خاطرات ترم اولی‌ها و توصیه‌هایی که به کارتان می‌آید
خاطرات ترم اولی‌ها و توصیه‌هایی که به کارتان می‌آید

خیلی از دانشجویان ترم اولی به دلیل اینکه تقریباً کسی را نمی‌شناسند و برای اولین بار به عنوان دانشجو وارد محیط دانشگاه می‌شوند، اطلاعات زیادی در مورد محیط دانشگاه ندارند؛ اگر شما هم یک ترم اولی هستید و با تمام‌شدن دوران دبیرستان، دوران تحصیلی شما در مدرسه هم به پایان می‌رسد و حال وارد محیط […]

خیلی از دانشجویان ترم اولی به دلیل اینکه تقریباً کسی را نمی‌شناسند و برای اولین بار به عنوان دانشجو وارد محیط دانشگاه می‌شوند، اطلاعات زیادی در مورد محیط دانشگاه ندارند؛ اگر شما هم یک ترم اولی هستید و با تمام‌شدن دوران دبیرستان، دوران تحصیلی شما در مدرسه هم به پایان می‌رسد و حال وارد محیط دانشگاه می‌شوید، باید بدانید که بعد از این باید گام بلندی به سمت مرحله بعدی زندگی بردارید.

بسیاری از افرادی که دوران دبیرستان را تمام می‌کنند، تصوری از ترم اول دانشگاه و فضای دانشگاه و ویژگی‌های آن ندارند و همین باعث می‌شود تا تجربه‌های گوناگونی از آن محیط به دست آورند تا بخواهند به درستی انتخاب‌هایی را داشته باشند.

پیام دانشجوی ترم اول

حال با دانشجویان ترم اولی صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم تا از خاطرات و تجریبات خود برایمان بگویند.

فاطمه کوثری دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه تهران گفت: با پایان یافتن دوران دبیرستان و به‌دنبال آن پایان دوران مدرسه به قدری تغییر بزرگی است که شما از ساختار وزارت آموزش‌وپرورش خارج می‌شوید و به وزارت علوم سپرده می‌شوید؛ بنابراین بد نیست این تفاوت را بدانید تا در ترم اول دانشگاه در صحبت با همکلاسی‌ها یا در برابر سوالات اساتید غافلگیر نشوید و یادتان باشد که اساتید را خانم یا آقا صدا نزنید.

 از سوال پرسیدن نترسید

زهرا سادات طاهری دانشجوی هوش مصنوعی دانشگاه آزاد گفت: به جای اینکه ساعت‌ها در دانشگاه سردرگم دنبال کلاس‌ها، سلف و کتابخانه بگردید، خیلی راحت از سال بالایی‌ها یا مسؤول حراست و نگهبانی سوال کنید. اگر هم در شهر دیگری دانشجو شده‌اید، از همان روز اول حسابی سوال بپرسید و اطلاعات لازم در مورد خوابگاه، مکان‌های ضروری و نزدیک خوابگاه مثل نانوایی و داروخانه را با دقت داشته باشید.

توییت

 جلسه اول کلاس‌ها همیشه مهم است

محدثه موسوی دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه سبزوار نیز گفت: در جلسه اول استاد منابع درس رو مشخص و کتاب‌هایی که باید تهیه کنید را معرفی می‌کند. پس خیلی مهم است که حتما جلسه اول هر درسی را حضور داشته باشید. هفته اول لیستی از کتاب‌هایی که باید تهیه کنید جمع آوری کنید و با یک سفارش ساده سفارش دهید و سعی کنید خودتان جزوه بنویسید و اگر جزوه نویس خوبی نیستید، با یک نفر که خوب جزوه می‌نویسد طرح رفاقت بریزید، البته این کار کمی شرورانه به نظر می‌آید، ولی اگر می‌خواهید درس‌ها را پاس کنید، چاره‌ای ندارید.

فاطمه حیدری دانشجوی دانشکده رفاه نیز گفت: به عنوان کسی که ترم آخری هستم، چند نصیحت به ترم اولی‌ها دارم اینکه در ابتدا تنها به درس‌هایتان توجه کنید، فقط فکر گذراندن نباشید و عاشق نشوید ترم اول زمان مناسبی برای آشنایی نیست تمام توجه خودتان را به درس‌ها بدهید، که از ابتدا نمره خوبی را کسب کنید و برای کارشناسی ارشد و دکتری اجازه ندهید موانع باعث شود از درس خودتان کنار بکشید.

توییت

سراغ کتاب دست دوم بروید

یلدا طباطبایی دانشجوی دانشگاه آزاد تهران شرق گفت: اگر دانشجوی کارشناسی باشید قطعاً ۵ یا ۶ درس در طول ترم دارید. اگر هر کدام از اساتید، یک یا دو کتاب برای این دروس به شما معرفی کنند با یک لیست بلند بالا از کتاب‌هایی مواجه می شوید که هر کدام کلی قیمت دارند پس در این شرایط باید چه کار کرد؟

وی افزود: نم یشود کتاب‌ها را نخرید و بی خیال درس شوید! پس بهترین کار خرید کتاب دست دوم است. کتاب‌های دانشگاهی برعکس کتاب‌های کنکوری و دبیرستان، تا سال‌های سال بدون تغییر باقی می‌مانند. به همین دلیل شما می‌توانید با خیال راحت کتاب چاپ ۵ سال قبل را بخرید.

گفتگو پیامکی

حدیث دولت‌پناه گفت: دوران دانشجویی با دوران دبیرستان که روزانه یا هفتگی از خاواده پول می‌گرفتیم فرق دارد. کم کم باید فکر این باشید که روی پای خودتان بایستید. اولین قدم این است که هزینه‌های خود را مدیریت کنید. یک بخش بزرگی از هزینه‌های هر دانشجو، کتاب‌هایی است که هر ترم باید تهیه کند. یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت این هزینه، خرید کتاب دست دوم دانشگاهی است. کتاب دست دوم را با هزینه کمتری نسبت به کتاب‌های نو را می‌توانید بخرید و در پایان ترم هم اگر احتیاج نداشتید کتاب‌ها را بفروشید تا بخشی از هزینه‌ای که صرف کردید برگردد.

منبع: فارس

+