قبل از شروع جام ملتهای آسیا و بعد از قرعه کشی خیلی‌ها از مسیر آسان تیم ملی حرف می‌زدند، در حالی که در فوتبال امروز آسیا دیگر تیم ضعیف نداریم. عده‌ای به کارنامه و سابقه فوتبال ایران استناد و صعود تا مرحله یک چهارم را وظیفه سازمانی تیم ملی معرفی می‌کردند. انگار سایر رقبا برای […]

- فاصله کم بازی با ژاپن یا محرومیت مهدی طارمی؛ کدامیک چالش تیم ملی برای مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیاست؟

قبل از شروع جام ملتهای آسیا و بعد از قرعه کشی خیلی‌ها از مسیر آسان تیم ملی حرف می‌زدند، در حالی که در فوتبال امروز آسیا دیگر تیم ضعیف نداریم. عده‌ای به کارنامه و سابقه فوتبال ایران استناد و صعود تا مرحله یک چهارم را وظیفه سازمانی تیم ملی معرفی می‌کردند.

انگار سایر رقبا برای تفریح می‌آیند و مسابقات از مرحله یک چهارم نهایی تازه آغاز می‌شود! انگار نه انگار که ایران در ۱۹۹۲ هیروشیما حتی نتوانست از گروهش بالا بیاید. هرچه بود این فشار توقعات مانع موفقیت تیم ملی نشد. ایران تا یک چهارم نهایی بالا آمد و حالا در بازی بزرگ به جای کره باید مقابل ژاپن صف‌آرایی کند. بازی با کره دیدار سنتی ما در جام ملت‌های آسیا و در مرحله یک چهارم نهایی است، ایران در ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ از سد این حریف در این مرحله گذشت و در ۲۰۰۰، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ مجبور به بازگشت به خانه شد. در هیچ کدام از این ادوار تیم برنده این بازی در نهایت قهرمان نشد.

در حالی که همه برای بازی با کره آماده می‌شدند ناگهان ژاپن به عراق باخت و کره هم با مالزی مساوی کرد تا جای دو تیم در دو سوی جدول عوض شود. بعد از شکست ژاپن امیدوار بودیم که تقابل کره و ژاپن در یک هشتم انرژی تیم برنده را بگیرد، چون از قبل فاصله اندک بین دو بازی در دو مرحله مشخص بود.

اما وقتی کره به آن سوی جدول رفت، ژاپن ماند و بحرین. دیداری که در همان ۹۰ دقیقه با نتیجه ۳ یک به سود چشم بادامی‌ها تمام شد، ما امیدوار بودیم که بحرین فشار بیشتری را به ژاپن تحمیل کند و بازی به وقت‌های اضافه برود اما به هر حال چنین نشد. ما امیدوار بودیم که تیم کشورمان در ۹۰ دقیقه نسخه سوریه را بپیچد، اما بازی ما به ۱۲۰ دقیقه رفت. تازه با تیم ۱۰ نفره ما که تحت فشار فراوان در این استرس بالا مقابل تیم چغر سوریه مجبور به صرف انرژی بیشتری شد.

حالا همه چیز روی کاغذ به ضرر ماست و خوشحالیم! چون همیشه ایران در این شرایط دست به کارهای بزرگ زده است. ایرانی‌ها مرد میدان‌های بزرگ هستند و عادت ندارند چیزی را ساده و آسان به دست بیاورند. ما منتظر دیدار انتقامی با ژاپن در فینال بودیم، پیش بینی اغلب کارشناسان قاره همین بود اما حالا در یک چهارم نهایی فینال برگزار می‌شود.

ایران و ژاپن در تاریخ جام ملت‌های آسیا تاکنون ۳ بار با یکدیگر روبرو شده‌اند. نخستین بار در ۱۹۸۸ در همین کشور قطر بازی بدون گل مساوی شد. در ۱۹۹۲ ژاپن میزبان با گل ثانیه آخر ما را شکست داد و در نهایت قهرمان شد و آخرین تقابل دو کشور در نیمه نهایی ۲۰۱۹ یا دور قبلی جام ملت‌ها که آن اتفاق شگفت انگیز و تاریخی رخ داد و منجر به شکست تیم کشورمان شد.

این یعنی ایران در تاریخ جام ملت‌ها هنوز موفق به شکست ژاپن نشده است. از آن مهمتر تیمی که دوره قبل بدون گل خورده به نیمه نهایی رسید، با اشتباه خودی باخت نه به ژاپن! ژاپن هم در فینال نتوانست قطر را ببرد و قهرمان شود، عنوانی که حق تیم شایسته ما بود.

از همان روز این نسل ملی‌پوشان منتظر جدال انتقامی بودند. همانطور که گفتیم فکر می‌کردیم این اتفاق در فینال بیفتد اما حالا فینال زودرس روز شنبه برگزار خواهد شد. ایران بدون مهدی طارمی ستاره تیمش و با تیمی که ۱۲۰ دقیقه تحت فشار، تنها ۷۲ ساعت قبل بازی کرده و با دو مدافع که جام را از دست داده‌اند و با آن پیشینه قبلی، همه جوره در پیش‌بینی‌ها دست پایین‌تر را دارد و این دقیقاً همان نقطه امیدواری ماست.

ایرانی اهل کار آسان نیست، چه انتقامی شیرین‌تر از بردن ژاپن در این شرایط؟ اینجا تنها ریکاوری است که اهمیت دارد و سرنوشت برنده را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید: ضربات پنالتی ما مهارناپذیر بودند؛ ۴ ضربه به یک سمت، اوج هنر و تجربه/ حالا ایران علاوه بر پنالتی‌گیر، پنالتی‌زن هم دارد!

منبع: خبـر ورزشی