الهه جعفرزاده: فست فود از غذاهای اعتیادآور است و این بی‌علت نیست؛ چربی‌های ترانس موجود در بسیاری از غذاهای سرخ‌شده می‌تواند توانایی مغز را برای تشخیص میزان سیری و گرسنگی مختل کند. فست فود حتی می‌تواند مراکز لذت مغز را تحریک کند تا دوپامین ترشح کنند. برای همین در موارد شدید ممکن است اعتیاد جدی […]

الهه جعفرزاده: فست فود از غذاهای اعتیادآور است و این بی‌علت نیست؛ چربی‌های ترانس موجود در بسیاری از غذاهای سرخ‌شده می‌تواند توانایی مغز را برای تشخیص میزان سیری و گرسنگی مختل کند. فست فود حتی می‌تواند مراکز لذت مغز را تحریک کند تا دوپامین ترشح کنند. برای همین در موارد شدید ممکن است اعتیاد جدی به فست فود ایجاد شود. در این وضعیت، مشابه اعتیاد به مواد مخدر، مغز بیشتر به غذاهای ناسالم و پرچرب، مانند انواع فست فود، نیاز دارد تا احساس نیاز خود را ارضا کند. این تنها یکی از اثرات مخرب فست فود بر مغز است. در ادامه به چند مورد دیگر از عوارض مغزی ناشی از افراط در مصرف فست فودها اشاره می‌شود:

۱) التهاب مغز

فست فودها معمولاً حاوی سطوح بسیار بالایی از قند و چربی هستند و مصرف بیش از حد آنها در رژیم غذایی، سبب ایجاد التهاب در مغز می‌شود. این پدیده «التهاب عصبی» نامیده می‌شود و مجموعه‌ای از رویدادها را به وجود می‌آورد که منجر به التهاب بیشتر می‌شود و می‌تواند به سلول‌های مغزی (نورون‌ها) آسیب برساند.

هم‌چنین مشخص شده است که علاقه‌مندان به فست فود همیشه گرسنه هستند و میل زیادی به غذا خوردن دارند. افراط در مصرف فست فود می‌تواند یک چرخه معیوب آسیب به نورون‌های مغزی ایجاد کند و این آسیب باعث می‌شود افراد بیش از پیش گرسنه شوند و تمایل زیاد به خوردن غذا پیدا کنند.

این غذای محبوب زوال عقل می‌آورد

۲) کاهش توانایی‌های یادگیری

محققان دریافته‌اند که افرادی که خیلی فست فود می‌خورند، در تست‌های ساده حافظه، عملکرد ضعیف‌تری دارند. فست فود و سایر غذاهای ناسالم می‌توانند باعث کاهش انعطاف‌پذیری عصبی شوند؛ فرآیندی که به مغز اجازه می‌دهد تجربیات ما را به عنوان خاطرات ذخیره کند. تجربیات ما به عنوان خاطراتی ذخیره می‌شوند که از طریق اتصالات بین نورون‌های مغزی در حال سازماندهی مجدد هستند و در مغز دسته‌بندی می‌شوند. این فرآیند را می توان با اصطلاح «نوروپلاستیسیتی» توصیف کرد. رژیم‌های غذایی مملو از مواد غذایی ناسالم باعث تضعیف روند نوروپلاستیسیته می‌شوند؛ که برای ایجاد خاطرات جدید و یادگیری سریع چیزهای جدید ضروری است.

این غذای محبوب زوال عقل می‌آورد

۳) افسردگی

طبق یک مطالعه اسپانیایی، افرادی که زیاد فست فود می‌خورند، ۵۱ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. از طرفی ابتلا به افسردگی نیز سلامت کلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اثرات منفی بر آن دارد.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود آیا مصرف فست فود باعث افسردگی می‌شود یا اینکه افراد مبتلا به افسردگی بیشتر تمایل به مصرف فست فود دارند.

۴) اضطراب

علاوه بر افسردگی، مصرف بیش از حد فست فود با علائم اضطراب مرتبط است. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده در بسیاری از فست فودها می‌تواند باعث نوسان قند خون شود. قند خون بسیار پایین می‌تواند باعث حملات پانیک، بی‌خوابی و سایر علائم اضطراب شود. علاوه بر این، کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ در غذاهای سرخ‌شده می‌تواند باعث شود مغز علائم اضطراب را شبیه‌سازی کند.

این غذای محبوب زوال عقل می‌آورد

۵) بیش‌فعالی

خوردن میزان بالای فست فود یا دیگر غذاهای ناسالم می‌تواند شما را عصبانی کند. این اتفاق با وجود رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده، به ویژه بنزوات سدیم موجود در این غذاها ارتباط دارد. بنزوات سدیم را می‌توان در محصولاتی مانند نوشابه‌های رژیمی، آبمیوه‌ها و سس‌ها یافت. مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده می‌توانند احساس پرتحرکی و بیش‌فعالی در مغز ایجاد کنند.

این غذای محبوب زوال عقل می‌آورد

۶) زوال عقل

زیاده‌روی در مصرف فست فود می‌تواند میزان انسولین تولیدشده توسط لوزالمعده را افزایش دهد. این در حالی است که افزایش تولید انسولین می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود. ابتلا به دیابت نوع ۲، ارتباط مستقیم و ترسناکی با زوال عقل دارد. اگر مغز مقاومت به انسولین ایجاد کند، توانایی آن در ایجاد و ذخیره خاطرات ممکن است آسیب ببیند و خطر زوال عقل را افزایش دهد. از همین رو، آلزایمر در علم پزشکی، «دیابت مغز» نامیده می‌شود.

این غذای محبوب زوال عقل می‌آورد

بیشتر بخوانید:

۶ عارضه خطرناک خوردن روزانه فست فود

۸ ماده موثر برای کاهش علائم افسردگی

ناسالم‌ترین خوراکی‌های جهان را بشناسید

این خوراکی پرطرفدار شما را افسرده می‌کند

منابع: rmit ، thehealthy

۴۷۲۳۲

منبع: خبـرآنلاین