به گزارش زیرنویس، صفدر نیازی شهرکی در حاشیه افتتاح واحد  امور خاک کشاورزی مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان اظهار داشت: دی ماه سال جاری آیین نامه حفاظت از خاک در ۳۱ ماده ابلاغ شد. وی در ادامه  افزود: اصلاح و بازسازی خاک های شور قلیا و یا شور و قلیا ،مطالعات […]

به گزارش زیرنویس، صفدر نیازی شهرکی در حاشیه افتتاح واحد  امور خاک کشاورزی مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان اظهار داشت: دی ماه سال جاری آیین نامه حفاظت از خاک در ۳۱ ماده ابلاغ شد.

وی در ادامه  افزود: اصلاح و بازسازی خاک های شور قلیا و یا شور و قلیا ،مطالعات خاک شناسی ، توقف ورود آلودگی به خاک، شناسایی و بازسازی خاک های تخریب یافته ناشی از حوادث طبیعی و غیر مترقبه ، مدیریت اجرایی پسماندهای عادی و کشاورزی و … از مواد این آیین نامه است.

وی ادامه داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ ، ۳۵ میلیارد تومان ردیف بودجه ای برای مطالعات خاک در نظر گرفته شد که تاکنون فقط ۵ میلیارد تومان آن اعطا شده است.

نیازی شهرکی با بیان اینکه طی دیداری با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار برای بخش آب و خاک خوزستان تخصیص داده شد اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۳ نیز برنامه ریزی ها جهت اختصاص ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد وگفت: بخش کشاورزی با مصرف ۸۰ درصد آب ، بزرگترین مصرف کننده آب در کشور است و تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی باعث شده آب کمتری در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد.

نیازی شهرکی با بیان اینکه در ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور  آبیاری تحت فشار اجرا شده گفت:  آبگیری هوشمند آخرین تکنولوژی کشور است که در این روش با استفاده از سنجنده ها جنس خاک، میزان آب ، دمای هوا و … مشخص شده و بر اساس آن آبگیری گیاه صورت می گیرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود:  روش آبگیری هوشمند در ۲۷ پایلوت با همکاری ۱۷ شرکت دانش بنیان در حال انجام است .  

نیازی شهرکی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه توجه خوبی در بخش کشاورزی صورت گرفته به طوریکه برای  ۲۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار، ۱۵۰ هزار هکتار آبیاری زیر سطحی، ۱۸۰ هزار هکتار شبکه های آبیاری برنامه ریزی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰۰ هزار هکتار شبکه های آبیاری در سطح کشور وجود دارد که شامل پوشش انتقال آب با لوله، قنوات، حفاظت خاک و موارد دیگر است.

 

منبع خبر: رکنـا