اختصاصی «تابناک با تو»؛ محققان می‌گویند یک ماسک یشم باستانی پیدا کرده‌اند. به گزارش نیوزویک، این یک نوع بسیار نادر از جواهر و مواد معدنی است که در داخل مقبره یک پادشاه باستانی که گمان می‌رود حدود ۱۷۰۰ سال پیش مرده، پیدا شده‌است. این اثر در طی کاوش در سایت باستانی نسبتا ناشناخته «چوچکویتام» کشف […]

کشف نقاب کمیاب در مقبره مایا

کشف نقاب کمیاب در مقبره مایااختصاصی «تابناک با تو»؛ محققان می‌گویند یک ماسک یشم باستانی پیدا کرده‌اند. به گزارش نیوزویک، این یک نوع بسیار نادر از جواهر و مواد معدنی است که در داخل مقبره یک پادشاه باستانی که گمان می‌رود حدود ۱۷۰۰ سال پیش مرده، پیدا شده‌است.

این اثر در طی کاوش در سایت باستانی نسبتا ناشناخته «چوچکویتام» کشف شده است که در جنگل های بارانی متراکم در استان پتن در شمال شرقی گواتمالا پنهان شده‌است.

بر اساس این گزارش، این گورستان که قدمت آن دقیقاً به حدود سال ۳۵۰ پس از میلاد برمی‌گردد، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مقبره‌های سلطنتی دوره کلاسیک مایا (۲۵۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد) شناخته شده و بنا به گفته‌ی باستان‌شناس معروف «فرانسیسکو استرادا پلی» نقطه عطفی در کاوش تاریخ مایاها است.

کشف نقاب کمیاب در مقبره مایا

به گفته این سایت، در حالی که تمدن مایا بیش از ۳۰۰۰ سال در جنوب شرقی مکزیک، گواتمالا، بلیز و بخش‌هایی از السالوادور و هندوراس شکوفا شد، این کشف لایه جدیدی از درک را به بافت پیچیده این فرهنگ اضافه می‌کند.

او خاطرنشان کرد که قوم باستانی مایا به خاطر شگفتی‌های معماری، دستاوردهای هنری، سیستم‌های تقویم پیشرفته، ریاضیات و تمایز منحصربه‌فرد داشتن تنها سیستم نوشتاری کاملاً توسعه‌یافته در آمریکای پیش از ورود اسپانیایی‌ها معروف‌اند و تحسین می‌شوند.

وی تاکید کرد که اگرچه محوطه چوچکویتام در اوایل قرن بیستم کشف شد، اما مقبره حاوی ماسک یشم تاکنون کشف نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: این مقبره در داخل یک سازه هرمی کاملا سالم قرار داشته و و همین امر منجر شده تا از شر دزدان در امان بماند.

باستان‌شناسان در داخل مقبره یک جعبه سنگی تابوت شکل، یک اسکلت نیمه تجزیه شده و مجموعه ای از وسایل اهداشده باستانی مایا، کشف کردند.

این وب‌سایت می‌گوید این هدیه‌ها شامل یک کاسه، صدف‌های حکاکی‌شده، استخوان‌های انسان تزئین شده از افراد جداگانه و مجموعه‌ای از تکه سنگ‌های یشم است تا یک ماسک استادانه را تشکیل دهند که گمان می‌رود متعلق به یک پادشاه باستانی مایا باشد.

ماسک یشم که با نام «کوگ» شناخته می‌شود، از ۳۳ قطعه یشم به اندازه یک تمبر پستی ساخته شده است و مشابهی ندارد.

الکساندر توکووینن، محقق دانشگاه آلاباما، گفته است که این ماسک‌ها منحصر به خانواده سلطنتی است و آن را روی یک قفسه مخصوص قرار می‌دادند و یا با کمربند به خود وصل می‌کردند و یا گاهی اوقات برای اهداف تشریفاتی روی صورت استفاده می‌کردند.

کشف نقاب کمیاب در مقبره مایا

 ران حکاکی شده انسان، رسومات حکاکی‌های در تصویر سمت چپ قابل مشاهده‌است

در کنار همه کشفیات دو استخوان ران حکاکی شده نیز وجود دارد که می‌تواند اطلاعات خوبی درباره هویت حاکم مایا در اختیار دانشمندان قرار بدهد.‌ دو استخوان ران به همراه سایر قطعات استخوانی دیگر در حال حاضر تحت بررسی DNA هستند تا ارتباط احتمالی آنها با پادشاه مشخص شود.

آقای پلی، بر اهمیت این اکتشاف از زوایای متعدد تاکید کرد؛ اولاً مقبره از غارت‌های بزرگ که موضوعی رایج در منطقه است در امان مانده و دوم اینکه شناسایی نام پادشاه روی حکاکی‌ها، چیزی است که ارزش بی‌نظیری به این کشف می‌بخشد.

+