صف آرایی جدید چین و روسیه در برابر آمریکا
صف آرایی جدید چین و روسیه در برابر آمریکا

اطلاعات نوشت: نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه با عنوان صلح و امنیت بین المللی درباره حملات اخیر آمریکا به سوریه و عراق برگزار شد. در این نشست، ابتدا «رزماری دیکارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفت که تقاضای گوترش دبیرکل سازمان ملل را مبنی بر عقب‌نشینی همه طرف‌ها از نزدیک […]

- صف آرایی جدید چین و روسیه در برابر آمریکا

اطلاعات نوشت: نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه با عنوان صلح و امنیت بین المللی درباره حملات اخیر آمریکا به سوریه و عراق برگزار شد.

در این نشست، ابتدا «رزماری دیکارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفت که تقاضای گوترش دبیرکل سازمان ملل را مبنی بر عقب‌نشینی همه طرف‌ها از نزدیک شدن به لبه پرتگاه تکرار می کند.

وی از شورای امنیت خواست به تعامل فعال با همه طرف‌ها برای جلوگیری از افزایش بیشتر تنش‌هایی که صلح و امنیت منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، ادامه دهد.

سپس نمایندگان چین و روسیه در این نشست اعلام کردند که اقدامات تنش زا و حملات هوایی اخیر آمریکا به عراق و سوریه خطر تشدید تنش ها و گسترش دامنه درگیری ها در منطقه را افزایش داده است. نمایندگان چین و روسیه همچنین ضمن محکوم کردن حملات آمریکا به عراق و سوریه، آن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور توصیف کردند.

نماینده چین در سازمان ملل در این نشست گفت: جامعه جهانی باید اقدامات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را محکوم کند.

وی با بیان اینکه حملات آمریکا به عراق و سوریه نقض فاحش حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور بود، تصریح کرد که این اقدامات باعث افزایش تنش‌ها در غرب آسیا می‌شود.

این دیپلمات چینی ضمن اشاره به ابراز مخالفت عراق و سوریه با حملات آمریکا، افزود: دلیل اصلی تشدید تنش در خاورمیانه عدم اجرای آتش‌بس در غزه است.

در ادامه، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت گفت: حملات هوایی آمریکا در منطقه تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه واشنگتن به نقض قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد، توضیح داد: آمریکا به دنبال راهکار برای مشکلات منطقه نیست، بلکه به دنبال کنترل آن است.

این دیپلمات روس اضافه کرد: واشنگتن سیاست مخرب در خاورمیانه را ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند پیش از انتخابات ریاست جمهوری، برای خود اعتبار کسب کند. وی افزود: هواپیماهای آمریکایی ۸۵حمله به سوریه و عراق انجام دادند که باعث تلفات غیرنظامیان بسیاری شد.
 
اظهارات نمایندگان عراق و سوریه

همزمان با سخنان نمایندگان چین و روسیه، نمایندگان عراق و سوریه در شورای امنیت نیز حملات تجاوزکارانه آمریکا به مناطقی در این دو کشور را محکوم کردند.

نماینده سوریه در سازمان ملل طی سخنرانی در نشست شورای امنیت گفت: تجاوزات آمریکا منجر به شهادت و مجروح شدن دهها نفر و تخریب تعدادی از ساختمان‌های غیرنظامی و یک مکان تاریخی در سوریه شد.

وی تاکید کرد: ما از شورای امنیت می‌خواهیم به مسئولیت‌های خود در قبال نقض قوانین بین‌المللی توسط آمریکا علیه حاکمیت سوریه عمل کند. این دیپلمات سوری توضیح داد: آمریکا مانع اجرای وظایف شورای امنیت می‌شود و به اسرائیل ضمانت می‌دهد که بدون مجازات، به ارتکاب جنایات خود ادامه دهد.

 نماینده دولت سوریه ادامه داد: ما از دولت آمریکا می‌خواهیم سیاست‌های خود در منطقه را کنار بگذارد و به حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های ما پایان دهد.

نماینده عراق نیز در این نشست اظهار داشت: بحران‌های خاورمیانه به هم مرتبط هستند و نسبت به گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه هشدار دادیم.

وی با بیان اینکه عراق اجازه نمی‌دهد این کشور به عرصه تسویه حساب‌های سیاسی تبدیل شود، افزود: ما حملات به کشورمان را که از سوی برخی کشورهای دوست و متحد انجام شد، محکوم می‌کنیم.
 
سخنان نماینده آمریکا

اما نمایندگان آمریکا و انگلیس در شورای امنیت با تلاش برای توجیه حملات اخیر آمریکا علیه گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه، ادعای مرتبط بودن اقدامات گروه‌های مقاومت منطقه با ایران را تکرار کردند.

«رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در اقدامات گروه‌های مقاومت، از شورای امنیت خواست که ایران و آنچه گروه‌های نیابتی آن خواند را کنترل کند.این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که در آخرین مورد از حملات آمریکا، ارتش این کشور اهدافی مربوط به ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن را در سوریه و عراق مورد حمله قرار داد.

او بیان کرد: ما پیشتر بارها گفتیم که آمریکا اقدامات بیشتری برای پاسخ به حملات آتی یا تهدید به حمله علیه شهروندان، نظامیان یا مواضع آمریکایی انجام خواهد داد.

«رابرت وود»  با گفتن اینکه حملات علیه مواضع و نظامیان آمریکایی غیرقابل قبول هستند و حملاتی مانند این نمی‌توانند ادامه پیدا کنند، مدعی شد که اقدامات آمریکا مطابق قوانین بین‌المللی و بهره‌مندی از حق دفاع از خود بوده است.

در این حال، نماینده فرانسه در شورای امنیت از همه طرف‌های ذی‌نفع در عراق و سوریه خواست که برای جلوگیری از گسترش درگیری تلاش کنند.

نماینده فرانسه گفت: از همه طرف‌ها می‌خواهیم در عراق و سوریه خویشتنداری کنند و باید برای جلوگیری از گسترش درگیری تلاش کرد.

نماینده ژاپن نیز در این نشست با بیان اینکه جنگ غزه عواقب جدی برای غرب آسیا دارد، مدعی شد: معتقدیم که آمریکا نمی‌خواهد درگیری را گسترش دهد!

نماینده الجزایر هم با اعلام حمایت از حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت عراق و سوریه، هشدار داد: خاورمیانه در آستانه فروپاشی است و ما خواستار خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش در منطقه هستیم.

در همین حال، نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی تاکید کرد که با توجه به افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه، واشنگتن باید فورا نیروهای خود را از عراق و سوریه خارج کند تا خطرات مربوطه را کاهش دهد.

در چنین شرایطی، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که با پهپاد انتحاری، به یک هدف اسرائیل در بندر «ایلات» حمله کرد.

 

 

منبع: اطلاعات انلاین