به گزارش زیرنویس، رضا افلاطونی در جشن ملی اعلام پایان رفع تداخلات استان یزد با اشاره به اهمیت حفظ، توسعه و صیانت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، تامین سلامت و امنیت غذایی هر جامعه را مستلزم حفاظت از زمین و بهره‌‌‌برداری صحیح از منابع آب و خاک آن دانست. وی افزود: رتبه نخست استان […]

به گزارش زیرنویس، رضا افلاطونی در جشن ملی اعلام پایان رفع تداخلات استان یزد با اشاره به اهمیت حفظ، توسعه و صیانت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، تامین سلامت و امنیت غذایی هر جامعه را مستلزم حفاظت از زمین و بهره‌‌‌برداری صحیح از منابع آب و خاک آن دانست. وی افزود: رتبه نخست استان یزد در رفع تداخلات و رتبه نخست در صدور اسناد اراضی زراعی قابل تقدیر و تبریک است. وی اهداف عمده طرح رفع تداخلات اراضی را حل اختلاف بین اراضی ملی و دولتی با مردم برشمرد و پایان رفع تداخلات اراضی استان یزد را اعلام کرد..

 معاون وزیر جهاد کشاورزی، رفع تداخلات و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی را مقدمه و پیشران توسعه بخش کشاورزی به‌ویژه تامین امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت شغلی و امنیت غذایی در کشورمان دانست و گفت: این مهم همچنین از تشکیل هزاران پرونده قضایی که در آنها مردم از دولت یا دولت از مردم در رابطه با ملکیت اراضی کشاورزی شکایت دارند، جلوگیری می‌کند. افلاطونی در ادامه گفت: از مجموع حدود ۱۸میلیون هکتار اراضی کشاورزی موجود در کشور، ۱۵میلیون هکتار مشمول رفع تداخلات اراضی شده‎ که تاکنون حدود ۶۳‌درصد این اراضی رفع تداخل شده‌‌‌اند و یزد از استان‌های پیشرو در رفع تداخلات اراضی کشاورزی با تحقق ۱۰۰ درصدی رفع تداخلات در این حوزه است. وی همچنین اظهار کرد: تاکنون برای ۴۵‌درصد از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی سند مالکیت صادر شده که این رقم در استان یزد ۷۱‌درصد است و از این حیث نیز یزد از استان‌های پیشرو در کشور محسوب می‎شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در رابطه با حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت: خوشبختانه با توجه به نظارت‌‌‌ها و گزارش‌‌‌های مردمی که از طریق سامانه ۱۳۱ در این رابطه دریافت شده، در سال‌جاری ۶۵‌هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در کشور شناسایی شده که ۵۲‌درصد این موارد طبق تبصره دو ماده ۱۰ قانون، رفع تصرف و اراضی کشاورزی به حالت اولیه بازگشته است. وی در ادامه با اشاره به پایش‌‌‌های ماهواره‎ای اراضی کشاورزی کشور، یادآور شد: خوشبختانه اکنون تمام خدمات حوزه اراضی کشاورزی در کشور به صورت الکترونیک قابل ارائه است. در این جلسه استاندار یزد با بیان اینکه صدور سند اراضی کشاورزی، هویت دادن به دارایی کشاورزان است، اظهار کرد: اتمام رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی، هدیه دولت سیزدهم به مردم است. مهران فاطمی افزود: در این دوره با مدیریت امور اراضی کشور و استان یزد، قوانین موجود در کمیسیون‌‌‌های رفع تداخلات به نفع مردم سوق داده شد که  افزایش سرمایه اجتماعی و رضایت‌‌‌مندی را در پی داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه مدیرکل فعلی ثبت اسناد استان از موفق‌‌‌ترین مدیران در دو دهه اخیر فعالیت بنده است، تاکید کرد: تحقق فرمایش مقام معظم رهبری تنها با مستندسازی و هویت‌‌‌بخشی به اراضی و املاک میسر می‌شود. مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد هم در این مراسم اظهار کرد: با کارهای کیفی صورت گرفته، صدور اسناد اراضی ملی استان ۱۰۰درصد و اسناد اراضی زراعی ۷۲‌درصد انجام شده است. مهدی اقبال افزود: با تلاش‌‌‌های هماهنگ بین‌دستگاهی و پیرو مصوبات شورای قضایی استان، کاداستر زراعی در چهار شهرستان به پایان رسیده و امیدواریم در بقیه شهرستان‌‌‌ها نیز با وجود کوچک بودن قطعات اراضی زراعی، تا هفته قوه قضائیه سال آینده به اتمام برسد. در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به پایان طرح رفع تداخلات اراضی ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی استان در سال ۱۴۰۲ گفت: این طرح از سال ۱۳۹۵ در استان یزد با انعقاد دو قرارداد آغاز شده است.

محمدعلی حاتمی‌‌‌زاده افزود: به موجب تبصره ۳ الحاقی ماده ۹ قانون افزایش بهره‌‌‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در ۱۳۹۴.۲.۲۰با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص اقدام و پس از رفع موارد اختلافی سند مالکیت اصلاح شد. وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ و با کاداستر قسمت زیادی از پلاک‌‌‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در بانک اداره کل ثبت اسناد و املاک تثبیت و در پی آن اجرای طرح سرعت گرفت، به‌طوری که بیش از ۸۰‌درصد از این پلاک‌ها از سال ۱۴۰۱ به بعد و با همکاری اعضای کمیسیون رفع تداخلات استان یزد تعیین‌تکلیف شد.

به گفته این مسوول، با توجه به اینکه حدود ۸۰‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مشمول طرح رفع تداخلات است، تا پایان شهریور ماه سال‌جاری حدود ۷۸‌هزار هکتار از این اراضی در کمیسیون رفع تداخلات استان مطرح و تعیین‌تکلیف شد. وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ برای پروژه رفع تداخلات استان یزد، سال پایان این طرح هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن بخشی از اراضی کشاورزی در پلاک‌های حریم شهرها که تحت مدیریت اداره کل راه و شهرسازی است با وجود قوانین و مقررات حوزه راه و شهرسازی، ارزش بالای زمین، وجود پرونده‌‌‌های متعدد در دادگاه و… کار اتمام این طرح در دی ماه به پایان رسید. یزد بعد از سمنان به عنوان دومین استان کشور، پرونده‌‌‌های رفع تداخلات اراضی کشاورزی را به پایان رسانده است

 

منبع خبر: رکنـا