در نخستین مورد از شواهد مبنی بر انتقال انسانی آلزایمر و مسری بودن آن، گمان می‌رود که پنج نفر که اطرافیان‌شان از یک دارو استفاده کردند، به این اختلال دچار شدند. این افراد پس از دریافت درمان دارویی اینک ممنوع‌‌شده هورمون رشد توسط نزدیکان‌شان مانند یکی از اعضای خانواده که ده‌ها سال پیش به حدود […]

در نخستین مورد از شواهد مبنی بر انتقال انسانی آلزایمر و مسری بودن آن، گمان می‌رود که پنج نفر که اطرافیان‌شان از یک دارو استفاده کردند، به این اختلال دچار شدند. این افراد پس از دریافت درمان دارویی اینک ممنوع‌‌شده هورمون رشد توسط نزدیکان‌شان مانند یکی از اعضای خانواده که ده‌ها سال پیش به حدود ۲۰۰۰ کودک داده شد، به این بیماری مبتلا شده‌اند.

نتایجی مهم برای شناخت و درمان آلزایمر

یک بررسی جدید نشان داد تعداد کمی از افرادی که این هورمون‌ها را دریافت می‌کردند، شروع به نشان دادن علایم اولیه آلزایمر و سکته مغزی کردند اما بعضی از آن‌ها، به این اختلال دچار شدند. این هورمون که بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۵ از اهداکنندگان درگذشته گرفته شده بود، برای درمان دست‌کم هزار و ۸۴۸ نفر در بریتانیا استفاده شد. از این هورمون برای درمان عوامل مختلف کوتاهی قد استفاده می‌شد یعنی زمانی که قد یک کودک یا یک نوجوان بسیار کمتر از میانگین قد همسالان خود است. به گفته پژوهشگران دانشگاه کالج لندن(یوسی‌ال)  این یافته‌ها ممکن است پیامدهای مهمی برای شناخت و درمان بیماری آلزایمر داشته باشد.

آلزایمر از طریق فعالیت روزمره منتقل نمی‌شود

نویسنده اصلی این پژوهش، پروفسور جان کالینگ، مدیر موسسه بیماری‌های پریون در دانشگاه کالج لندن تاکید کرد: این یافته‌ها بیانگر این نیستند که بیماری آلزایمر می‌تواند از طریق فعالیت‌های روزمره یا خدمات درمانی رایج بین افراد منتقل شود و هیچ دلیلی برای نگرانی برای سلامت عموم مردم وجود ندارد. اما نتایج این تحقیق می‌گوید که برخی از راه‌هایی که سبب ایجاد این بیماری در مغز افراد می‌شود ممکن است شبیه به سایر بیماری‌هایی باشد که پروتئین‌های تاخورده غیرطبیعی، معروف به پریون، منتقل می‌‌کنند. این بررسی جدید، هشت نفر را گزارش می‌دهد که به کلینیک ملی پریون بیمارستان‌های دانشگاه کالج لندن در بیمارستان عصب‌شناسی و جراحی مغز و اعصاب لندن مراجعه کردند. پنج نفر از آن‌ها نشانه‌‌های زوال عقل داشتند یا پیش‌تر مبتلا به بیماری آلزایمر تشخیص داده شده بودند یا به طریقی با معیارهای تشخیصی این بیماری منطبق بودند.

میزان شیوع آلزایمر مشخص نیست

دکتر ریچارد اوکلی، معاون مدیر تحقیقات و نوآوری در انجمن آلزایمر، گفت: «این مطالعه، شواهدی مبنی بر یک مسیر بسیار نادر و غیرمعمول ارائه می‌کند که بیماری آلزایمر به‌طور بالقوه می‌توانسته از طریق آن به برخی از بیماران منتقل شود. با این حال، مشخص نیست که انتقال آلزایمر به چه میزان شایع بوده و این بررسی فقط سوابق هشت نفر را بررسی کرده است.»

ایندیپندنت فارسی

+