به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، علی فکری در نشستی خبری درباره حجم سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در ایران طی دو سال اخیر گفت: ۱۰ میلیارد و ششصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صورت گرفته است و طبق آمارهای اعلامی روسیه بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در ایران را داشته است. وی با اشاره به اینکه […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، علی فکری در نشستی خبری درباره حجم سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در ایران طی دو سال اخیر گفت: ۱۰ میلیارد و ششصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صورت گرفته است و طبق آمارهای اعلامی روسیه بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در ایران را داشته است.

وی با اشاره به اینکه چین عنوان دوم بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را از آن خود کرده است، به تفاوت سرمایه‌گذاری روسیه با چین اشاره کرد و گفت: روس‌ها دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ایران انجام دادند و این مبلغ شاید محدود به چهار یا پنج پروژه باشد اما چینی‌ها یک میلیارد و ۹۹۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران داشتند و این میزان سرمایه‌گذاری در انبوهی پروژه کوچک و متوسط پخش شده است.

او در جواب این سئوال خبرگزاری خبرانلاین که با توجه به آمار ارائه شده از سوی انجمن سرمایه‌گذاری مبنی بر اینکه افغانستانی‌ها بزرگترین گروه سرمایه‌گذاری در ایران هستند، چرا اتباع این کشور در فهرست عمده‌ترین سرمایه‌گذاران حضور ندارند؟ گفت: ما آمار قطعی را ارائه می‌دهیم یعنی آماری که مرتبط با ورود سرمایه به کشور است. صدور مجوز سرمایه‌گذاری در حقیقت به معنای سرمایه‌گذاری نیست و از این منظر تفاوت در آمارها وجود دارد .

او تاکید کرد: اولین کشوری که من خودم برای جذب سرمایه به ان سفر کردم، افغانستان بود چون تقاضای بالایی برای سرمایه‌گذاری در این کشور وجود داشت و تلاش کردم این نکته به به طرف مقابل بقبولانیم که سرمایه‌گذاری در ایران به سود هر دو طرف است و نباید این تصور برای انها ایجاد شود که سرمایه از کشورشان فرار کرده است.

وی تاکید کرد: با این حال آمار ما نشان از آن دارد که روسیه، چین، امارات متحده عربی، ترکیه و عراق و هند و عمان بیشترین سرمایه گذاری در ایران را داشته‌اند. البته ایرانیان مقیم خارج میز یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند که رقم خوبی است.

هیچ قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در دریاچه ارومیه منعقد نشده / یک نرخ جدیدی ارز برای این گروه رونمایی شد

وی در جواب سئوالی در خصوص مشوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران نیز گفت: اتفاق بزرگی که افتاده و به نظر من در جذب سرمایه موثر خواهد بود این است که مقرر شد ارز سرمایه‌گذاران خارجی از سوی بانک مرکزی به نرخ ترجیحی و نه قیمت بازار مبادله خریداری شود.

او در پاسخ به پرسش زیرنویس مبنی بر اینکه این نرخ ترجیحی چه نرخی است؟ گفت: قرار است ما رقم اعلام نکنیم تا در بازار اثر نگذارد. اما این قیمت حتما از قیمت بازار مبادله بالاتر خواهد بود.

او در جواب اینکه آیا این نرخ تطابقی با بازار آزاد دارد؟ نیز توضیح داد بانک مرکزی بازار آزاد را قبول ندارد و از نظر این بانک بازار آزاد وجود خارجی ندارد اما این نرخ ترجیحی از سوی بانک مرکزی برای خرید ارز سرمایه‌گذاران خارجی اعلام می‌شود.

تحریم بهانه است

او در بخش دیگری از سخنانش به مهمترین موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: اینکه بگوییم ما تحریم هستیم و نمی‌شود سرمایه جذب کنیم یک بهانه است ماجرا این است که نوسان قوانین و تصمیمات یک‌باره مهمترین بحران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. مثلا سرمایه‌گذاری به ایران می‌آید. هزینه و فایده را در نظر می‌گیرد و کارش را شروع می‌کند. یک‌باره اعلام می‌شود کالای تولیدی اش مشمول قیمت‌گذاری است و همه زحمات به باد می‌رود .

وی با اشاره به اینکه تلاش شده است به کشورهایی نزدیک شویم که تحریم ایران برایشان مانع تلقی نمی‎شود، ادامه داد: همین حالا مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری دوباره روسیه در بخش نفت و گاز و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش ریلی و بندری در جریان است .

هیچ سرمایه گذار خارجی به دریاچه ارومیه نیامده است

او همچنین در پاسخ به این سئوال زیرنویس مبنی بر اینکه آیا سرمایه‌گذار خارجی برای استخراج یا حتی امکان‌سنجی برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه راهی ایران شده است یا خیر؟ گفت: تا این لحظه هیج مجوزی برای سرمایه گذاری خارجی در این بخش ثبت نشده است.

او همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری عربستان در ایران نیز گفت: هیچ ثبت سرمایه‌‎ای از سوی سرمایه‌گذاران این کشور نداشته‌ایم.

بخش‌های جذاب اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به آمار سرمایه‌گذاری خارجی به تفکیک بخش اقتصادی گفت: از ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی که تا کنون در ایران انجام شده بخش های «تامین آب، برق و گاز»، «حمل و نقل و ارتباطات»، «خدمات»، «ساختمان»، «صنعت»، «کشاورزی»، «معدن»، «نفت و گاز»، «افزایش سرمایه طرح های موجود» به ترتیب بیشترین سهم را داشتند.

وی یادآور شد: پیش از این با تمامی بانک ها و نهادهای توسعه‌ای جهان قطع شده بود. علتش آن بود که قبلا وام‌هایی را دریافت کرده بودیم و راهکارهایی در پیش گرفته شده بود که مبتنی بر رفع تحریم‌ها بود. در دولت سیزدهم تصمیم گرفتیم که این راهکارها را تغییر دهیم. قدم اول این بود که مطالبات این نهادها از جمله بدهی به بانک توسعه اسلامی را تسویه کنیم.

فکری با بیان اینکه اصلاح روابط با همسایگان ایران در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: بدهی معوق ما حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود که بخش قابل توجهی از بدهی‌ها از مسیر کشورهای اسلامی مثل عراق و دیگر نهادهای فعال در این حوزه پرداخت شد. حجم بدهی بسیار زیاد است اما در حال حاضر بدهی‌های معوق که حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود به طور کامل تسویه شده است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری تصریح کرد: از این پس با تسویه بدهی‌ها به سمت دریافت تسهیلات جدید می‌رویم.

آغاز رایزنی با صندوق اوپک

وی در ادامه تصریح کرد: اقدام دیگری که در دستور کار قرار گرفته، آغاز رایزنی با دیگر نهادها از جمله صندوق اوپک است. درصدد ایجاد تغییر در اساسنامه این صندوق هستیم که زمان می‌برد. ما قصد داریم نقش فعالانه در صندوق اوپک داشته باشیم. باید از شرکای خود در این صندوق حمایت کنیم و قالب توسعه روابط با کشورهای همسو را در این صندوق نیز دنبال می‌کنیم.

۲۲۳۲۲۳

منبع: خبـرآنلاین