فساد در این حوزه در کشور بی‌داد می‌کند
فساد در این حوزه در کشور بی‌داد می‌کند

اطلاعات نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در جلسه شورای اداری استان کرمان با بیان این که دولت سیزدهم خدامحوری، مردمی‌بودن، عدالت‌طلبی و فسادستیزی را با جدیت دنبال می‌کند و محور تمامی برنامه‌های دولت است، ادامه داد: اصول ۱۲گانه پیشگیری و مقابله با فساد را رئیس جمهوری ابتدای دولت ابلاغ کرد که بر اصول ذکر شده استوار […]

- فساد در این حوزه در کشور بی‌داد می‌کند

اطلاعات نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در جلسه شورای اداری استان کرمان با بیان این که دولت سیزدهم خدامحوری، مردمی‌بودن، عدالت‌طلبی و فسادستیزی را با جدیت دنبال می‌کند و محور تمامی برنامه‌های دولت است، ادامه داد: اصول ۱۲گانه پیشگیری و مقابله با فساد را رئیس جمهوری ابتدای دولت ابلاغ کرد که بر اصول ذکر شده استوار است.

وی با تاکید بر این که شفاف‌سازی یکی از این اصول است، چرا که یکی از بسترهای فساد عدم شفافیت فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی است، ادامه داد: دولت در شرکت‌های دولتی و بانک‌ها بر شفاف‌سازی تأکید دارد ،لذا فعالیت‌ها باید در معرض دید عموم قرار بگیرد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری با اعلام این که صورت‌حساب مالی بیش از ۱۰۰۰ شرکت در این دولت در سامانه‌ها منتشر شده است، تاکید کرد: شایسته‌گزینی از مهمترین اصول ۱۲گانه دولت است و تأکید داریم که کارگزاران دولت مردمی باید شایستگی‌های لازم و تعهد به ارزش‌های اسلامی را داشته باشند؛ ملاک شایستگی است و فرقی نمی‌کند به جایی وابستگی داشته باشند.

وی با بیان این که  مبارزه با فساد خط قرمز رئیس جمهوری است و در مبارزه با فساد هیچ تعارف و ملاحظه‌ای با کسی نداریم، ادامه داد: فرهنگ‌سازی برای نظارت همگانی را پیگیری می‌کنیم؛ مدیران باید بر زیرمجموعه خود نظارت لازم را داشته باشند و این از وظایف مدیریت است.

درویشیان با اشاره به این که هیچ سطحی از سطوح کشور از نظارت مستثنی نیست، تأکید کرد: نظارت را مچ‌گیری و یا عدم اعتماد به مدیران نمی‌دانیم بلکه در جهت پیشگیری از فساد و حفظ مدیر است.

وی همچنین گفت: سهولت فرآیندها بسیار اهمیت دارد و دولت در صدور مجوزهای کسب‌وکار تسهیل داشته  و تلاش زیادی شده است که امضاهای طلایی جمع‌آوری شود و خود این موضوع بستر فساد اداری بوده است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری با تاکید بر این که حمایت از فعالیت سالم مورد تأکید شخص رئیس جمهوری است و ما برای برون‌رفت از وضع موجود اقتصاد کشور راهی جز افزایش تولید نداریم، افزود: برخورد قاطع، دقیق و مؤثر با فساد همواره مورد تأکید دولت سیزدهم است.

وی با بیان این که در هر موردی که زمینه فساد احساس شود جلوی آن گرفته می‌شود و در نمونه‌های مختلفی دولت فساد موجود را گزارش داده و فرد متخلف را برکنار کرده است، ادامه داد: شناسایی بسترهای فساد مورد تأکید رئیس جمهوری است.

درویشیان از شناسایی بسیاری از گلوگاه‌های فساد خبر داد و تاکید کرد: یکی از پرفسادترین حوزه‌ها در حوزه واگذاری زمین بود که پنجره واحد زمین در این باره ایجاد شده است؛ همه دستگاه‌های متولی زمین باید توجه داشته باشند که فعالیت آن ها رصد می‌شود.

وی با یادآوری این که لایحه حمایت از افشاگران فساد به مجلس ارائه و تصویب هم شد که گام مهمی برای پیشگیری و مقابله با فساد در کشور است، ادامه داد: اقدامات دولت قابل توجه است اما ضعف در اطلاع‌رسانی وجود دارد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری با یادآوری این که رئیس جمهوری بیش از ۲۰ سفر خارجی و ۴۵ سفر استانی داشته است، تاکید کرد: در سفرهای خارجی رئیس جمهوری بیش از ۲۲۰ تفاهم‌نامه امضا شده که در ایجاد توسعه روابط خارجی کشور بسیار اثرگذار است.

وی با تأکید به این که سفرهای استانی رئیس جمهوری بسیار کاربردی است و مصوبات آن با جدیت و با برنامه زمان‌بندی پیگیری می‌شود، تاکید کرد: شورای‌عالی ورزش کشور در ۱۶ سال گذشته برگزار نشده بود که در این دولت برگزار شد.

درویشیان با اشاره به این که آموزش و اطلاع از قوانین برای جلوگیری از فساد بسیار اهمیت دارد و مدیران باید به این نکته توجه داشته باشند، افزود: بخش قابل‌توجهی از تخلفات و پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود به‌دلیل عدم اطلاع مدیران از قوانین است.

وی ادامه داد: نظارت مستمر بر زیرمجموعه و همچنین دقت به توان، تخصص و تجربه افراد در انتصابات مهم است و در انتصاب مدیران نباید به توصیه‌ها توجه شود. در برخی استان‌ها این خلأ وجود دارد که نخبگان و دلسوزان دیده نمی‌شوند و نیاز است نشست‌های کاربری با آن ها برگزار شود و نظرات این افراد شنیده شود که حتماً راهگشا خواهد بود.

اهمیت رضایتمندی مردم

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری با اشاره به این که رضایتمندی مردم از دستگاه‌های اجرایی در ارزیابی آن ها بسیار اهمیت دارد و حتماً باید مورد توجه مدیران باشد و تکریم ارباب رجوع جدی گرفته شود، تاکید: پاسخ استعلامات باید به‌موقع داده شود و مردم را نباید معطل بگذاریم؛ بیشتر گلایه‌های مردمی در این زمینه است.

وی افزود: واگذاری زمین و ساخت مسکن در این دولت بسیار جدی است و مدیران برای خانه‌دار شدن مردم باید اهتمام داشته باشند،در استان سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی انتظار بیشتری از مدیران است که با تأسی از مکتب حاج قاسم به مردم خدمت کنند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری همچنین دیروز در آیین واگذاری ۱۹۰ قطعه زمین متقاضیان طرح جوانی جمعیت در شهرستان زرند  با اشاره به این که ترک فعل بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال، ازدواج و فرزندآوری با جدیت رصد، پیگیری و رسیدگی می‌شود، افزود: دریافت بیش از یک ضامن بانکی از متقاضیان تسهیلات جوانی جمعیت خلاف قانون است.

منبع: اطلاعات انلاین