انقلاب اسلامی در ۴۵سال گذشته چگونه کشور را به خودکفایی رسانده است؟
انقلاب اسلامی در ۴۵سال گذشته چگونه کشور را به خودکفایی رسانده است؟

انقلاب اسلامی ایران یکی ازمعدود انقلاب‌هایی است که سه عنصر اساسی مؤثردر تکوین و تثبیت یک انقلاب در وجود رهبری آن متجلی شده است؛ یعنی می‌توان ادعا کرد که حضرت امام (ره) یکی از معدود رهبرانی است که به‌عنوان یک فقیه و دانشمند با طرح نظریه ولایت‌فقیه، خود نظریه‌پرداز اصلی یک نظام مطلوب، بعد از […]

- انقلاب اسلامی در ۴۵سال گذشته چگونه کشور را به خودکفایی رسانده است؟

انقلاب اسلامی ایران یکی ازمعدود انقلاب‌هایی است که سه عنصر اساسی مؤثردر تکوین و تثبیت یک انقلاب در وجود رهبری آن متجلی شده است؛ یعنی می‌توان ادعا کرد که حضرت امام (ره) یکی از معدود رهبرانی است که به‌عنوان یک فقیه و دانشمند با طرح نظریه ولایت‌فقیه، خود نظریه‌پرداز اصلی یک نظام مطلوب، بعد از فروپاشی نظام شاهنشاهی بود.

امام به‌عنوان مهم‌ترین استراتژیست انقلاب، طی یک فرآیند چندساله زمینه به‌ثمرنشستن نظام مطلوب و حتی مدیریت حکومت جدید پس از ساقط‌شدن نظام کهن را راهبری کرد و با درکی عمیق نسبت به شرایط و تحولات سیاسی، تاکتیک‌ها و ابزار‌های متناسب با استراتژی مربوط را به‌کاربست. 

انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، نقطه‌عطف تاریخی و سرآغاز دوران جدیدی در تاریخ جهان است. این انقلاب، پایان‌دهنده دوران فرودستی و تحقیر شرق و دنیای اسلام در برابر استعمار و سلطه‌گری غرب و آغازگر عصر بیداری، خودباوری و بازگشت به خویشتن اسلامی مسلمانان بوده است. تا جایی که خیزش‌های انقلابی موسوم به «بیداری اسلامی» با الگو قراردادن انقلاب اسلامی ایران و یک همذات‌پنداری، در راستای شکل‌گیری یک خاورمیانه جدید با محوریت ایران اسلامی قرار گرفت و جبهه مقاومت متحد از مصادیق آن است. از سوی دیگر هرچه از بهمن ۵۷ فاصله می‌گیریم، اهمیت بررسی موضوع دستاورد‌های انقلاب اسلامی و اهمیت بیان پیشرفت‌ها در تمامی حوزه‌ها بیشتر می‌شود.

از به‌دست‌آوردن استقلال سیاسی و آزادی، افزایش آگاهی‌های مردم و مشارکت سیاسی آن‌ها و پایداری در هشت سال دفاع‌مقدس که بگذریم، در عرصه‌های مختلف نیز قله‌هایی را فتح کرده‌ایم که بیش از همه بیانگر تفکری انقلابی است. پس از انقلاب توانستیم رتبه هفتم جهان در تولید نانودارو و رتبه چهارم دنیا در علم نوین نانو را به‌دست‌آوریم، همچنین عنوان دومین کشور تولیدکننده دارو‌های نوترکیب هموفیلی فاکتور۷و۸ در دنیا را به خود اختصاص داده و توانستیم در جمع پنج کشور سازنده لیزر‌های پرتوان در جهان بایستیم. در این میان رتبه چهارم دنیا در تولید علوم درمان ناباروری و رتبه پانزدهم جهان در چشم‌پزشکی به ایران رسیده است. با این توانمندی‌ها جزو ۱۰کشور برتر دنیا درجراحی‌های قلب و دریچه قلب هستیم و در این گذار انحصار آمریکا را شکسته‌ایم.

رتبه نخست شتاب علمی جهان

این تنها معجزه‌های انقلاب اسلامی نیست. ایران رتبه نخست شتاب علمی جهان را هم دارد. شاید برای برخی که ایران را در رسیدن به تولیدات صنعتی و علمی ناکام می‌دانند دور از ذهن باشد که کشورمان در سکوی چهارم جهان در علم رباتیک ایستاده و در صنعت فولاد به پله دهم جهان رسیده است. البته باید یادآوری کرد که در صنعت نیز ایران جزو معدود کشور‌هایی است که توان تولید سازه‌های بزرگ دریایی را به‌دست‌آورده و در صنایع دریایی نیز به رتبه سیزدهم جهان رسیده است. این در‌حالی‌است که با شتاب ۱۱برابری رتبه دوم رشد علم در دنیا و رتبه نخست شتاب علمی جهان را کسب کرده‌ایم.

معجزه تکمیل سوخت هسته‌ای 

با بازگشت به چرخه کامل تولید سوخت هسته‌ای در سال‌های پس از پیروزی انقلابی اسلامی، توانستیم از واردکننده بنزین به بزرگ‌ترین صادرکننده آن به غرب‌آسیا تبدیل شویم. در صنعت هسته‌ای هم به چرخه کامل تولید سوخت هسته‌ای دست یافته‌ایم و عنوان سیزدهمین قدرت نظامی و دهمین قدرت موشکی اقتدار ایران را به رخ جهان می‌کشد. همچنین رتبه نخست منطقه در تولید انرژی زمین‌گرمایی و رتبه اول خاورمیانه و چهاردهم جهان در تولید برق را هم از آن خود کرده‌ایم. از سوی دیگر رتبه سوم جهان در سدسازی پس از چین و ترکیه به کشور ما رسیده است که در نوع خود پیشرفتی بزرگ و حیاتی محسوب می‌شود.

رشد جایگاه علمی زنان در ایران پساانقلاب 

رتبه اول رشد شاخص توسعه انسانی جهان در چهار دهه اخیر و نیز تدریس ۲۱هزار عضو هیات علمی زن در دانشگاه‌ها مختص ایران است که بیان می‌کند برخلاف هجمه‌ها و تبلیغات سوء، زنان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در فضای آزاد علمی به‌خوبی پرورش یافته‌اند. پس از انقلاب، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده ید در خاورمیانه شد و همچنین رتبه نخست تولید زرشک و زعفران جهان را به خود اختصاص داد.

به رتبه سیزدهم خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی در جهان رسید و با همه تحریم‌های چهار دهه گذشته، توانست رتبه هجدهم اقتصاد بزرگ دنیا را کسب کند. ایران، هفتمین قدرت دنیا در عرصه فناوری فوق‌پیشرفته فضایی است که با پرواز سیمرغ ایرانی به فضای لایتناهی، هشتمین کشور برتر دنیا در این عرصه نام گرفته‌ایم. البته باید یادآور شد که مهم‌ترین پیشرفت کشور که در منطقه آشوب‌زده غرب آسیا امنیت را به ارمغان آورده، پیشرفت‌های نظامی است و باید گفت در بخش‌های بسیاری به خودکفایی رسیده‌ایم.

ایران، هفتمین قدرت دنیا در موضوعات دفاعی و موشکی

یک مسأله دیگر هم حائز اهمیت است؛ از اعتبار و تاثیر نام سلیمانی‌ها و فخری‌زاده‌هاست که مجله آمریکایی امریکن اینترست، ایران را هفتمین قدرت دنیا در موضوعات دفاعی، موشکی و تاثیرگذاری در سایر کشور‌ها معرفی می‌کند. اما تنها صحبت از علم، اقتصاد و قدرت نظامی نیست، توجه به قومیت‌ها و افزایش همدلی و همبستگی میان اقوام غیور و باتمدن ایران‌زمین، از نقاط‌عطف انقلاب اسلامی ایران است. با توجه به همین ظرفیت‌هاست که مسیر انقلاب در بیانیه گام دوم رهبری بازتعریف می‌شود و توجه بیشتر به قدرت داخلی از نقاط‌عطف این بیانیه است. و، اما سیاه‌نمایی دشمنان از روز‌های نخست پیروزی انقلاب؛ دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به‌دنبال فروپاشی نظام و انقلاب اسلامی بوده و هستند و دریافته‌اند که از طریق جنگ سخت نمی‌توانند به انقلاب و نظام ضربه بزنند لذا با جنگ نرم به دنبال مخدوش‌کردن ذهنیت مردم نسبت به انقلاب و نظام هستند.

همواره در طول این ۴۵سال راهبرددشمن این بوده که مردم را از طریق سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی مشکلات و کوچک جلوه‌دادن دستاورد‌های انقلاب مایوس و ناامید کرده و انقلاب و حکومت اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد. پروژه‌ای که توسط شبکه‌های فارسی‌زبان جهت سیاه نمایی و برای تطهیر نظام طاغوت اجرا شد. اکنون ایران، قدرتمندتر از گذشته میان ۲۰کشور نخست دنیا قرار گرفته و این موضوع ثابت می‌کند که در این سال‌ها انقلاب اسلامی کارآمد بوده است. دهه فجر امسال، این انقلاب ۴۵ ساله می‌شود؛ انقلابی که همه این دستاورد‌ها را در سایه خودباوری، اعتمادبه‌نفس و جرات انقلابی به یک ملت هدیه کرد.

منبع: جام جم

+