از واژگان روح آنها تغییر نمی‌کند. باید با نگاه بومی و داخلی اسناد لازم را خودمان طراحی کنیم.». نوروزی با تأکید بر کلام رهبر انقلاب مبنی بر لزوم مطالبه‌گر بودن ما در مسألهٔ حقوق زنان در دنیا و دوری از مواضع دفاعی و منفعلانه در این حوزه گفت: «ما به دلیل رویکرد اسلامی، نگاه متفاوتی به مسألهٔ زن در دنیا داریم که می‌تواند برای دیگر کشورها الگو باشد.».

مدبیرعامل بنیاد ملی حجاب و عفاف، چهارمین مسألهٔ اصلی را فقدان نظارت دانست و در توضیح آن گفت: »ما در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، تعدد و تنوع قوانین را داریم. اما نظارت وجود ندارد. در حوزهٔ زن و خانواده هم حلقهٔ مفقوده رصد، پایش و نظارت است.».

زنان موتور محرکهٔ حضور حداکثری در انتخابات

نوروزی در بخش بعدی صحبت‌هایش به موضوع انتخابات و مشارکت زنان پرداخت و گفت: «دشمن به دنبال ایجاد موج ناامیدی در کشور است. جامعهٔ زنان در ذات خود جامعهٔ امیدواری است. بیشتر بودن میانگین امید به زندگی و طول عمر در خانم‌ها نسبت به آقایان این موضوع را ثابت می‌کند. لذا موتور محرکهٔ انتخابات از ۲ منظر زنان هستند. اول از طریق زنان اصلح و درستی که وارد عرصهٔ رقابت انتخاباتی می‌شوند. دوم از این منظر که زنان، محور و کانون خانواده هستند. هر جا زنان پای کار بیایند، خانواده می‌آید و هر جا خانواده بیاید، همهٔ جامعه می‌آید. چون واحد سازندهٔ جامعه خانواده است.».

او با اشاره به این نکات روشنگری برای جامعهٔ زنان به منظور تحقق مشارکت حداکثری را ضروری دانست و تأکید کرد: «الان نتیجه مهم نیست. مهم این است که مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد. موتور محرکهٔ این حضور، جامعهٔ زنان است. جبههٔ انقلاب در انتخابات باید به حوزهٔ زنان به عنوان یک فرصت برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی نگاه کند. چون دشمن موضوع زنان را نشانه گرفته است.».

حوزهٔ زنان، نیازمند متولی قدرتمند و دغدغه‌مند

نوروزی در خصوص اهمیت نقش‌آفرینی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در پیگیری لایحهٔ عفاف و حجاب گفت: «اگر این لایحه تصویب شود محور فعالیت دستگاه‌ها قرار می‌گیرد. اما باید اهرم مطالبه را در اجرای این قانون به سمت دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مثل وزارت علوم ببریم، نه نهادهای امنیتی و قضایی. این خواست دشمن است که مسألهٔ حجاب، امنیتی و قضایی شود.». او صحبت‌هایش را با بیان این نکته که «حوزهٔ زنان نیاز به یک متولی مقتدر و دغدغه‌مند دارد و باید ساختار و تشکیلات لازم در قالب وزارت خانواده شکل بگیرد.» به پایان برد.

در بخش پایانی این نشست نیز دختران جوان و رأی‌اولی‌های اعضای تشکل‌های دانشجویی و طلاب حوزهٔ علمیهٔ خواهران و نیز مشاورین امور بانوان دستگاه‌ها با دکتر «سمیه رفیعی» نمایندهٔ مجلس و عضو هیئت‌مدیرهٔ بنیاد ملی حجاب و عفاف، در خصوص دلایل عدم‌مشارکت جوانان در انتخابات، ناکارآمدی و شبهات موجود دربارهٔ عملکرد نمایندگان و عدم‌پاسخگویی آنها به مردم، به بحث و تبادل نظر پرداختند. او نگاه عددی و سهمیه‌ای به حضور زنان را خطا دانست و گفت «نتیجهٔ این رویکرد، نگاه زینت‌المجالسی به زنان است. در حالی که خواستهٔ رهبر انقلاب، شایسته‌سالاری است و باید تخصص، تعهد و کارآمدی زنان لحاظ شود.».

پایان پیام/





منبع: فارس