تیم کشورمان باز هم از رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا ناکام ماند. حسرتی که بسیار امیدوار بودیم در هجدهمین دوره جام ۲۰۲۳ قطر بعد از ۴۸ سال بالاخره به پایان برسد اما حالا باز هم باید تا دوره بعدی صبر کنیم و در جام ملت‌های ۲۰۲۷ این حسرت ۵۱ ساله خواهد بود. تیم ملی […]

- ۷ نیمه‌نهایی و ۷ ناکامی؛ چه زمانی از این طلسم رها می‌شویم؟/ مدعی همیشگی، با حسرتی به وسعت نیم قرن!

تیم کشورمان باز هم از رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا ناکام ماند. حسرتی که بسیار امیدوار بودیم در هجدهمین دوره جام ۲۰۲۳ قطر بعد از ۴۸ سال بالاخره به پایان برسد اما حالا باز هم باید تا دوره بعدی صبر کنیم و در جام ملت‌های ۲۰۲۷ این حسرت ۵۱ ساله خواهد بود. تیم ملی با سه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بعد از ژاپن و در کنار عربستان رکورددار پرافتخارترین تیم‌های قاره کهن است اما جالب این‌جاست که ما تنها دو بار در طول تاریخ طعم عبور از مرحله نیمه نهایی و حضور در فینال را چشیده‌ایم!

عربستان با ۶ فینال رکورددار است، ژاپن در ۵ فینال جام ملت‌ها حضور داشته و می‌بینیم که تیم کشورمان از این بابت از این دو رقیب خیلی عقب‌تر است. حقیقت این است که نخستین قهرمانی ایران در جام ملت‌های ۱۹۶۸ تهران در حالی رقم خورد که مسابقات به شکل دوره‌ای بین ۵ تیم برتر قاره برگزار و اساسا بازی فینال یا نیمه‌نهایی نداشت. هرچند اگر داشت آن تیم شایسته به راحتی پیروز می‌شد. تیمی که در هر چهار بازی این تورنمنت پیروز شد و با اقتدار به جام قهرمانی بوسه زد. این اولین حضور ایران در جام ملت‌های آسیا در چهارمین دوره بود، چرا که کشورمان در سه دوره ابتدایی این تورنمنت غیبت داشت.

ایران در ۱۹۷۲ تایلند و ۱۹۷۶ تهران دو بار با موفقیت از مرحله نیمه‌نهایی عبور و به فینال رسید و رکورد سه قهرمانی متوالی را به جا گذاشت که هنوز هم دست‌نخورده در اختیار ما باقی است. متاسفانه از آن تاریخ به بعد طلسم نیمه‌نهایی دیگر ما را رها نکرده است. ایران با ۹ حضور در مرحله نیمه‌نهایی از ابرقدرت‌های فوتبال قاره آسیا در جام ملت‌هاست. ما در ۱۹۸۰ کویت، ۱۹۸۴ سنگاپور، ۱۹۸۸ قطر، ۱۹۹۶ امارات، ۲۰۰۴ چین و ۲۰۱۹ امارات ۶ بار به نیمه نهایی رسیده اما موفق به عبور از این مرحله و حضور در فینال نشدیم. متاسفانه نهمین حضور ما در نیمه‌نهایی به هفتمین ناکامی تبدیل شد، جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر و طلسمی که کماکان پابرجاست…

ایران ۱۵ دوره متوالی از ۱۹۶۸ تا امروز در جام ملت‌های آسیا حاضر بوده و تنها در ۱۹۹۲ موفق به صعود از گروه مقدماتی نشد. در سایر ادوار این جام ایران به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید و آن‌جا از تورنمنت خداحافظی کرد، یعنی در ۲۰۰۰ لبنان، ۲۰۰۷ مالزی، ۲۰۱۱ قطر و ۲۰۱۵ استرالیا.

این آمار و رکوردها باعث افتخار هر کشوری است اما برای یک مدعی طلسمی که به عمر نیم‌قرنه برسد، خوب نیست. حالا ما باز تا دوره بعد باید صبر کنیم که شاید در ۵۱ سالگی طلسم حضور ایران در فینال جام ملت‌های آسیا بشکند.

این مطلب را هم بخوانید: ضعف بزرگ تیم ملی در ۲ بازی جام ملت‌های آسیا مشهود بود/ فقط از هنگ‌کنگ گل نخوردیم!

منبع: خبـر ورزشی