آدرس‌های وقوع ۱۳۴ زمین‌لرزه ریز و درشت در پهنه ۷۵۰۰کیلومتر مربعی به مرکزیت کلان‌شهر تهران طی ۱۸سال گذشته، روی یک نقشه مستطیل‌شکل، مرئی شدند.  این نقشه مشخص می‌کند محدوده شرقی استان تهران، «منطقه پرزلزله» و خود پایتخت «منطقه بسیار کم‌زلزله» در این پهنه است.  تعداد پایین زلزله‌های داخل محدوده تهران، «سکون لرزه‌ای» را بیان می‌کند، […]

آدرس‌های وقوع ۱۳۴ زمین‌لرزه ریز و درشت در پهنه ۷۵۰۰کیلومتر مربعی به مرکزیت کلان‌شهر تهران طی ۱۸سال گذشته، روی یک نقشه مستطیل‌شکل، مرئی شدند.

«سکون لرزه‌ای» تهران عادی است یا خطرناک؟

 این نقشه مشخص می‌کند محدوده شرقی استان تهران، «منطقه پرزلزله» و خود پایتخت «منطقه بسیار کم‌زلزله» در این پهنه است.

 تعداد پایین زلزله‌های داخل محدوده تهران، «سکون لرزه‌ای» را بیان می‌کند، اما این وضعیت با گسل‌های جوان همخوانی ندارد.

سوال این است:

«در شرایطی که تهران پر از گسل فعال است، چرا این کلان‌‌‌شهر در مقایسه با اطراف خود یعنی مناطق دیگری از استان تهران که بیرون از پایتخت است، به عنوان پهنه کم‌‌‌زلزله این نقشه ظاهر شده است؟»

 علی بیت‌اللهی، زلزله‌شناس ایرانی و تهیه‌کننده این نقشه پاسخ می‌دهد:

تعداد رخداد‌‌‌های لرزه‌‌‌ای به مراتب کمتر، واقع در محدوده شهری تهران، با توجه به وجود گسله‌های کاری و فعال متعدد واقع در آن، بی‌گمان معرف سکون لرزه‌ای نسبی تهران و احتمالا قفل‌شدگی گسله‌ها و تجمع تنش است که ضرورت پایش دقیق لرزه‌ای تهران را گوشزد می‌کند.‌

 او‌ تاکید می‌کند، حتما نباید سکون لرزه‌‌‌ای گسل‌‌‌های تهران ما را فریب دهد کمااینکه «گسل آناتولی» مسبب زلزله مرگبار ترکیه سال‌‌‌ها در سکون لرزه‌‌‌ای قرار داشت.

 موقعیت وقوع ۱۳۴ زلزله در استان تهران طی ۱۸ سال اخیر

 

دنیای اقتصاد

+