نشریۀ چاینا مورنینگ پست حدود یک سال قبل در یکی از گزارش‌هایش، دربارۀ گرانترین بستنی جهان که در ژاپن سرو می‌شود نوشت؛ بستنی‌ای با قیمت بیش از ۶ هزار دلار که در آن مواد گرانقیمتی مثل ترافل سفید و پارمزان رجیانو استفاده می‌شدند؛ اما گرانترین مادۀ این بستنی طلا بود؛ برگه‌های طلایی که به عنوان […]

 نشریۀ چاینا مورنینگ پست حدود یک سال قبل در یکی از گزارش‌هایش، دربارۀ گرانترین بستنی جهان که در ژاپن سرو می‌شود نوشت؛ بستنی‌ای با قیمت بیش از ۶ هزار دلار که در آن مواد گرانقیمتی مثل ترافل سفید و پارمزان رجیانو استفاده می‌شدند؛ اما گرانترین مادۀ این بستنی طلا بود؛ برگه‌های طلایی که به عنوان تزئین روی بستنی قرار می‌گرفتند.

استفاده از طلا در خوراکی‌ها سال‌هاست که به یک مد تجملی در گرانترین رستوران‌ها وکافه‌های جهان تبدیل شده‌اند؛ از شیرینی‌های مزین شده با گل‌هایی از جنس طلا تا همبرگرهایی که در پوششی طلایی پیچیده شده‌اند.

«طلای خوراکی» چیست و خوردنش چقدر آب می‌خورد؟!

 

ظرفی از گرانترین بستنی جهان

در اینجا به چند سوال رایج دربارۀ این طلاهای خوراکی پاسخ خواهیم گفت؛ از ماهیت دقیق آن‌‌ها تا قیمتشان.

طلای خوراکی چیست؟

اولین چیزی که باید در مورد طلای خوراکی یا «برگۀ طلای خوراکی» (Edible gold leaf) بدانیم این است که این در واقع همان طلای معمولی است و هیچ تغییری روی آن صورت نگرفته بلکه اتفاقا باید کاملا خالص یا به اصطلاح ۲۴ عیار باشد. از آنجایی که طلا به لحاظ زیستی کاملا بدون کنش است، وقتی خورده می‌شود، به هیچ وجه جذب بدن نشده و مستقیما دفع می‌شود؛ بنابراین خوردن آن از این جهت نمی‌تواند ضرری داشته باشد.

«طلای خوراکی» چیست و خوردنش چقدر آب می‌خورد؟!

برگه‌های طلای خوراکی ورقه‌های بسیار بسیار نازک طلای خالص هستند که در قطعاتی با اندازه‌های مختلف (مثلا ۲.۵ در ۲.۵ سانتیمتر یا ۴.۵ در ۴.۵ و بزرگتر از آن) به فروش می‌رسند. این برگه‌ها آنقدر نازک هستند که با کمترین تماس دست کاملا خرد می‌شوند و به دست می‌چسبند؛ حتی یک جریان بسیار خفیف هوا مثل بازدم انسان می‌تواند آن‌ها را بلند کند یا خرد کند. بنابراین در رستوران‌ها برای استفاده از آن‌ها از تیغه‌ها یا ابزارهای خاص استفاده می‌کنند.

طلای خوراکی چه کاربردی دارد؟

برگه‌های طلای خوراکی صرفا برای تزئین غذاها و تجمل بخشیدن به سفره‌ها در مکان‌های لوکس به کار می‌روند. از آن‌ها در تزیین طیف گسترده‌ای از خوراکی‌ها مثل بستنی، شیرینی، ساندویچ یا خوراکی‌های دیگر استفاده می‌شود. طلای خوراکی مطلقا هیچ طعم یا ارزش غذایی ندارد و به نوعی می‌شود گفت که کاربردش فقط برای خیره کردن «چشم» است و نه راضی کردن «معده».

«طلای خوراکی» چیست و خوردنش چقدر آب می‌خورد؟!

قیمت برگه‌های طلای خوراکی چقدر است؟

قیمت برگۀ طلای خوراکی بستگی به میزان خلوص طلا و اندازۀ قطعات دارد. در حال حاضر در یکی از سایت‌های بین‌المللی فروش آنلاین، هر یک برگه طلای خوراکی با اندازۀ ۴.۳ در ۴.۳ سانتیمتر با قیمت ۵۴ دلار و هر برگه با اندازۀ ۸ در ۸ سانتیمتر به قیمت ۱۵۵ دلار (بیش از ۸.۵ میلیون تومان) به فروش می‌رسد. البته اگر برگه‌های بیشتری بخرید می‌توانید تخفیف هم بگیرید!

فرادید

+