ایران و ترکمنستان برای مهار «گردوغبار» هم قسم شدند
ایران و ترکمنستان برای مهار «گردوغبار» هم قسم شدند

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که به خراسان رضوی سفر کرده است در حاشیه بازدید از کانون گرد و غبار “چاله زرد” شهرستان سرخس در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در راستای کنترل گرد و غبار منطقه قره قوم، تفاهم‌نامه و نشست‌های موثری به منظور مدیریت کانون قر‌ قوم بین دو […]

- ایران و ترکمنستان برای مهار «گردوغبار» هم قسم شدند

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که به خراسان رضوی سفر کرده است در حاشیه بازدید از کانون گرد و غبار “چاله زرد” شهرستان سرخس در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در راستای کنترل گرد و غبار منطقه قره قوم، تفاهم‌نامه و نشست‌های موثری به منظور مدیریت کانون قر‌ قوم بین دو کشور انجام شده است.

وی گفت: در نخستین سفری که رئیس جمهور به خراسان رضوی و شهرستان سرخس داشتند دستور ویژه‌ای نسبت به پیگیری موضوع توفان‌ها و ریزگردها در شهرستان سرخس داشتند موضوعی که بر کیفیت زندگی مردم این منطقه تاثیر بسزایی داشته است.

وی افزود: هرچند مسئولیت بیابان زدایی بر عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است اما سازمان حفاظت محیط زیست به منظور مدیریت معضل ریزگردها و مشکلات مردم و منطقه برنامه‌ریزی‌هایی داشته که در همین راستا امروز  جلسه ستاد ملی گرد و غبار کشور با بازدید میدانی در شهرستان سرخس و منطقه چاله‌زد در حال برگزاری است.

سلاجقه با بیان اینکه ایجاد معیشت پایدار در جهت ماندگاری جمعیت، محور برنامه و نقشه کنترل و مدیریت ریزگردها در شهرستان سرخس است بیان کرد:وقوع پدیده گرد و غبار در شهرستان سرخس منشاء داخلی و خارجی دارد لذا در گام نخست باید در منطقه سرزمینی کشور خودمان اقدامات موثر برای مدیریت این پدیده انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد:  منطقه قره قوم در کشور ترکمنستان فاقد سکونت است  لذا در راستای کنترل گرد و غبار این منطقه  تفاهم نامه و نشست‌های موثری به منظور مدیریت کانون قره قوم بین دو کشور انجام شده  چرا که شهرستان سرخس به دلیل نزدیکی به این منطقه تحت تاثیر کانون قره قوم نیز قرار می‌گیرد و بخشی از ریزگردها و توفانها از این منطقه است.

سلاجقه عنوان کرد: خاک این منطقه باید تثبیت شود لذا نیازمند بهره گیری از روش‌های نوین در تثبیت خاک قره قوم هستید البته در خصوص تامین اعتبارات با کشور همسایه برای مدیریت قره قوم باید به توافق لازم برسیم که این روند در مسیر انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:تا کنون در ۱۰ هزار هکتار پهنه کشور مطالعه لازم انجام شده است که سطح وسیعی از آن منشاء گرد و غبار است؛ سال گذشته وزارت نفت از محل مسئوولیت‌های اجتماعی خود اعتباری برای مطالعات این حوزه تخصیص داد که  امروز از نتایج این مطالعات در نشست ستاد برای حل مشکل سرخس بهره خواهیم برد.

وی گفت: متاسفانه شکنندگی اکوسیستم و حساسیت زیاد سرزمینی را در شهرستان سرخس شاهد هستیم بنابراین روشهای برداشت سرزمینی نباید همانند گذشته ادامه پیدا کند و باید الگوی کشت و دامداری های گسترده و نوع چرای دام در منطقه تغییر کند و اگر لازم بود  به سمت جایگزینی معیشت مردم منطقه نیز گام برداریم.

سلاجقه  اظهار داشت: مسائل مربوط به ریزگرد در حوزه منابع طبیعی تعریف می‌شود اما با توجه به تاکید رئیس جمهور قرار است مسئولیت‌های اجتماعی و فعالیت موثر تمامی دستگاههای موثر در این مسیر تقویت شود و از آنجایی که ستاد ملی گرد و غبار نقش هماهنگ‌کنندگی و تعیین نقشه راه را در این زمینه دارد؛ مامی دستگاهها موظف به اجرای نقشه راه تعیین شده هستند و به هیچ وجه قصد دست اندازی در طبیعت را نداریم.

منبع: اطلاعات انلاین