بسیاری از افراد صبح خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه داغ آغاز می‌کنند. بسیاری از آن‌ها بر این باورند که این فنجان قهوه حس خواب‌آلودگی را رفع می‌کند و به آن‌ها نشاط می‌بخشد. اما با توجه به گزارش واشنگتن‌پست، نوشیدن قهوه با معده خالی شاید مشکلاتی برای سلامت برخی به همراه داشته باشد. کیم […]

 بسیاری از افراد صبح خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه داغ آغاز می‌کنند. بسیاری از آن‌ها بر این باورند که این فنجان قهوه حس خواب‌آلودگی را رفع می‌کند و به آن‌ها نشاط می‌بخشد. اما با توجه به گزارش واشنگتن‌پست، نوشیدن قهوه با معده خالی شاید مشکلاتی برای سلامت برخی به همراه داشته باشد.

نوشیدن قهوه با معده خالی مضر است؟

کیم بارت، استاد فیزیولوژی و زیست‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، در این زمینه می‌گوید: «نوشیدن یک فنجان قهوه با معده خالی اول صبح ممکن است عوارض ناشی از مشکلات معده را در افرادی که معده حساسی دارند، افرادی که با بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس معده مواجه‌اند و نیز افراد دچار به زخم معده تشدید کند.»

در این زمینه باید نقش موثر کافئین را در نظر داشته باشیم.

کورتیزول نوعی هورمون پاسخ یا واکنش به اضطراب در بدن است که به بدن فرمان مبارزه یا فرار می‌‌دهد و در واقع بدن را در حالت آماده‌باش می‌گذارد که هنگام صبح و پس از برخاستن از خواب معمولا بیشتر است.

همان یک فنجان قهوه صبح که حاوی کافئین است، می‌تواند تاثیر این هورمون را افزایش دهد.

کورتنی دلپرا، متخصص تغذیه در کلینیک کلیولند، در این زمینه می‌گوید: «‌کورتیزول سطح قند خون را هم افزایش می‌دهد و شاید افراد مبتلا به دیابت که قهوه می‌نوشند، بخواهند با ترکیب پروتئین و کربوهیدرات در وعده غذایی صبحانه، سطح قند خون بدن را به تعادل برسانند.»

طبق نتایج تحقیقات، قهوه می‌‌تواند تولید اسید معده را تحریک کند، که البته برای اکثر افراد مشکل‌ساز نیست. پژوهشی که روی هشت هزار فرد سالم انجام شد، هیچ ارتباط مشخصی بین مصرف قهوه و چهار اختلال عمده گوارشی، از جمله زخم‌ معده و مشکلات مربوط به ریفلاکس معده، نشان نداد.

به گفته بارت: «قهوه به احتمال زیاد به دیواره معده آسیب نمی‌زند، مگر اینکه بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد.»

نحوه دم‌کردن قهوه مهم است

شاید نحوه درست‌کردن و ارائه قهوه بتواند شما را از خاصیت اسیدی آن نجات دهد.

کارشناسان می‌گویند: «سراغ قهوه‌های برشته تیره بروید، زیرا احتمال کمتری وجود دارد که ترشح اسید معده را تحریک کنند.»

همچنین، قهوه دم‌کرده سرد در مقایسه با قهوه گرم، غلظت ترکیبات اسیدی کمتری دارد. اضافه‌کردن شیر یا خامه به قهوه هم به حفظ اسید معده کمک می‌کند.

با این همه، نوشیدن یک فنجان قهوه با معده خالی برای خیلی‌ها ضرری ندارد. حتی برخی کسانی که معده حساسی دارند، می‌توانند با را‌هکار‌های ارائه‌شده از نوشیدن قهوه لذت ببرند.

برترین ها

+