به گزارش زیرنویس، وبگاه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده است که اگرچه دولت بایدن بدنبال تنگ‌تر کردن حلقه تحریم نفت ایران است، اما ایجاد محدودیت بیشتر بر نفت ایران با دو چالش اصلی روبروست: افزایش قیمت جهانی نفت و تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی در آستانه رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ. در این گزارش […]

به گزارش زیرنویس، وبگاه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده است که اگرچه دولت بایدن بدنبال تنگ‌تر کردن حلقه تحریم نفت ایران است، اما ایجاد محدودیت بیشتر بر نفت ایران با دو چالش اصلی روبروست: افزایش قیمت جهانی نفت و تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی در آستانه رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ.

در این گزارش گفته شده که کاخ سفید با بدتر شدن تنش‌های منطقه‌ای قصد دارد اجرای تحریم‌های موجود علیه نفت ایران را تقویت کند، اما چنین اقداماتی ممکن است بازارهای جهانی نفت را مختل کند.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران در این ارتباط گفته است: «دولت بایدن تمایل دارد اجرای تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند، اما به دلیل محدودیت‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی لزوماً ابزار لازم را ندارد.»

همچنین گروهی از قانونگذاران دو حزبی در ایالات متحده از بایدن خواسته اند تا با استفاده از تحریم‌های موجود علیه کشتی‌ها، بنادر و پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را اداره می‌کنند، مقابله کند، اما چنین اقداماتی خطر افزایش قیمت‌ها و آسیب رساندن به مصرف کنندگان را به همراه دارد که یک مشکل سیاسی برای بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

از سوی دیگر، عربستان برای افزایش عرضه نفت و همچنین دولت چین برای قطع خرید نفت از ایران با آمریکا همکاری نخواهند کرد و این معزل دیگری برای واشنگتن است.

همچنین صادرات نفت ایران به طور پیوسته طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا تمرکز واشنگتن به کاهش درآمدهای انرژی روسیه بدلیل جنگ در اوکراین متمرکز بوده است.

نتیجه گیری این گزارش حکایت از آن دارد که دست دولت بایدن برای ایجاد محدودیت‌های سفت و سخت علیه نفت ایران چندان باز نیست.

منبع: مـهر