به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ این شرکت پالایشی از چند سال پیش مطابق صنایع روز دنیا برای توسعه محصولات پالایشی و روزامد شدن استانداردها، اصلاح محصولات خود را آغاز کرد و اصلاح محصول بنزین را در دستور کار قرار داد و موفق شد محصول بنزین خود را با گوگرد زیر ۱۰ پی‌پی‌ام، آروماتیک ۳۵ درصد […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ این شرکت پالایشی از چند سال پیش مطابق صنایع روز دنیا برای توسعه محصولات پالایشی و روزامد شدن استانداردها، اصلاح محصولات خود را آغاز کرد و اصلاح محصول بنزین را در دستور کار قرار داد و موفق شد محصول بنزین خود را با گوگرد زیر ۱۰ پی‌پی‌ام، آروماتیک ۳۵ درصد و بنزن زیر یک درصد عرضه کند.

شرکت پالایش نفت اصفهان با استقرار محسن قدیری، مدیر با سابقه صنعت پالایش پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، افزون بر ایجاد تحول و پویایی در این واحد پالایشی، رشد و توسعه علمی و برنامه‌ریزی‌شده را در این واحد پالایشی عملی کرد، به نحوی که همه کازیرنویسن این واحد پالایشی امروز رؤیای دستیابی به‌عنوان پتروپالایش برتر منطقه را در پالایشگاه نفت اصفهان بسیار نزدیک می‌بینند.

همزمان با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با محسن قدیری از تازه‌ترین وضع طرح‌ها و دستاوردهای این مجتمع بزرگ پتروپالایشی مطلع شدیم که در ادامه می‌خوانید.

وی با بیان این که با احداث واحد حیاتی تصفیه گازوئیل (DHT) مقدار گوگرد با کاتالیست ایرانی از ۱۰ هزار پی‌پی‌ام به کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام رسید، گفت: واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان در ۲۱۰ هکتار احداث شده و ۵۱۱ میلیون یورو و بیش از ۶ همت در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است که به‌تازگی با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. کاتالیست ایرانی به‌کارگرفته‌شده در این واحد، حجم گوگرد را تا ۵ پی‌پی‌ام پایین آورده و ظرفیت این واحد از ۱۶ میلیون لیتر روزانه، به ۲۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

استحصال روزانه ۷۰۰ تن گوگرد در افق ۱۴۰۵ / تولید ۱۲ محصول شیمیایی در پارک گوگردی هلدینگ اصفهان

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان بیان کرد: با راه‌اندازی واحد تصفیه نفت‌ سفید (KHT) پالایشگاه اصفهان، روزانه ۳۰۰ تن گوگرد استحصال می‌شود که این مقدار به پارک گوگردی منتقل و ۱۲ محصول شیمیایی از آن تولید می‌شود، همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است که تا سال ۱۴۰۵، حجم گوگرد تولیدی پالایشگاه اصفهان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن در روز برسد و در پارک گوگردی به محصولات با ارزش در زنجیره گوگرد تبدیل شود.

سودآوری سالانه ۱۲۰ میلیون دلاری با احداث واحد ارتقای کیفی نفت سفید

قدیری افزود: نصب تجهیزات واحد تصفیه نفت سفید (KHT) آغاز شده است و پیش‌راه‌اندازی آن به‌زودی آغاز خواهد شد. این نخستین واحد پالایشی در صنعت نفت است که ظرف هشت ماه با ظرفیت یک هزار بشکه در روز راه‌اندازی می‌شود. خردادماه امسال کلنگ این واحد زده شد و با راه‌اندازی آن، سالانه ۱۲۰ میلیون دلار در سال سودآوری نصیب شرکت خواهد شد.

وی تأکید کرد: ۲۶ میلیون یورو صرف خرید تجهیزات این واحد (تجهیزات بلااستفاده در پالایشگاه نفت بندرعباس) شده است و در مجموع با ۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری خواهد رسید و بازگشت سرمایه آن نیز کمتر از دو سال محقق خواهد شد.

پترو متن 2پیشرفت نزدیک به ۵۰ درصدی واحد RHU

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان بیان کرد: ساخت و احداث واحد تصفیه ته‌مانده سنگین برج‌های تقطیر (RHU) اتفاق مثبت دیگر این واحد پالایشی است. واحد RHU اصفهان نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا انتهای سال ۱۴۰۳ یا ابتدای سال ۱۴۰۴، نخستین فاز این واحد وارد مدارمی‌شود. این نخستین واحدی است که مقدار گوگرد را در این شرکت از ۳.۵ درصد به ۰.۵ درصد می‌رساند و فلزات را حذف خواهد کرد. واحد RHU پالایشگاه نفت اصفهان در دو فاز با ظرفیت ۸۱ هزار بشکه در روز طراحی شده است که در دولت‌های پیشین با چالش روبه‌رو شده و بلاتکلیف مانده بود، اما با استقرار دولت سیزدهم، چالش‌های این پروژه برطرف شده و خوشبختانه با سرعت در حال پیشرفت است.

افزایش تولید روزانه بنزین پالایشگاه اصفهان به ۲۴ میلیون لیتر

قدیری تصریح کرد: واحد تبدیل برش‌های سنگین و کم‌ارزش نفتی به فرآورده‌های باارزش و سبک (RFCC)  از واحدهای پایین‌دستی واحد (RHU) است که هم‌اکنون حدود ۱۲ درصد پیشرفت دارد. عملیات اجرایی این پروژه نیز در دولت سیزدهم (سال ۱۴۰۱) آغاز شده و تا سال ۱۴۰۵ راه‌اندازی خواهد شد. با راه‌اندازی این واحد تولید روزانه بنزین پالایشگاه نفت اصفهان با ۸.۵ میلیون لیتر افزایش، از روزانه ۱۲ میلیون لیتر به ۲۴ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

پایان طراحی اصلی واحدهای پتروشیمی تا ۸ ماه آینده

وی افزود: این شرکت همچنین در نظر دارد با احداث واحدهای پتروشیمی این شرکت را تبدیل به یک واحد پتروپالایشی کند و از این طریق ایجاد ارزش افزوده بیشتر، تولید فرآورده‌های سبک‌تر و تکمیل زنجیره ارزش را محقق سازد. طراحی اولیه این واحدها مراحل نهایی خود را طی می‌کند و عملیات اجرایی ساخت این واحدها به‌زودی آغاز خواهد شد که اتفاقی بزرگ برای تبدیل این مجموعه به یک شرکت پتروپالایشی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: با راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی سالانه ۵۲۰ هزار تن پلی‌اتر، ۴۰۰ هزار تن پروپیلین و ۷۶۰ هزار تن ام‌تی‌بی‌ایی (متیل ترشیو بوتیل اتر) در این واحد پالایشی تولید خواهد شد و افزون بر آن بنزین تولیدی در پالایشگاه اصفهان به روزانه ۲۴.۵ میلیون لیتر می‌رسد.

تولید الکل‌های چرب‌ صنعتی برای نخستین بار در کشور

قدیری با اشاره به این که هلدینگ پتروپالایش نفت اصفهان برای نخستین بار در کشور با راه‌اندازی واحدی در ادامه واحد KHT الکل‌های چرب صنعتی را تولید خواهد کرد، افزود: الکل‌های چرب صنعتی در مجموعه زنجیره ارزش شوینده‌ها قرار می‌گیرد و این برای نخستین بار است که الکل‌های چرب در یک مجموعه پتروپالایشی در منطقه تولید خواهد شد. چهار واحد این پروژه در حال طراحی اولیه است و تا چند ماه آینده خریدهای مربوط به تجهیزات آن که توسط زنان نخبه شاغل در شرکت اکسیر ایرانیان (زیرمجموعه‌های هلدینگ اصفهان) در حال اجراست، نهایی خواهد شد.

پترو متن 1پیشروی هلدینگ پتروپالایش اصفهان برای تولید روغن‌های گرید ۲ و ۳ در ایران

وی با تأکید بر این که پیشروی در زنجیره ارزش همچنین این شرکت را به تولید روغن‌های کلاس ۲ و ۳ برای نخستین بار در کشور موفق خواهد کرد، گفت: طراحی اولیه واحدهای روغن‌سازی هلدینگ پتروپالایش اصفهان در حال اجراست.

احداث نیروگاه هزار مگاواتی در هلدینگ پتروپالایشی اصفهان

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه این مجموعه بزرگ پتروپالایشی در ادامه برنامه‌های توسعه‌ای خود تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را با امضای قراردادی با وزارت نیرو برای راه‌اندازی نیروگاه هزار مگاواتی توسط مجموعه مشعل‌پویا (زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروپالایش اصفهان) در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: حدود ۲ هزار هکتار زمین برای احداث این نیروگاه اختصاص یافته و تا پایان سال آینده (۱۴۰۳) به بهره‌برداری می‌رسد. مجموعه مشعل‌پویا همچنین تولید تجهیزات های‌تک صنایع مختلف را برعهده دارد و برای نخستین بار سیستم کنترل ایرانی به‌منظور به‌کارگیری در واحد KHT، با توان متخصصان این مجموعه بومی‌سازی و تولید شده است.

قدیری افزود: خنثی‌سازی تحریم‌ها طبق دستورات مقام معظم رهبری در دستور کار ما است و در حوزه ساخت تجهیزات، برای نخستین بار اسمبل راکتور واحد KHT در مجموعه مشعل‌پویا در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم آوازه این شرکت با ساخت تجهیزات بار نخست، در کل صنعت نفت ایران و جهان بپیچد.

احداث ۸۵ کیلومتر راه‌آهن اختصاصی برای حمل سالانه ۱۰ میلیون تن مواد نفتی

وی همچنین گفت: شرکت پتروپالایش اصفهان در ادامه رؤیاهای در دسترس خود، احداث ۸۵ کیلومتر راه‌آهن برای انتقال سالانه ۱۰ میلیون تن مواد نفتی تولیدی این شرکت را در برنامه قرار داده است. لکوموتیو و مخزن‌دارهای راه‌آهن توسط شرکت راهبر ترابر انرژی (زیرمجموعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان) خریداری خواهد شد که نقش مهمی در رفع چالش‌های حمل‌ونقل این مجموعه پالایشی خواهد داشت.

امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه زیست‌بوم فناوری زنجیره‌های ارزش با حضور رئیس‌جمهور

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار کرد: این شرکت مهرماه امسال و در حاشیه آیین بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان، تفاهم‌نامه همکاری توسعه زیست‌بوم فناوری زنجیره‌های ارزش را با معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و محسن قدیری، مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان امضا کرد.

قدیری افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه که تأمین منابع مالی آن توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام خواهد شد، ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی تسهیل و حمایت خواهد شد.

پترو متن 3کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب پالایشگاه اصفهان تا نیمه نخست ۱۴۰۳

وی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هلدینگ پتروپالایش اصفهان را آب خواند و افزود: به‌منظور رفع این چالش، ۲۳ پروژه در این حوزه تعریف شده و با اجرایی شدن این پروژه‌ها، ۷۵ درصد مصرف آب پالایشگاه نفت اصفهان تا نیمه نخست سال آینده (۱۴۰۳) کاهش خواهد یافت. نصب تصفیه‌خانه در شاهین‌شهر، اتصال مخازن راهبردی آب پالایشگاه اصفهان به مخازن راهبردی استان اصفهان، نصب ۳ واحد به‌منظور تجمیع آب‌های دورریز، استحصال نمک و تصفیه آب و پیشرفت نزدیک به ۲۰ درصدی پروژه‌های طراحی شده در زمینه آب از جمله دستاوردهای این شرکت در زمینه مدیریت مصرف انرژی است.

دستیابی به ضریب پیچیدگی ۱۲.۶ در چشم‌انداز ۱۴۰۷

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان ضریب پیچیدگی کنونی پالایشگاه نفت اصفهان را ۶.۲ اعلام کرد و افزود: این هلدینگ برنامه‌ریزی کرده است که در سال ۱۴۰۴ این عدد را به ۹.۹ و تا سال ۱۴۰۷ به ۱۲.۶ برساند. میانگین ضریب پیچیدگی در پالایشگاه‌های کشور ۵.۸ است و در حالی که تنها ۲ درصد از پالایشگاه‌های آمریکا دارای ضریب پیچیدگی ۱۶ هستند، پتروپالایش اصفهان برنامه‌ریزی کرده است که رؤیای بلندپروازانه خود برای ارتقای ضریب پیچیدگی را تا پنج سال آینده تحقق بخشد.

رتبه نخست بهینه‌سازی مصرف انرژی

قدیری با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم هلدینگ پتروپالایش اصفهان رتبه هفتم انرژی را به خود اختصاص داده بود، ادامه داد: امروز و پس از ۲۹ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، این شرکت رتبه نخست در حوزه مصرف انرژی در میان شرکت‌های پالایشی را به خود اختصاص داده و موفق شده است ۹.۴ میلیون یورو صرفه‌جویی را محقق کند. سال ۱۴۰۵ حجم کاهش مصرف انرژی این شرکت ۱۱.۷۸ درصد خواهد بود و با اجرای کامل پروژه‌های توسعه‌ای مصرف ماهانه ۷۰ میلیارد تومانی گاز طبیعی این مجتمع پتروپالایشی به ۳۵ میلیارد تومان در ماه کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: تجمیع حدود ۱۰ شرکت زیرمجموعه هلدینگ اصفهان در شهر انرژی اصفهان به‌منظور ارتقای شاخص‌های پدافند غیرعامل، توسعه متوازن و پایدار بر مبنای محیط زیست، اخلاق و اقتصاد، پرورش بیش از ۲۰۰ مدیر راهبردی برای صنعت نفت و مجموعه‌های پالایشی و شناسایی مدیران نخبه، اتصال به هوش مصنوعی و اجرای حدود ۶۰ پروژه هوش مصنوعی و راه‌اندازی معاونت هوش مصنوعی از دیگر اقدام‌های این هلدینگ بزرگ پتروپالایشی برای زبانزد شدن این مجتمع پتروپالایشی به‌عنوان صنعت سبز در آینده‌ای بسیار نزدیک است.

اصفهان/ بهمن راعی

منبع خبر: رکنـا