۵ عادت غذایی که با اختلال خودایمنی مبارزه می‌کند
۵ عادت غذایی که با اختلال خودایمنی مبارزه می‌کند

خبرآنلاین نوشت: خوردن برخی غذاها نیز باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود. گوشت‌های فرآوری‌شده، چربی‌های ترانس، قندهای تصفیه شده و الکل، غذاها و نوشیدنی‌های رایجی هستند که برای کاهش التهاب مزمن می‌بایست از آنها دوری جست. التهاب پاسخ طبیعی بدن به آسیب، عفونت یا تحریک است. التهاب حاد به عنوان اولین خط دفاعی بدن عمل […]

- ۵ عادت غذایی که با اختلال خودایمنی مبارزه می‌کند

خبرآنلاین نوشت: خوردن برخی غذاها نیز باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود. گوشت‌های فرآوری‌شده، چربی‌های ترانس، قندهای تصفیه شده و الکل، غذاها و نوشیدنی‌های رایجی هستند که برای کاهش التهاب مزمن می‌بایست از آنها دوری جست.

التهاب پاسخ طبیعی بدن به آسیب، عفونت یا تحریک است. التهاب حاد به عنوان اولین خط دفاعی بدن عمل می‌کند. هنگامی که یک پاتوژن (عامل بیمای‌زا) خارجی وارد بدن می‌شود یا آسیبی رخ می‌دهد، سیستم ایمنی یک پاسخ التهابی از خود نشان می‌دهد و در نتیجه سلول‌های ایمنی به سمت محل آسیب یا بیماری حرکت می‌کنند تا به بهبودی کمک کنند. در حالی که التهاب حاد می‌تواند بخش مهمی از فرایند حفظ ایمنی بدن باشد، التهاب مزمن چندان هم خوب نیست؛ التهاب مزمن با شرایطی مانند سندرم متابولیک، بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است. این شرایط می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب بافتی و اختلال در عملکرد اندام شود و هم‌چنین با اختلالات خود ایمنی همراه است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کند.

۵ مورد از بهترین عادات غذایی که به کاهش و کنترل التهاب کمک می‌کنند، در ادامه ذکر شده است:

 

۱) لبنیات مصرف کنید

بررسی‌های انجام‌شده طی شش سال گذشته نشان می‌دهد غذاهای لبنی، به ویژه شیر، پنیر و ماست، اثرات مفیدی بر التهاب دارند. بر همین اساس، لبنیات به عنوان یکی از برترین گروه‌های غذایی با خواص ضد التهابی شناخته می‌شوند.

۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب

 

۲) آجیل را در برنامه غذایی خود بگنجانید

آجیل به عنوان یک منبع گیاهی از پروتئین شناخته می‌شود و محتوای فیتوشیمیایی بالایی دارد؛ عاملی که به مبارزه با التهاب کمک می‌کند. به‌عنوان نمونه، پسته منبع کاملی از پروتئین گیاهی است و در کنترل التهاب مزمن نقش بسزایی دارد. نتایج متعددی اثربخشی پسته را در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب نشان داده‌اند.

۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب

 

۳) با روغن زیتون آشپزی کنید

گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با التهاب داشته باشد. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان‌های معروف به پلی فنول است که دارای خواص ضد التهابی هستند. هم‌چنین روغن زیتون می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک کند. استفاده از این روغن طبیعی، چه در پخت و پز و چه به عنوان سس سالاد، به طور قابل توجهی واکنش‌های التهابی بدن را کاهش می‌دهد.

۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب

 

۴) چای سبز بنوشید

چای سبز یک ماده ضد التهاب قوی است. نوشیدن چای سبز به کاهش عوامل التهابی مرتبط با اختلالات التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده کمک می‌کند.

۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب

 

۵) مصرف الکل را محدود کنید

یکی دیگر از عوامل کلیدی در مدیریت التهاب، تعدیل مصرف الکل است. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند منجر به انبوهی از مشکلات سلامتی از جمله التهاب در بدن، بیماری‌های مزمن مانند بیماری کبد، بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان شود.

منبع: اطلاعات انلاین