حقایقی خواندنی درباره دنیا
حقایقی خواندنی درباره دنیا

«نان‌های آتشفشانی» منحصر به فرد ایسلند چطور درست می‌شوند؟ کجا می‌توان شاهد نادرترین پدیده‌های طبیعی دنیا بود؟ تلاش برای یافتن پاسخ این سؤالات نه تنها به ما انرژی می‌بخشد، بلکه قوه‌ی تخیل مان را هم به کار می‌اندازد. کنجکاوی ذاتی مان ما را به سمت کشف راز‌هایی درباره‌ی خود و دنیای اطراف مان سوق می‌دهد. […]

«نان‌های آتشفشانی» منحصر به فرد ایسلند چطور درست می‌شوند؟ کجا می‌توان شاهد نادرترین پدیده‌های طبیعی دنیا بود؟ تلاش برای یافتن پاسخ این سؤالات نه تنها به ما انرژی می‌بخشد، بلکه قوه‌ی تخیل مان را هم به کار می‌اندازد. کنجکاوی ذاتی مان ما را به سمت کشف راز‌هایی درباره‌ی خود و دنیای اطراف مان سوق می‌دهد.

صحرای آفریقا از ابتدا بیابان نبود بلکه ۶ هزار سال قبل جنگلی انبوه بود

صحرای بزرگ آفریقا حدود ۶ هزار سال قبل بهشتی سرسبز مملوء از جنگل و چمنزار بود. با این حال، تغییرات آب و هوایی آن را به شکلی درآورد که امروز می‌شناسیم.

حقایقی خواندنی درباره دنیا

ایسلندی‌ها با استفاده از انرژی زمین گرمایی، زیر زمین نان می‌پزند

در سرزمین آتشفشان‌ها و آبفشان‌ها، ایسلندی‌ها در پخت «نان آتشفشانی» به مهارت رسیده اند. آن‌ها یک ظرف پر از خمیر را درون حفره‌ای در نزدیکی یک آبفشان به مدت ۲۴ ساعت خاک می‌کنند تا گرمای زمین تا دمای ۱۰۰ درجه‌ی سانتیگرادی اش کار خود را انجام دهد.

رنگین کمان بی رنگی که تنها در شرایط بخصوصی ظاهر می‌شود

نه از آن رنگین کمان‌ها معمول که دیده ایم؛ این رنگین کمان، پدیده‌ای بسیار نادر به نام «مه کمان» است که در روز‌های مه آلود ظاهر می‌شود، نه بعد از بارش باران. جالب است که این پدیده می‌تواند در شب هم ظاهر شود که به آن «ماه کمان» گفته می‌شود.

رنگین کمان بی رنگی

اگر به قناری‌ها غذا دهید، تغییر رنگ می‌دهند

قناری‌ها به لطف رنگدانه‌های موجود در بال هایشان، پر‌های رنگی دارند. قرار گرفتن در معرض آفتاب یا مصرف مواد غذایی قرمز رنگ باعث تغییر رنگ پر‌های آن‌ها می‌شود.

 ریش توت‌عنخ‌آمون در سال ۲۰۱۴ در حین مرمت در موزه افتاد

ماسک تدفین توت‌عنخ‌آمون، فرعون مصر، که در سال ۱۹۲۲ کشف شد، در سال ۲۰۱۴ دچار آسیبی ناخواسته شد، زمانی که کارکنان موزه سعی بر مرمت آن داشتند. آن‌ها از ابزار‌های تیز و مواد شیمیایی استفاده می‌کردند، اما متأسفانه این تلاش‌ها وضعیت ماسک را بدتر کرد و آسیب بیشتری به آن وارد ساخت.

 ریش توت‌عنخ‌آمون

 به بعضی گونه‌های گل ارکیده «گیاه شیطان» گفته می‌شود

ارکیده‌ی شیطان که در جنگل‌های انبوه کلمبیا زندگی می‌کند (نام علمی آن: Telipogon diabolicus)، گلی معمولی نیست. اگر به آن دقیق‌تر شوید، صورتی شاخ دار با چشمان قرمز رنگ در وسط این گل خواهید دید. به همین دلیل است که به آن «گیاه شیطان» می‌گویند. این گل البته قابل خریداری نیست، چون به شرایط ویژه‌ای برای رشد نیاز دارد و در فهرست گیاهان در معرض خطر انقراض قرار دارد.

گل ارکیده

منبع: روزیاتو

+