به گزارش زیرنویس، الاخبار در مطلبی درباره یمن آورده است: مقامات آمریکایی برنامه‌هایی برای عملیات نظامی در دریای سرخ با هدف وارد کردن ضربه‌های گسترده به قابلیت‌های نظامی یمن طراحی کرده بودند؛ زیرا از نظر واشنگتن، یمن نه تنها خطری برای تل آویو است، بلکه برای حضور آمریکا در منطقه نیز تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود؛ […]

به گزارش زیرنویس، الاخبار در مطلبی درباره یمن آورده است: مقامات آمریکایی برنامه‌هایی برای عملیات نظامی در دریای سرخ با هدف وارد کردن ضربه‌های گسترده به قابلیت‌های نظامی یمن طراحی کرده بودند؛ زیرا از نظر واشنگتن، یمن نه تنها خطری برای تل آویو است، بلکه برای حضور آمریکا در منطقه نیز تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود؛ اما به مرور زمان مشخص شد که آمریکایی‌ها مجموعه‌ای از حملات هوایی ضد یمن طراحی کرده‌اند ولی نمی‌دانستند که چنین حمله‌هایی می‌تواند به اجرای نقشه واشنگتن در منطقه کمک می‌کند یا نه؟

این رسانه نوشت: طرح آمریکا مبتنی بر ۳ مسیر هم‌زمان بوده و واشنگتن تصور می‌کرد که می‌تواند در زمانی نزدیک آن را اجرا کند، اما ثابت شد که آمریکایی‌ها بیش از حد خوش‌بین بوده‌اند. آمریکایی‌ها در این طرح نه تنها انگیزه و ماهیت ملت یمن را در نظر نگرفتند، بلکه به قدرت نظامی این کشور و اصرار رهبری سیاسی و نظامی آن برای ادامه حمایت از مردم فلسطین نیز توجه نکردند. در این طرح همچنین موقعیت جغرافیایی متمایز یمن و قدرت نیروهای این کشور جهت بهره‌مندی از این موقعیت هم در نظر گرفته نشده است. نکته قابل توجه آن است که آمریکایی‌ها نتوانستند این واقعیت را درک کنند که نیروهای یمنی قادر به حمایت از تمام آب‌های سرزمینی کشورشان هستند، از جمله آب‌های هم‌مرز با استان‌های جنوبی که تحت سیطره کامل ائتلاف سعودی-اماراتی قرار دارد.

الاخبار در ادامه آورده است: طرح جو بایدن علیه یمن شامل ۳ مرحله است؛ نخست، جلوگیری از ارسال سلاح به یمن از طریق دریای سرخ و اعمال فشارهای دیپلماتیک بر تهران و تحمیل مسئولیت تنش در دریای سرخ به ایران است.

دوم، انجام عملیات اطلاعاتی بزرگ در سراسر یمن با استفاده از ماهواره‌ها و تجهیزات فنی و منابع انسانی و قرار دادن پهپادهای ریپر و سایر سکوهای نظارتی در آسمان یمن برای شناسایی پایگاه‌های موشک‌ها و تجهیزات نظامی مورد استفاده یمن در دریا و حمله به این تجهیزات و انهدام آنها.

مسیر سوم که دشوارترین مسیر محسوب می‌شود، با در نظر گرفتن این نکته است که یمن قابلیت‌های عجیب و غافلگیرکننده‌ای دارد و می‌تواند به سرعت عملیات‌های خود را از جایی به جای دیگر منتقل کند؛ جایی که آمریکا و انگلیس بعد از یک ماه حمله هوایی ناموفق علیه یمن متوجه شدند یمن «دشمن باهوشی» است که می‌تواند سران نظامی طرف مقابل را گیج و سردرگم کند. روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه اعلام کرد که برنامه ریزان در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اقدام به تقلید از برخی تاکتیک‌های یمنی‌ها کرده‌اند.

الاخبار نوشت: با این وجود یمنی‌ها هنوز همه کارت‌های خود را رو نکرده‌اند و توانمندی‌هایشان را طبق شرایط میدانی به نمایش می‌گذارند.-یمنی‌ها از رادارهای متحرکی استفاده می‌کنند که قیمت آنها ۳ هزار دلار است و به راحتی در مدت ۵ دقیقه می‌توانند روی قایق‌های ماهی‌گیری هم نصب شوند؛ موضوعی که ژنرال‌های آمریکایی را حیرت زده کرده است. کیفیت بالای تسلیحات یمنی‌ها و همچنین توسعه آنها موجب غافلگیری ژنرال‌های آمریکایی شده است؛ تا جایی که ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده پیشین سنتکام می‌گوید: «شما در اینجا (یمن) سطحی از توسعه را می‌بینید که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید».

این رسانه در پایان آورده است: در این زمینه کارشناسان به استفاده یمن از موشک‌های بالستیک در دریا اشاره می‌کنند. این درحالی است که موشک‌های بالستیک برای استفاده در خشکی طراحی شده‌اند؛ اما یمنی‌ها آنها را برای استفاده در دریا مجهز کرده‌اند. به اعتراف آمریکایی‌ها برخی موشک‌های یمنی حتی از موشک‌های «توماهاوک» آمریکا هم سریع‌تر هستند.

منبع: مـهر