به گزارش زیرنویس ازقزوین، منصور ستوده گفت: پروژه های عمرانی و زیربنایی بزرگ و مهمی توسط عوامل شرکت در حال اجرا می باشد که می تواند ضمن امیدآفرینی در سطح جامعه سبب توسعه، آبادانی و افزایش اشتغال در استان گردد. وی افزود: یکی از این پروژه ها  احداث سد مخزنی نهب روی رودخانه خرود است […]

به گزارش زیرنویس ازقزوین، منصور ستوده گفت: پروژه های عمرانی و زیربنایی بزرگ و مهمی توسط عوامل شرکت در حال اجرا می باشد که می تواند ضمن امیدآفرینی در سطح جامعه سبب توسعه، آبادانی و افزایش اشتغال در استان گردد.

وی افزود: یکی از این پروژه ها  احداث سد مخزنی نهب روی رودخانه خرود است که خوشبختانه عملیات اجرایی این سد به عنوان اولین و بزرگترین سد استان به ظرفیت ۱۲۰ میلیون مترمکعب به پایان رسیده و سد آماده افتتاح و بهره برداری می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اهداف ساخت سد نهب گفت: مهمترین هدف احداث این سد تنظیم ۸۰ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار می باشد که می تواند موجب بهبود کشاورزی در منطقه شود.

وی همچنین از مهار سیلاب های فصلی رودخانه خررود و تامین حق آبه محیط زیست و تغذیه مصنوعی بعنوان دیگر اهداف ساخت سد نهب یاد کرد.

ستوده به عملیات اجرایی سد بالاخانلو نیز اشاره کرد و عنوان داشت: سد بالاخانلو با هدف تامین آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان بر روی رودخانه حاجی عرب در حال احداث می باشد و در حال حاضر نیز پیشرفتی در حدود ۸۳ درصد دارد و با تلاش شبانه روزی این سد تا پایان سال جاری آماده آبگیری می شود.

وی اضافه کرد: اقدامات لازم جهت آغاز عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه و خط انتقال این سد نیز انجام شده و و پیمانکار پروژه انتخاب شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص شبکه آبیاری سد نهب گفت: خط اصلی این پروژه ۲۵ کیلومتر می باشد که در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۷ کیلومتر ابتدایی آن آماده بهره برداری می باشد. همچنین عملیات اجرایی احداث کانال های درجه ۱ و ۲ این شبکه آبیاری نیز امسال آغاز شده است.

وی همچین یادآور شد: عملیات اجرایی راه جایگزین روستای شیزر به طول ۳.۷ کیلومتر تمام شده و این مسیر نیز آماده بهره برداری است.

ستوده در خصوص طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان تصریح کرد: فاز اول این پروژه با هدف تامین آب شرب سالم و گوارا برای آبیک در مرداد ماه سال گذشته با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی فاز دوم این طرح نیز با هدف تامین آب شرب شهرهای محمدیه و مهرگان به زودی آغاز می شود.

 

منبع: روابط عمومی آب منطقه ای استان قزوین

لیلا بیگدلی/قزوین

منبع خبر: رکنـا