به گزارش زیرنویس، زیره، یکی از گیاهانی است که نه‌تنها به‌عنوان ادویه کاربرد دارد بلکه خواص آن در طب سنتی نیز شناخته شده ‌است. دانه‌های زیره سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی،‌ فیبرها، ویتامین‌ها و املاح مختلف است. گنجاندن زیره در رژیم غذایی برای بهره‌مندی از خواص متعدد آن بر سلامت بدن بسیار اهمیت دارد. بهداشت نیوز […]

- مصرف این ادویه به کاهش وزن کمک می‌کند

به گزارش زیرنویس، زیره، یکی از گیاهانی است که نه‌تنها به‌عنوان ادویه کاربرد دارد بلکه خواص آن در طب سنتی نیز شناخته شده ‌است. دانه‌های زیره سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی،‌ فیبرها، ویتامین‌ها و املاح مختلف است. گنجاندن زیره در رژیم غذایی برای بهره‌مندی از خواص متعدد آن بر سلامت بدن بسیار اهمیت دارد.

بهداشت نیوز گزارش داد که زیره سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که به بدن در مقابله با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این ترکیبات در پیشگیری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی نقش دارند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف دانه‌های زیره سطح آنتی‌اکسیدان خون را بالا می‌برد. البته زیره علاوه بر آنتی‌اکسیدان فراوان حاوی روی، سلنیوم، منیزیوم، منگنز، فسفر و ویتامین‌های A، C، E و B است و عادت به افزودن آن در برنامه غذایی روزانه، فواید متعددی دارد که عبارتند از:

محافظت از سلامت سیستم گوارش
زیره از قدیم برای بهبود مشکلات گوارشی نظیر نفخ و یبوست کاربرد داشت. این تاثیر به‌دلیل مقدار بالای فیبر است که به تحریک سیستم گوارشی کمک می‌کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که مصرف زیره در کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر موثر است.

تسهیل کاهش وزن
افزودن زیره به رژیم غذایی افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار موثر است چراکه احساس گرسنگی را کنترل می‌کند، اشتها را کاهش می‌دهد و زمینه‌ساز لاغری می‌شود. براساس مطالعات، مصرف عصاره زیره به‌طور قابل‌توجهی موجب کاهش وزن و کم‌شدن توده چربی‌ها می‌شود.

مقابله با سلول‌های سرطانی
به‌دلیل مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، دانه‌های زیره در مقابله با سرطان موثر هستند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد مصرف زیره می‌تواند با سلول‌های سرطان کولون مقابله کند و مانع از رشد سلول‌های جدید سرطانی در این ارگان شود.

تنظیم قند خون
برخی از مطالعات نشان می‌دهند که گنجاندن زیره در رژیم غذایی می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و در نتیجه تاثیر مثبتی در مقابله با علائم دیابت دارد. دانه‌های زیره به‌دلیل فیبر بالا نقش بسیار قوی در کنترل قند خون دارد و به کاهش روند جذب قند در خون کمک می‌کند.

فقط، مصرف متعادل
مصرف زیره در حد متعادل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته بعضی افراد ممکن است نسبت به زیره حساسیت داشته ‌باشند. اگر پس از خوردن زیره علائم حساسیت بروز پیدا کند، حتما لازم است از مصرف آن خودداری کرده و با پزشک مشورت شود. همچنین، مصرف زیره می‌تواند با بعضی داروهای دیابت تداخل پیدا کند بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری بهتر است در این زمینه با پزشک تان مشورت کنید.

۲۳۳۲۳۳

منبع: خبـرآنلاین