به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مسدودی حساب برخی طلافروشان از سوی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر یک شرایط سختی برای صنعت طلا به وجود آمده و متاسفانه مسدودی حساب‌ها که طی چند ماه اخیر به ویژه در دو هفته گذشته رخ داده، […]

- تصمیم ناگهانی بانک مرکزی/ بانک مرکزی حساب این افراد را بست + جزییات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مسدودی حساب برخی طلافروشان از سوی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر یک شرایط سختی برای صنعت طلا به وجود آمده و متاسفانه مسدودی حساب‌ها که طی چند ماه اخیر به ویژه در دو هفته گذشته رخ داده، باعث ایجاد التهاب در بازار و دگیری میان فعالان بازار شده است.

وی به اقتصادآنلاین افزود: حساب‌ها توسط بانک مرکزی بسته شده و هیچگونه مبادلات و خرید و فروش سکه و طلا نمی‌شود، این مساله باعث شده شرایط صنعت طلا در ماه‌های پایانی سال دچار آسیب شود و همکاران ما نتوانند مبادلات خود را به راحتی انجام دهند؛ از طرف دیگر شرایط رکود را تشدید کرده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره جزییات و دلایل مسدودی حساب‌ها نیز گفت: گفته شده در بخشی از این حساب‌ها مبالغی جابجا شده و پول به حساب صرافی رفته است؛ برای مثال شخصی ۵ سکه فروخته و پول آن به حساب صرافی رفته و ارز خریداری کرده است.

بذرافشان با اشاره به عدم همخوانی ضرایب مالیاتی با درآمد فعالان بخش طلا اظهار داشت: علت برخی از این جابجایی‌ها سهوی است؛ اما همکاران ما به ویژه فروشندگان طلای آب شده و سکه مجبور هستند بخش ۲۰ تا ۳۰ مبادلات خود را در حساب‌های دیگر جابجا کنند، چون سود و درآمدشان نسبت به مالیات همخوانی ندارد. ضرایب مالیاتی از سال‌ها پیش که طلا ارزان‌تر بوده مثلا طلا ۱۰۰ هزار تومان بوده و سکه ۳۰۰ هزار تومان تغییر نکرده است.

وی افزود: الان که در بهترین حالت خرید و فروش یک کیلو طلای آب شده ۱ میلیون و ۲۰۰ تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود دارد؛ اما اگر همکاران ما بخواهند با حساب خودشان پول را جابجا کنند باید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کنند، این نشان می‌دهد مالیات با سود همخوانی ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: برای اینکه فعال بازار بتواند هزینه‌ها را مدیریت کند، مجبور است ۲۰ تا ۳۰ درصد تراکنش‌ها را به حساب صرافی یا ارزی واریز کند که باعث شده بانک مرکزی و واجا حساس شوند و این حساب‌ها را مسدود کنند.

بذرافشان با انتقاد از مسدودی ناگهانی حساب‌ها گفت: مسدودی حساب‌ها شرایط خوبی ایجاد نمی‌کند به طوری که بازاری طلا الان با توجه به مسدودی حساب نمی‌تواند طلایی خریداری کند و در دو هفته اخیر با توجه به نوسانات بازار طلا همچنین بسته به مقدار حساب‌هایی که مسدود شده همکاران ما بین ۵۰۰ میلیون تا سه چهار میلیارد تومان متضرر شدند و آسیب‌های مالی دیده‌اند.

وی با اشاره دیدار با وزیر اقتصاد و درخواست رفع این مشکل گفت: روز گذشته به وزیر اقتصاد آعلام کردم این ضررها را چه کسی باید جبران کند؟ در روزهایی همه صنوف در رکود هستند باید رایزنی شود تا این حساب‌ها باز شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین گفت: این حساب‌ها بی دلیل و بدون کارشناسی بسته شده اما تبعات آن زیاد است. در اسفند ۴۰۰ حساب هست بسته شده که در مجموع ممکن است چند هزار فعال بازار دچار آسیب شوند این امر باعث شده تمام بازار در طی دو هفته اخیر متشنج شود و هیچ گونه کار عملیاتی نیز برای رفع این مساله انجام نشده است.

وی افزود: فعال بازار طلا که از شهرستان برای خرید طلا به تهران آمده است نمی‌تواند شماره حسابی دهد چون همه حساب‌ها مسدود است. بازار طلا دچار شرایط بحرانی خاصی شده است به طوری که حتی در روزهای اخیر درگیری‌های فیزیکی هم بین همکاران رخ داده است.

بذرافشان افزود: متاسفانه با مسئولان که صحبت می‌کنیم، قول همکاری می‌دهند اما اقدامی صورت نگرفته است. کار به جایی رسیده که برخی از همکاران می‌گویند با شرایط کنونی نمی‌توانند در بازار فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه با توجه به مشکلات موجود این کارها باید با اصول خاصی انجام گیرد تا فعال اقتصادی که مشکلات زیادی دارد دچار مشکل نشود، اظهار داشت: سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان قوانینی است که اصلاحیه می‌خواهند؛ اما می‌آیند فضای فعالی را که در چارچوب قانون کار می‌کند می بندند و این امر باعث می شود مشکلاتی در رابطه با آن صنعت به وجود بیاید.

به گفته بذرافشان، هیچ مسئولی در چند روز اخیر کاری برای حل این مشکلات انجام نداده است. کاری که دولت کرده است، توجیحی ندارد اگر مسئله‌ای هم بوده باید آن شخص را دعوت می‌کردند و بابت حساب‌هایش توضیح می‌خواستند نه اینکه با انگشت روی دکمه‌ای حسابش را مسدود کنید و شرایط بازار را بهم بریزند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه این قبیل کارها اعتبار یک صنعت را از بین می‌برد و ممکن است آسیب‌های مالی و اجتماعی به وجود بیاورد، اظهار داشت: ما نامه زدیم قول‌های همکاری داده‌اند اما اگر این اتفاق نیفتد شرایط التهاب و نارضایتی در بازار بیشتر می‌شود و مشکلات بعدی را به وجود خواهد آورد.

بذرافشان افزود: باید ضرایب مالیاتی طلا اصلاح شود. سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ قانون ارزش افزوده بدون کارشناسی و بدون هماهنگی به این صنعت تحمیل شد و طلایی که ارزش افزوده نداشت و با سود جزئی فروخته می‌شد باید برای کل قیمت طلا و اجرت مالیات ارزش افزوده پرداخت می‌شد بعد از ۱۲ سال متوجه شدند که اصل طلا نباید مالیات داشته باشد اما تبعاتی که این قانون در جامعه داشت باعث رکود، کاهش تقاضا در بازار طلا شد در همان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای توزیعی و تولیدی تعطیل و دچار آسیب‌های مالی و اقتصادی شدند.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت هم می‌تواند چنین مشکلی را در بازار به وجود بیاورد، گفت: اگر سامانه جامع تجارت بعد از این سه ماه عملیاتی شود این صنعت کوچک می‌شود چون این سامانه مشکلاتی دارد و اگر بخواهند بعد از عید آن را اجرایی کنند ممکن است تجربه‌های تلخی برای صنعت طلا به وجود بیاید. اگر برای تغییر مسیر تولید و توزیع طلا اقدامی نشود این صنعت دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: باید طلا را به عنوان یک صنعت دید در حالی که مسئولان آن را به عنوان کالای لوکس می‌بینند. صادرات و تولید صنعت طلا طی ۱۰ سال به قدری ارتقا پیدا کرده است که برای کشور نقش ارزآوری و اشتغال داشته باشد اما اگر نگاه دولت و خانه ملت به این صنعت تغییر نکند قطعا باید با صنعت طلا خداحافظی کنیم که آسیب‌های مالی، اقتصادی و بیکاری برای کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اصناف بازوهای اقتصادی کشور هستند، عنوان کرد: اول باید موانع و مشکلاتی را که بر سر تولید تا توزیع در اصناف کشور وجود دارد کاهش دهیم، بستر سازی کنیم سپس سامانه‌ها و قوانین جدید را اجرایی کنیم. اگر قبل از اجرای این قوانین جدید کارشناسی انجام پذیرد و مدیریت بهتری شود اصناف آسیب نخواهند دید.

بذرافشان در پایان گفت: می‌توانیم صادرات و ارزآوری برای کشور داشته باشیم، ایران سال گذشته ۸۷۵ کیلوگرم صادرات طلا داشته باشد؛ اما ترکیه در دو سال اخیر ۷۰۰ تن طلا صادر کرده است. چرا؟ چون نگاه آنها به صنعت فرق دارد، آنها رفته‌اند با کار کارشناسی و برنامه‌ریزی موانع و مشکلات را برطرف کرده‌اند و الان بخشی از بودجه کشورشان با همین صادرات طلا تامین چرا ما نباید نگاه کارشناسی نسبت به مسائل اصناف و صنعت داشته باشیم؟

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبـرآنلاین