پیش‌بینی بورس شنبه ۱۴ بهمن؛ عاقبت تالار شیشه‌ای چه خواهد شد؟
پیش‌بینی بورس شنبه ۱۴ بهمن؛ عاقبت تالار شیشه‌ای چه خواهد شد؟

تجارت‌نیوز نوشت: در پایان معاملات آخرین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک ۰.۱۵ درصد، معادل سه هزار و ۶۶ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۱۰۷ هزار و ۹۷۷ واحدی قرار گرفت. افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی […]

- پیش‌بینی بورس شنبه ۱۴ بهمن؛ عاقبت تالار شیشه‌ای چه خواهد شد؟

تجارت‌نیوز نوشت: در پایان معاملات آخرین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک ۰.۱۵ درصد، معادل سه هزار و ۶۶ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۱۰۷ هزار و ۹۷۷ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۲۴ درصدی (معادل هزار و ۷۶۷ واحد) در پله ۷۳۲ هزار واحدی باقی ماند.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز چهارشنبه، چهار هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات آخرین روز هفته را نیز ۸.۲ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس، خبر از خروج ۱۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

روند بی‌رمق بازار سرمایه در هفته گذشته، در آغاز معاملات روز چهارشنبه نیز تکرار شد. دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لزوم بازبینی در ابلاغیه نرخ خوراک و فراورده های پالایشی جرقه‌های از عوض شدن سیکل معاملاتی را در تالارشیشه‌ای روشن کرد، اما با این وجود برخلاف انتظار اهالی بازار سرمایه، این خبر نتوانست منجر به رنج مثبت نمادهای بورسی شود.

همزمان با جهش دلار و لمس سقف تاریخی در معاملات میدان فردوسی، بازار سهام با افت نماگرها و همچنین خروج پول در هفته‌های اخیر مواجه بوده است. کارشناسان علت این واگرایی بین دلار و بورس را در تداوم هیجانات در بازار ارز می‌بینند. کارشناسان معتقدند رسیدن و تثبیت دلار به سطح تعادلی می‌تواند نقطه آغاز مطابقت شاخص‌های سهامی با رشدهای اخیر بازار ارز باشد.

تنش‌های سیاسی و ریسک‌های ژئوپتیک مطرح شده طی چهار ماه گذشته، آغاز پروسه واگرایی میان بازار ارز و بورس بود. از این رو، اهالی بازار سرمایه امیدوارند پس از رنگ باختن تنش‌ها به ویژه در خاورمیانه، نماگرهای سهامی به قطاری که مقصد آن سقف تاریخی شاخص‌های بورسی است، سوار شوند.

در این میان، رشد ارزش و حجم معاملات، نشانگر سطح اقبال اهالی بازار به آغاز جریان صعود بازار است. در صورتی که بتوان شاهد قرارگیری ارزش معاملات در کانال هفت هزار میلیارد تومانی بود، می‌توان انتظار رشد بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را داشت.

از بعد تکنیکال، شاخص کل پس از شکست و تثبیت پایین‌تر از محدوده دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی خود، در مسیر تست حمایت بعدی یعنی محدوده دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی قرار گرفته است. در حال حاضر نیز فاصله اندکی از این حمایت دارد. از این رو انتظار می‌رود، معاملات تالار شیشه‌ای در سومین هفته بهمن‌ماه تمایل بیشتری به سمت پایین رفتن شاخص‌ها داشته باشد و روزهای سبز بازار کم‌جان سپری شود.

با این وجود استراحت دلار و تثبیت نسبی در محدوده‌های فعلی می‌تواند به رشد بازار کمک کند.

منبع: اطلاعات انلاین